English version of this page
Kathinka Blichfeldt

Kathinka Blichfeldt

Prosjektleder

E-post
kathinka.blichfeldt@inn.no
Telefonnummer
+47 61 28 81 65

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Senter for livslang læring – LUP
Studiested Lillehammer

Kort om

Kathinka Blichfeldt er faglig utviklingsleder/assisterende senterleder ved Senter for livslang læring (SELL-LUP) og arbeider med etterutdanning i skolesektoren. Hovedfokuset er profesjonsutvikling og lederstøtte. Hun er spesielt opptatt av organisasjonsutvikling og ledelse av utviklingsprosesser og jobber i partnerskap med kommuner og skoler gjennom desentralisert kompetanseutvikling (dekomp). De fleste partnerskapene er i Oslo og Viken. Arbeidet består blant annet av å fasilitere nettverk for lærere, skoleledere og skoleeiere. Hun deltar også i utvikling av støtte til arbeid med læreplanverket (Fagfornyelsen, LK20) på oppdrag fra Utdanningsdirektoratatet og har hatt særlig ansvar for modulene "Dybdelæring" og "Læreplaner i praksis". Hun er også med i et bokprosjekt under forskergruppa Barn, unge og folkehelse, Erasmus-prosjektet Upgrade og NERA-nettverkene School development og Educational leadership. Andre interesseområder er vurderingspraksis, tverretatlig samarbeid og disruptiv teknologi og mulighetene ny teknologi gir for læring.

 

Faglige interesser og bakgrunn

Kathinka begynte ved Senter for livslang læring våren 2018 og har i over 20 år jobbet i skolen som lærer, sosiallærer og skoleleder, først og fremst i grunnskole der hun har vært involvert i en rekke utviklingsprosjekter i flere tiår. Som skoleleder i Asker i over ti år, var pilotering av digital satsing og Borgen-prosjektet, et lokalsamfunnsutviklingsprosjekt, sentrale. I tillegg har hun arbeidet med læreplanforståelse gjennom utvikling av læremidler i norskfaget siden 2004 og vært med på utgivelser av norskverk for ungdomstrinnet.

Hun har sin praksis fra alle skoleslag, hovedsaklig ungdomstrinnet. Utdannet innen strategisk ledelse, pedagogikk, musikk, nordisk språk og litteratur. Masteroppgaven i ledelse handlet om kommunale styringsprosesser og verktøy for ledelse.

Publikasjoner

  • Blichfeldt, Kathinka; Heggem, Tor Gunnar & Huseby, Åslaug (2020). Kontekst Tekster 5. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205524972. 416 s.
  • Blichfeldt, Kathinka; Heggem, Tor Gunnar & Huseby, Åslaug (2020). Kontekst 8-10 Lærerens bok. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205544338. 144 s.
  • Blichfeldt, Kathinka; Heggem, Tor Gunnar & Huseby, Åslaug (2020). Kontekst 8–10, Basis. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205521216. 428 s.
  • Blichfeldt, Kathinka & Heggem, Tor Gunnar (2014). Nye Kontekst Basisbok. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205448414. 424 s.
  • Blichfeldt, Kathinka & Heggem, Tor Gunnar (2014). Nye Kontekst Lærerens bok. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205448483. 256 s.
  • Blichfeldt, Kathinka & Heggem, Tor Gunnar (2014). Nye Kontekst 8-10 Oppgaver. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205448452. 208 s.
  • Blichfeldt, Kathinka & Nilsen, Mona (2014). Nye Kontekst 8-10 Tekster 4. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205448476. 424 s.
  • Blichfeldt, Kathinka; Heggem, Tor Gunnar & Larsen, Ellen (2011). Basisbok, parallellbok. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205406049. 392 s.
  • Blichfeldt, Kathinka & Fløtre, Therese (2011). Kontekst 8-10 fordypning i norsk. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205410497. 200 s.
  • Blichfeldt, Kathinka & Fløtre, Therese (2010). Kontekst Tekster 3. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205391253. 384 s.
  • Blichfeldt, Kathinka; Heggem, Tor Gunnar & Larsen, Ellen (2006). Kontekst 8-10 Basisboka. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205325661. 392 s.
  • Blichfeldt, Kathinka; Heggem, Tor Gunnar & Larsen, Ellen (2006). Kontekst Oppgaver. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205328945. 208 s.
  • Blichfeldt, Kathinka; Heggem, Tor Gunnar & Larsen, Ellen (2006). Kontekst Tekster 1. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205328723. 384 s.
  • Blichfeldt, Kathinka; Heggem, Tor Gunnar & Larsen, Ellen (2006). Kontekst Tekster 2. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205328747. 352 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Blichfeldt, Kathinka & Eriksen, Esther Hilde Laird (2024). Leading the change – supporting the change? Learning in the loop!
  • Blichfeldt, Kathinka (2023). Skoleledelse i et fellesskapsperspektiv. [Internett]. Podkast: Sell-podden, episode 65.
  • Blichfeldt, Kathinka ; Hartberg, Egil Weider & Dehlin, Erlend (2023). Refleksjoner rundt medvirkning i et lederperspektiv. [Internett]. Podkast: Sell-podden, episode 74.
  • Blichfeldt, Kathinka (2023). Elevmedvirkning - eksempler fra praksis på Apalløkka. [Internett]. Podkast: Sell-podden, episode 77, 78 og 79.
  • Blichfeldt, Kathinka & Dehlin, Erlend (2023). Medvirkning i skolen. [Internett]. Podkast: Sell-podden, episode 80.
  • Andreassen, Svein-Erik; Blichfeldt, Kathinka & Dahl, Berit (2023). LK20 og det eksemplariske prinsipp. [Internett]. Podkast: Sell-podden.
  • Blichfeldt, Kathinka & Jacobsen, Ingrid (2023). Assessment practice: pivotal in understanding and development of good learning cultures .
  • Blichfeldt, Kathinka; Jacobsen, Ingrid; Hurlen, Sofie B.; Lendengen, Bent & Thengs, Bjørnar (2022). Tverrfaglighet og tverrfaglige tema. [Internett]. Podkast: Sell-podden, episode 37 og 38.
  • Blichfeldt, Kathinka; Sletta, Ingeborg; Mjelva, Hilde & Alnes, Hilde (2022). Relevans og motivasjon i matematikkfaget. [Internett]. Podkast: Sell-podden.
  • Blichfeldt, Kathinka; Sletta, Ingeborg; Alnes, Hilde & Mjelva, Hilde (2022). Dialog og gode læringsprosesser. [Internett]. Podkast: Sell-podden.
  • Blichfeldt, Kathinka; Dahl, Lasse & Rabøl Hansen, Helle (2022). Fellesskapende didaktikk som mobbeforebygging. [Internett]. Podkast: Sell-podden.
  • Haaland, Kaja & Blichfeldt, Kathinka (2021). Innovative assessment methodologies for cooperative learning at primary schools.
  • Blichfeldt, Kathinka; Dahl, Berit; Jacobsen, Ingrid & Svorkmo, Anne-Gunn (2021). Problemløsning i matematikkfaget. [Internett]. Podkast: Sell-podden.
  • Blichfeldt, Kathinka (2021). Helhet og sammenheng i matematikkfaget. [Internett]. Podkast: Sell-podden.
  • Blichfeldt, Kathinka (2021). The power of partnerships - bridging the gap between research and practice.
  • Laski, Alona Krieken & Blichfeldt, Kathinka (2021). Systematisk utviklingsarbeid - erfaringer fra et partnerskap. [Internett]. https://sellpodden.no/1018579/8448524-29-systematisk-utvikli.
  • Havn, Hege; Hartberg, Egil Weider & Blichfeldt, Kathinka (2020). Helhet og sammenheng i fagfornyelsen.
  • Laski, Alona Krieken; Blichfeldt, Kathinka & Ødegaard, Kjersti Løken (2020). Partnerskap i lokal skoleutvikling .
  • Blichfeldt, Kathinka; Havn, Hege; Meland, Vegard Vålnes; Hartberg, Egil Weider & Jacobsen, Ingrid (2020). Støttemateriell til innføring av nytt læreplanverk (fagfornyelsen).
  • Blichfeldt, Kathinka; Huseby, Åslaug & Heggem, Tor Gunnar (2020). Kontekst 8-10 Skolestudio .
  • Blichfeldt, Kathinka; Havn, Hege; Hartberg, Egil Weider & Jacobsen, Ingrid (2019). Fagfornyelsen og kompetansepakken .
  • Blichfeldt, Kathinka (2019). Lede og veilede profesjonsfellesskap - skolebasert og fagspesifikt.
  • Blichfeldt, Kathinka (2019). Med norskfaget inn i fremtiden!
  • Blichfeldt, Kathinka (2019). Fagfornyelsen – hva er nytt og hvilken betydning får det i praksis?
  • Blichfeldt, Kathinka (2019). Fagfornyelsen og kompetansepakken - en innføring.
  • Blichfeldt, Kathinka (2019). Med norskfaget inn i fremtiden!
  • Blichfeldt, Kathinka; Hartberg, Egil Weider & Meland, Vegard Målnes (2019). How to achieve professional development among teachers combining local learning network and digital learning resources.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum