English version of this page
Kort om
Kathinka Blichfeldt er faglig utviklingsleder/assisterende senterleder ved Senter for livslang læring (SELL-LUP) og arbeider med etterutdanning i skolesektoren. Hovedfokuset er profesjonsutvikling og lederstøtte. Hun er spesielt opptatt av organisasjonsutvikling og ledelse av utviklingsprosesser og jobber i partnerskap med kommuner og skoler gjennom desentralisert kompetanseutvikling (dekomp). De fleste partnerskapene er i Oslo og Viken. Arbeidet består blant annet av å fasilitere nettverk for lærere, skoleledere og skoleeiere. Hun deltar også i utvikling av støtte til arbeid med læreplanverket (Fagfornyelsen, LK20) på oppdrag fra Utdanningsdirektoratatet og har hatt særlig ansvar for modulene "Dybdelæring" og "Læreplaner i praksis". Hun er også med i et bokprosjekt under forskergruppa Barn, unge og folkehelse, Erasmus-prosjektet Upgrade og NERA-nettverkene School development og Educational leadership. Andre interesseområder er vurderingspraksis, tverretatlig samarbeid og disruptiv teknologi og mulighetene ny teknologi gir for læring.
Faglige interesser og bakgrunn
Kathinka begynte ved Senter for livslang læring våren 2018 og har i over 20 år jobbet i skolen som lærer, sosiallærer og skoleleder, først og fremst i grunnskole der hun har vært involvert i en rekke utviklingsprosjekter i flere tiår. Som skoleleder i Asker i over ti år, var pilotering av digital satsing og Borgen-prosjektet, et lokalsamfunnsutviklingsprosjekt, sentrale. I tillegg har hun arbeidet med læreplanforståelse gjennom utvikling av læremidler i norskfaget siden 2004 og vært med på utgivelser av norskverk for ungdomstrinnet.
Hun har sin praksis fra alle skoleslag, hovedsaklig ungdomstrinnet. Utdannet innen strategisk ledelse, pedagogikk, musikk, nordisk språk og litteratur. Masteroppgaven i ledelse handlet om kommunale styringsprosesser og verktøy for ledelse.
Publikasjoner
-
Blichfeldt, Kathinka; Heggem, Tor Gunnar & Huseby, Åslaug
(2020).
Kontekst Tekster 5.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 9788205524972.
416 s.
Vis sammendrag
Tekstsamlingen er inndelt i to deler – etter hovedsjangrene fiksjonstekster og saktekster og viser mange undersjangre. Alle tekstene er nye i forhold til tidligere tekstsamlinger og kan brukes som leselyst, eksempeltekster og inspirasjon til egen skriving.
Til hver tekst følger et kort forfatterportrett og oppgaver strukturert etter "Førsteinntrykk", "Inn i teksten", "Tolk og reflekter", "Ta teksten videre". Det er også korte oppgaver til førforståelse og mens en leser, der det er hensiktsmessig. Etter hver tekst er det ulike typer tips.
Kontekst Tekster 5 er en fellesutgave der oppgaver og forfatterportrett til de nynorske tekstene er på nynorsk, og på bokmål til bokmålstekstene. Tekstsamlingen inneholder også en kort oppslagsdel med blant annet oversikt sjanger og hjelp til tolking. Etter hvert kurs i Kontekst Basisbok er det forslag til tekster fra Kontekst Tekster 5.
-
Blichfeldt, Kathinka; Heggem, Tor Gunnar & Huseby, Åslaug
(2020).
Kontekst 8-10 Lærerens bok.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 9788205544338.
144 s.
Vis sammendrag
Ny utgave av Kontekst 8-10 Lærerens bok følger Kontekst Basis 8-10 (3. utgave) del for del og er et praktisk og oversiktlig verktøy i undervisningen.
Lærerens bok inneholder mange undervisningstips og innfallsvinkler til hvert kapittel og kurs. Kompetansemål, kjerneelementer, dybdelæring og tverrfaglighet er knyttet til hvert kapittel. I tillegg fins alternative forslag til årsplaner for hele treårsløpet.
-
Blichfeldt, Kathinka; Heggem, Tor Gunnar & Huseby, Åslaug
(2020).
Kontekst 8–10, Basis.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 9788205521216.
428 s.
Vis sammendrag
Basis er inndelt i fem deler. Del 1: Tekstforskeren og Del 4: Oppdrag er nye i forhold til forrige utgave av Kontekst. Del 1 tar for seg tekster i kontekst og ulike innfallsvinkler til tekster. Del 4 inneholder større norsk- og tverrfaglige oppgaver der elevene kan fordype seg over lengre tid.
Del 2: Kommunikasjon og tekstskaping og Del 3: Språket – system og mulighet er organisert i kurs med et større mangfold av eksempeltekster, tips og relevante og utforskende oppgaver enn tidligere. Kursene har både oppgaver underveis og til slutt i kurset med henvisning til tekster og oppdrag en kan arbeide videre med. Del 5: Oppslag har oversikter over lesestrategier, sjangrer, tipsene i kurset, sammendrag av kursene og litterær og språklig tidslinje m.m.
Kontekst Basis gir god oversikt og sammenheng i norskfaget. Eksempeltekstene fungerer som mønster for elevenes arbeid med å lage tekster muntlig og skriftlig, og relevante og utforskende oppgaver inspirerer elevene til kreativt arbeid.
-
Blichfeldt, Kathinka & Heggem, Tor Gunnar
(2014).
Nye Kontekst Basisbok.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 9788205448414.
424 s.
Vis sammendrag
Nye Kontekst Basisbok (2014) følger revidert læreplan (2013) og ivaretar ferdighetstreningen gjennom hele treårsløpet. Kapitlene i boka er inndelt i kurs med klare mål. Hvert kurs avsluttes med ulike oppgavetyper, der mål og hensikt er tydeliggjort, og der elevene øver de grunnleggende ferdighetene.
Boka inneholder mange eksempeltekster. Det er lagt vekt på å presentere fagspråket, og gi praktiske råd og tips om hvordan skrive tekster eller gå fram under ulike aktiviteter i norskfaget.
Oppslagsdelen bak i boka gir oversikt over grammatikk, rettskriving og sjangrer, hjelp til arbeid med språklig og litterært emne, ordforklaringer og stikkord.
-
Blichfeldt, Kathinka & Heggem, Tor Gunnar
(2014).
Nye Kontekst Lærerens bok.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 9788205448483.
256 s.
Vis sammendrag
Nye Kontekst Lærerens bok følger Nye Kontekst Basisbok (2014) kurs for kurs, og er et praktisk og oversiktlig verktøy for læreren. Boka inneholder forslag til progresjon fra 8.-10. trinn, konkrete undervisningstips og forslag til differensiering.
-
Blichfeldt, Kathinka & Heggem, Tor Gunnar
(2014).
Nye Kontekst 8-10 Oppgaver.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 9788205448452.
208 s.
Vis sammendrag
Nye Kontekst Oppgaver inneholder ekstra oppgaver til alle kursene i Nye Kontekst Basisbok. Bak i oppgaveboka fins en fyldig oversikt over grammatikk, rettskriving og tegnsetting med oppgaver. Nye Kontekst Oppgaver er et supplement til Nye Kontekst Basisbok (2014) og gir stor mulighet for variasjon og differensiering. Flere oppgaver fins på elevenes øverom.
-
Blichfeldt, Kathinka & Nilsen, Mona
(2014).
Nye Kontekst 8-10 Tekster 4.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 9788205448476.
424 s.
Vis sammendrag
Nye Kontekst Tekster 4 inneholder et variert utvalg samtidstekster og klassiske tekster. Størsteparten av tekstene er fra etter 2010, og tekstene er hentet fra både norsk og utenlandsk litteratur.
Til hver tekst følger et kort forfatterportrett og oppgaver strukturert etter form, innhold og tolkning. Boka har en kort oppslagsdel med en oppskrift på tekstanalyse og en sjangeroversikt.
Nye Kontekst Tekster 4 er felles for bokmåls- og nynorskelever.
-
Blichfeldt, Kathinka; Heggem, Tor Gunnar & Larsen, Ellen
(2011).
Basisbok, parallellbok.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 9788205406049.
392 s.
Vis sammendrag
Parallellboka følger Basisboka (2006) side for side når det gjelder innhold, noe som letter planleggingen av undervisningen: alle elevene kan studere de samme sidene og langt på vei gjøre de samme oppgavene, uavhengig av om de bruker Basisboka eller Parallellboka.
Tekstmengden er redusert med en tredjedel, og språket er lettere. Mange av oppgavene er gjort enklere og mindre omfattende, og de mest krevende oppgavene er tatt ut eller erstattet. Samlet gir dette en mer oversiktlig bok for de elevene som strever med å lese mye tekst.
-
Blichfeldt, Kathinka & Fløtre, Therese
(2011).
Kontekst 8-10 fordypning i norsk.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 9788205410497.
200 s.
Vis sammendrag
Hvert kapittel omfatter kompetansemål, har en kort faglig innføring med tilhørende oppgaver, tekster og dypdykkoppgaver med ulike innfallsvinkler til viderearbeid med stoffet. Gjennom kapitteloppslagene ønsker vi å fange interessen for emnet samtidig som disse gir mulighet for å koble elevenes førforståelse på fagstoffet. Intro-delen har problemstillinger som viser til kapitteloppslaget. Deretter følger en kort faglig innføring i emnet med oppgaver til fagstoffet. Kapitlene har ulike typer tekster som er knyttet til emnet i kapitlet. Oppgavene til tekstene trener også lesetrategier. Alle kapitler avslutter med ulike dypdykkoppgaver og en logg der elevene får mulighet til å reflektere over egen læring gjennom egenvudering.
Læreverket har ni kapitler som dekker fagplanen (LK06): Språket der du bor, Muntlig og skriftlig språk, Språkbilder, Oversettelser, Språk og medier, Eksperimenter med tekst, Les og presenter, Film, teater og musikk, Framføringer. Lærerveiledningen til boka har blant annet forslag til årsplanlegging, varierte tips til undervisningen og ulike typer kopieringsoriginaler.
-
Blichfeldt, Kathinka & Fløtre, Therese
(2010).
Kontekst Tekster 3.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 9788205391253.
384 s.
Vis sammendrag
Kontekst Tekster 3 inneholder et variert utvalg av samtidstekster. Tekstsamlingen kan brukes som et supplement til Kontekst Tekster 1 og 2. Tekster herfra kan også benyttes i Norsk fordypning.
I Kontekst Tekster 3 er det et større fokus på saktekster enn i Kontekst, Tekster 1 og 2. Sammensatte tekster som tegneserier/tegneserieroman har også fått større plass. Elevtekster er kommet med som en ny kategori. Bak i tekstsamlingen er det forslag til temaoppgaver der elevene kan sammenlikne nyere tekster fra Kontekst, Tekster 3 med eldre tekster.
Kontekst Tekster 3 kan brukes sammen med Nye Kontekst (2014) og Kontekst 8-10 (2020).
-
Blichfeldt, Kathinka; Heggem, Tor Gunnar & Larsen, Ellen
(2006).
Kontekst 8-10 Basisboka.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 9788205325661.
392 s.
Vis sammendrag
Lærebok i norsk for ungdomstrinnet. Følger revidert læreplan fra 2006, LK06.
-
Blichfeldt, Kathinka; Heggem, Tor Gunnar & Larsen, Ellen
(2006).
Kontekst Oppgaver.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 9788205328945.
208 s.
Vis sammendrag
Kontekst Oppgaver har varierte tilleggsoppgaver til både basisboka og tekstsamlingene (2006). Oppgavene er organisert etter kapitlene i basisboka og periodene i tekstsamlingene.
-
Blichfeldt, Kathinka; Heggem, Tor Gunnar & Larsen, Ellen
(2006).
Kontekst Tekster 1.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 9788205328723.
384 s.
Vis sammendrag
Tekster 1 har fokus på litteratur skrevet før 1980. Tekstene er kronologisk organisert etter tidsperioder. Hver periode har en innledning som viser litterære og kulturelle strømninger som har påvirket litteraturen.
Tekstene er hentet fra norsk og utenlandsk litteratur. Skjønnlitteratur og saktekster er representert i et variert utvalg med hensyn til tema, språk, sjanger og nivå. Til hver tekst er det et forfatterportrett, bakgrunnsinformasjon om teksten, ordforklaringer og oppgaver på flere nivåer.
-
Blichfeldt, Kathinka; Heggem, Tor Gunnar & Larsen, Ellen
(2006).
Kontekst Tekster 2.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 9788205328747.
352 s.
Vis sammendrag
Tekster 2 har fokus på litteratur skrevet i perioden 1980-2005. Tekstene er organisert etter sjanger. Mange utenlandske og spennende forfattere er representert. Det er et stort utvalg saktekster i boka.
Se alle arbeider i Cristin
-
Blichfeldt, Kathinka & Eriksen, Esther Hilde Laird
(2024).
Leading the change – supporting the change? Learning in the loop!
Vis sammendrag
How can we as external partners learn from and with school leaders and contribute to engagement in exploring future practices?
Since the autumn of 2021, Inland Norway University of Applied Sciences has been engaged in partnership with the Municipality of Oslo, focusing on the theme of Learning in Professional Communities (LIP). We, as external partners, have been and continue to facilitate networks with leadership groups from all the primary and secondary schools in Oslo. Participation in the network has been mandatory. The objective is to support school leaders in building capacity for learning and leading the development of professional learning communities at each school, with an additional focus of leading the work of bringing the intentions outlined in the new curriculum, LK20, to life. Furthermore, this partnerships model aims to enhance learning in the university sector to make research and education more relevant. This comprehensive partnership has included four networking sessions per year in addition to meetings with the education administration.
Over the past year, we have pursued a dual track where all the leaders participating in the network have engaged in individual learning actions between gatherings, alongside working on the strategic plans and the priorities each school has set for its developmental work.
We have amassed substantial information regarding the themes schools have prioritized for their developmental work – and what leaders seek to refine in terms of leadership actions to optimally guide change processes. What challenges do they encounter, and how can we, as external partners, best aid the process and develop the knowledge we co-create with the school leaders?
In this exploratory workshop, we aim to discuss methodologies that may be beneficial for further learning. We hope to get new perspectives on how to analyze the data we have already gathered from this year's learning actions, as well as ideas for further development of the ongoing partnerships. We seek to delve into both the work accomplished thus far and to illuminate current dilemmas in school leadership that can contribute to the formulation of pertinent research questions, and insights for ongoing work.
This ongoing development work is an adventure as we in the partnership don’t know where we are going, and continuously reflect and adjust our plans as we are learning with the leaders. Given the varying objectives and needs of schools, our focus is on fostering change and development within educational institutions. We utilize valuable leadership insights to address and discern prudent actions for both current and future school and leadership development. This aligns with the overarching conference theme of 'Adventures in Education: Desires, Encounters, and Differences.'
-
-
-
-
Blichfeldt, Kathinka & Dehlin, Erlend
(2023).
Medvirkning i skolen.
[Internett].
Podkast: Sell-podden, episode 80.
-
-
Blichfeldt, Kathinka & Jacobsen, Ingrid
(2023).
Assessment practice: pivotal in understanding and development of good learning cultures
.
Vis sammendrag
In 2020 Norway’s assessment regulation was reformed, followed by a new curriculum. The new regulations for assessment specifically emphasise that assessment should be integrated in the learning process and contribute to the “desire to learn.” Both regulations also emphasize student agency, motivation, and describes a change in teacher and student roles in the learning process. In upcoming amendments to the legislation, the Education Act, pupil participation will also be highlighted. As a partner in school-based development from Inland Norway University of Applied Sciences, we are experiencing a substantial increase in schools that want to collaborate in developing practice in line with new the intentions. This paper describes ongoing work in partnership with two larger municipalities in Norway. We aim to illuminate how assessment plays a key role in developing schools, not only the practices around assessment itself, but in
several levels and perspectives.
Research topic: How the understanding and practices of formal assessment play a key/critical role in understanding, exploring, challenging and developing a school’s culture. One of our hypotheses propose that when you examine and challenge the assessment culture (Sandvik 2022) in schools you reveal the values underpinning teacher practice and the didactical choices teachers make. We discuss how different understandings of assessment influence how we think about learning, what the goals are, and therefore the whole learning process.
Methodology design: The paper is a result of an explorative study, using formative
interventions with circular processes, and action-based learning. The material is based on our experiences with school-based development from long-term partnerships between schools and universities. Data collected includes notes, observations, conversations with teachers, reflective notes from four different schools’ partnerships and feedback from over two hundred first-year teachers. We have identified some repeating patterns in the different schools’ challenges and these findings are analyzed and discussed.
Preliminary findings: Our preliminary analysis shows that when teachers work to develop practice, they make decisions based on previous experiences and the practice of nearest colleagues, not considering to the same extent the regulations and expectations from the new curricula. Further findings indicate that teachers are uncertain about how to interpret the regulations, and that the need of both guidance and time to interpret and understand the implications of the policy documents is quite common. We hope that our paper can inspire and provide different perspectives in how assessment reforms impact schools. Furthermore showing how important it is to work on developing the understanding and practice around assessment, also when schools have other main focus areas for professional development. The paper provides an example of a partnership and how the New Competence Development Model for schools in Norway can be practiced, and relevant for educational research as the goal is mutual learning and improved collaboration between educational sector and universities (OECD 2019).
REFERENCES
Engeström, Y. (2001). "Expansive Learning at Work: Toward an activity theoretical
reconceptualization." Journal of Education and Work 14(1): 133-156.
Eri, T. and M. Aas (2020). Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning. Aksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster, Cappelen
Damm Akademisk/NOASP: 133-161.
OECD (2019). Improving School Quality in Norway.
-
Blichfeldt, Kathinka; Jacobsen, Ingrid; Hurlen, Sofie B.; Lendengen, Bent & Thengs, Bjørnar
(2022).
Tverrfaglighet og tverrfaglige tema.
[Internett].
Podkast: Sell-podden, episode 37 og 38.
Vis sammendrag
Tverrfaghet og tverrfaglige tema - hvordan kan man i praksis nærme seg tematikken, og hva prøves ut i skole-Norge?
I disse to episodene har vi tatt praten med Inger Sofie B. Hurlen, Bernt Lendengen og Bjørnar Thengs som alle arbeider i fagfornyelsesteamet i utdanningsregion Midt-Rogaland. De forteller om hvordan de har arbeidet med tematikken så langt.
Fra Senter for livslang læring møter du Kathinka Blichfeldt og Ingrid Jacobsen.
-
Blichfeldt, Kathinka; Sletta, Ingeborg; Mjelva, Hilde & Alnes, Hilde
(2022).
Relevans og motivasjon i matematikkfaget.
[Internett].
Podkast: Sell-podden.
Vis sammendrag
Hvordan kan det se ut i praksis når man arbeider etter intensjonene om helhet, sammenheng og relevans?
Sellpodden har tatt turen til Rauma videregående skole, der vi har møtt realfagslærerne Hilde Mjelva, Hilde Alnes og Ingeborg Sletta. De deler erfaringer fra praksis og reflekterer over tematikken sammen med Kathinka Blichfeldt, faglig utviklingsleder ved Senter for livslang læring.
Episoden er den andre av to episoder.
Podkasten er produsert av Senter for livslang læring (SELL), Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet.
-
Blichfeldt, Kathinka; Sletta, Ingeborg; Alnes, Hilde & Mjelva, Hilde
(2022).
Dialog og gode læringsprosesser.
[Internett].
Podkast: Sell-podden.
Vis sammendrag
Hvordan kan det se ut når vurderingen er en integrert del av læringsprosessen og hvordan følge med på fange elevenes kompetanse? Denne episoden ser på hvilken retning og hjelp nye læreplaner gir og ta også opp hva som kan skje med læringsprosessen når eksamen er avlyst.
-
Blichfeldt, Kathinka; Dahl, Lasse & Rabøl Hansen, Helle
(2022).
Fellesskapende didaktikk som mobbeforebygging.
[Internett].
Podkast: Sell-podden.
Vis sammendrag
Hvordan kan det å fokusere på fellesskapet i klassen og at elevene bidrar i hverandres læring, også forbygge mobbing?
I denne episoden møter du skoleforsker Helle Rabøl Hansen i samtale med Lasse Dahl og Kathinka Blichfeldt fra Senter for livslang læring. De utforsker temaet fellesskapende didaktikk og hvordan kunnskap fra nyere mobbeforskning kan være bidrag for å forstå hvorfor vi ikke kan skille skolens faglige og sosial innhold i arbeidet med å skape trygge og gode skolemiljø.
-
Haaland, Kaja & Blichfeldt, Kathinka
(2021).
Innovative assessment methodologies for cooperative learning at primary schools.
Vis sammendrag
Erasmus+ project “Innovative assessment methodologies for cooperative learning at primary schools” UPGRADE (2019-1-ES01-KA201-065042) was created to develop and implement an assessment methodology for assessing student learning in cooperation. 6 primary schools from Spain, Latvia, Norway, and Italy tried different activities which were created by Escola
GRAVI SCCL (Barcelona, Spain) and Novalis Open School (Brescia, Italy) specifically for UPGRADE project. The activities were implemented by 15 pilots from 4 countries mentioned above. Starting the implementation of activities, the pilots selected the relevant activities for their students. Activities were done in classrooms and from distance - online, in local level and crossborder.
-
Blichfeldt, Kathinka; Dahl, Berit; Jacobsen, Ingrid & Svorkmo, Anne-Gunn
(2021).
Problemløsning i matematikkfaget.
[Internett].
Podkast: Sell-podden.
Vis sammendrag
Hvordan kan elevene bli gode problemløsere og trene på å oppdage sammenhenger i og mellom fag?
I denne episoden møter du Anne Gunn Svorkmo fra Matematikksenteret i samtale med Berit Dahl og Kathinka Blichfeldt fra Senter for livslang læring. De samtaler om en film som viser hvordan lærer og elever realiserer noen av de sentrale intensjonene i matematikkfaget.
---
Et praksiseksempel er utgangspunkt for samtalen (se lenke under). Intensjonen med timen er todelt: Elevene skal trene på å se sammenheng mellom ulike målenheter, og de skal hjelpe hverandre med å utvikle metoder for å løse et ukjent problem. Oppgaven blir gitt muntlig, og elevene må selv stille spørsmål de ønsker å finne svar på for å komme videre, samt notere opplysninger de mener er viktige underveis.
Podkasten er produsert av Kathinka Blichfeldt og Ingrid Jacobsen ved Senter for livslang læring (SELL), Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet.
-
Blichfeldt, Kathinka
(2021).
Helhet og sammenheng i matematikkfaget.
[Internett].
Podkast: Sell-podden.
Vis sammendrag
Hvordan kan vi gjøre matematikkfaget relevant for elevene? Og hvordan kan kjerneelementene og trinndelte kompetansemål være gode veivisere for å legge til rette for dybdelæring og med god progresjon, helhet og sammenheng?
I denne episoden møter du Anne Gunn Svorkmo fra Matematikksenteret i samtale med Berit Dahl og Kathinka Blichfeldt fra Senter for livslang læring. De deler sine betraktninger rundt disse og flere spørsmål, og vektlegger særlig betydningen av kjerneelementene i arbeidet med å få oversikt over den nye læreplanen og retningen i faget. Læreplanen i matematikk skiller seg ut fra de andre læreplanene, og samtalen dreier seg også om hvordan de trinndelte målene kan bidra til at progresjonen i faget blir tydeligere for elever og lærere.
Podkasten er produsert av Kathinka Blichfeldt og Ingrid Jacobsen ved Senter for livslang læring (SELL), Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet.
-
Blichfeldt, Kathinka
(2021).
The power of partnerships - bridging the gap between research and practice.
Vis sammendrag
The power of partnerships - bridging the gap between research and practice. Research topic: How to build
capacity for learning in the whole organization? This paper aim to illuminate an approach for long-term
partnerships between schools and university where mutual learning and interaction is a goal. Our main
research question is how to put into practice the intentions in the New Competence Development Model for
schools in Norway [1]. We examine how the role of systematic dialogue, reflections and action-based
learning and research can be a way to meet the new expectations. Theoretical framework: Two main
theories applied is the collective development participative change as co-generative learning [2] and how
reflection on actions is a crucial part of an expansive learning cycle [3]. Methodology design: The paper
describes an ongoing development project and the series of actions starting up a partnership using
examples from the first year. Data collected includes interviews, feedback from networks and staff meetings,
and reflective notes and evaluation after actions from learners/teachers/school leaders and researchers. As
a structured thinking tool [4], cultural-historical activity theory and expansive learning theory [5] has been
used identify, analyze and systematize the contradictions, needs and possible drivers for change. Expected
results/findings: The preliminary analysis indicates that most of the school leaders describes a change in
their way of leading professional development. Several also describes teachers that are more open to
collective learning and more curious to learn from and with others. Also, the idea of partnerships with
universities has changed. Relevance to Nordic educational research: We hope that the approach can inspire
to develop new approaches to partnerships between schools and universities where teachers take active
part in the professional development to meet the local needs.
-
-
Havn, Hege; Hartberg, Egil Weider & Blichfeldt, Kathinka
(2020).
Helhet og sammenheng i fagfornyelsen.
-
-
Blichfeldt, Kathinka; Havn, Hege; Meland, Vegard Vålnes; Hartberg, Egil Weider & Jacobsen, Ingrid
(2020).
Støttemateriell til innføring av nytt læreplanverk (fagfornyelsen).
Vis sammendrag
Kompetansepakken skal støtte skoleledere og lærere i arbeidet med å ta i bruk nytt læreplanverk, og bidra til økt kompetanse i å tolke og forstå læreplanverket. Kompetansepakken består av fem moduler. I tillegg anbefaler vi at dere gjennomfører en introduksjonsmodul i forkant av modul 1. Det kan variere noe hvor lang tid det tar å gjennomføre hver modul. Dersom dere setter av 4 - 8 timer per måned, inkludert fellesmøter og mellomarbeid som oppgaver, utprøving i praksis og erfaringsdeling, skal det være mulig å gjennomføre kompetansepakken på et halvt år.
-
Blichfeldt, Kathinka; Huseby, Åslaug & Heggem, Tor Gunnar
(2020).
Kontekst 8-10 Skolestudio
.
Vis sammendrag
Kontekst 8–10 Skolestudio består av et stort utvalg ressurser som bidrar til å aktualisere norskfaget for elevene og tilbyr dem en mer aktiv rolle i undervisningene. I tillegg til alt fagstoffet fra Kontekst Basis finner du: Filmer og annen visualisering av temaer – som kan motivere og engasjere elevene, tekster som kan brukes i sammenheng med fagstoffet, utforskende oppgaver som gir elevene mulighet til kreativitet, kritisk tenkning og fordypning, oppgaver der elevene kan trene på grammatikk og andre språklige emner, lærerveiledning med tips og undervisningsopplegg med forslag til ulike vinklinger til temaene.
-
Blichfeldt, Kathinka; Havn, Hege; Hartberg, Egil Weider & Jacobsen, Ingrid
(2019).
Fagfornyelsen og kompetansepakken .
-
Blichfeldt, Kathinka
(2019).
Lede og veilede profesjonsfellesskap - skolebasert og fagspesifikt.
-
Blichfeldt, Kathinka
(2019).
Med norskfaget inn i fremtiden!
-
Blichfeldt, Kathinka
(2019).
Fagfornyelsen – hva er nytt og hvilken betydning får det i praksis?
-
Blichfeldt, Kathinka
(2019).
Fagfornyelsen og kompetansepakken - en innføring.
-
Blichfeldt, Kathinka
(2019).
Med norskfaget inn i fremtiden!
-
Blichfeldt, Kathinka; Hartberg, Egil Weider & Meland, Vegard Målnes
(2019).
How to achieve professional development among teachers combining local learning network and digital learning resources.
Vis sammendrag
In this paper we describe our best practices for facilitating learning networks alongside Massive Open
Online Courses (MOOC). We want to show how a model of combining local learning networks and digital
learning resources leads to better:
• Translate and transfer the content into practice
• Acceptance and retention of the contents
• Collaboration and communication among schools
• Partnership between education and university
Norway has established a new way of professional development in schools. The goal is an improved
collaboration between educational sector and universities. This new model for building competence is
based on learning networks and a partnership between municipalities and local universities.
The example in the paper describes a practical example of collaboration between a large municipality,
four schools/school leaders/teachers on the topic assessment for learning. They were all was using a
MOOC as digital resource combined with supervision from Inland Norway University of Applied Sciences
that facilitated learning networks over the duration of one year.
We list the applied theories, detail experiences and include feedback from the participants. The
municipality is also subject to yearly surveys which will qualify the outcome of our intervention.
Finally, we describe how based on these experiences, we are now developing a specific practical model
for collaboration between education and university alongside a new national MOOC to support the
realization of the new curriculum.
Se alle arbeider i Cristin
Adresser
Postadresse
Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum