English version of this page
Knut Westlie

Knut Westlie

Førstelektor

E-post
knut.westlie@inn.no
Telefonnummer
+47 62 43 02 22
Mobilnummer
+47 91 34 93 26

Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Seksjon for idrett og kroppsøving
Studiested Elverum, Rom 4R4140

Kort om

Publikasjoner

  • Westlie, Knut & Moen, Kjersti Mordal (2023). Verdibasert praksis i kroppsøving - Anerkjennelsens relasjonelle didaktikk , Et anerkjennende kroppsøvingsfag . Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202763343. s. 125–145.
  • Moen, Kjersti Mordal & Westlie, Knut (2021). Kroppsøvingsgarderoben: et mulighetsrom for kroppslig læring. I Østern, Tone Pernille; Bjerke, Øyvind; Engelsrud, Gunn Helene & Sørum, Anne Grut (Red.), Kroppslig læring - perspektiver og praksiser. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-04370-8. s. 250–262 .
  • Gerdin, Göran; Philpot, Rod; Smith, Wayne; Schenker, Katarina; Moen, Kjersti Mordal & Larsson, Lena [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2021). Teaching for student and societal wellbeing in HPE: nine pedagogies for social justice . Frontiers in Sports and Active Living. ISSN 2624-9367. 3. doi: 10.3389/fspor.2021.702922. Fulltekst i vitenarkiv
  • Philpot, Rod; Gerdin, Göran; Smith, Wayne; Linnér, Susanne; Schenker, Katarina & Westlie, Knut [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2021). Taking action for social justice in HPE classrooms through explicit critical pedagogies. . Physical Education and Sport Pedagogy. ISSN 1740-8989. doi: 10.1080/17408989.2020.1867715. Fulltekst i vitenarkiv
  • Philpot, Rod; Smith, Wayne; Gerdin, Gøran; Larsson, Lena; Westlie, Knut & Schenker, Katarina [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2021). Exploring social justice pedagogies in health and physical education through Critical Incident Technique methodology. European Physical Education Review. ISSN 1356-336X. 27(1), s. 57–75. doi: 10.1177/1356336X20921541.
  • Linnér, Susanne; Larsson, Lena; Gerdin, Göran; Philpot, Rod; Schenker, Katarina & Westlie, Knut [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2020). The enactment of social justice in HPE practice: How context(s) comes to matter. . Sport, Education and Society. ISSN 1357-3322. doi: 10.1080/13573322.2020.1853092. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gerdin, Göran; Larsson, Lena; Schenker, Katarina; Linnér, Susanne; Moen, Kjersti Mordal & Westlie, Knut [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2020). Social Justice Pedagogies in School Health and Physical Education – Building Relationships, Teaching for Social Cohesion and Addressing Social Inequities. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH). ISSN 1661-7827. doi: 10.3390/ijerph17186904. Fulltekst i vitenarkiv
  • Standal, Øyvind Førland; Moen, Kjersti Mordal & Westlie, Knut (2020). «Ei mil vid og ein tomme djup»? – ei undersøking av innhald og undervisning i kroppsøving på ungdomstrinnet i Noreg. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 4(1), s. 34–51. doi: 10.23865/jased.v4.1749. Fulltekst i vitenarkiv
  • Westlie, Knut & Moen, Kjersti Mordal (2020). Kroppsøvingslæreren som en inkluderende pedagog i skjæringspunktet mellom individ og samfunn. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. doi: 10.23865/jased.v4.1530. Fulltekst i vitenarkiv
  • Smith, Wayne; Philpot, Rod Allan; Gerdin, Göran; Schenker, Katarina; Linnér, Susanne & Larsson, Lena [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2020). School HPE: its mandate, responsibility and role in educating for social cohesion. . Sport, Education and Society. ISSN 1357-3322. s. 1–14. doi: 10.1080/13573322.2020.1742103. Fulltekst i vitenarkiv
  • Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut; Gerdin, Gøran; Wayne, Smith; Linnér, Susanne & Philpot, Rod Allan [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2019). Caring teaching and the complexity of building good relationships as pedagogies for social justice in health and physical education. Sport, Education and Society. ISSN 1357-3322. s. 1–14. doi: 10.1080/13573322.2019.1683535. Fulltekst i vitenarkiv
  • Schenker, Katarina; Linnér, Susanne; Smith, Wayne; Gerdin, Göran; Moen, Kjersti Mordal & Philpot, Rod Allan [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2019). Conceptualising social justice – what constitutes pedagogies for social justice in HPE across different contexts? Curriculum Studies in Health and Physical Education. ISSN 2574-2981. 10(2), s. 126–140. doi: 10.1080/25742981.2019.1609369. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gerdin, Göran; Philpot, Rod Allan; Larsson, Lena; Schenker, Katarina; Linnér, Susanne & Moen, Kjersti Mordal [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2019). Researching social justice and health (in)equality across different school Health and Physical Education contexts in Sweden, Norway and New Zealand. European Physical Education Review. ISSN 1356-336X. s. 1–18. doi: 10.1177/1356336X18783916. Fulltekst i vitenarkiv
  • Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut & Skille, Eivind (2018). The Changing Room in Physical Education as Cross Roads Between Fields and Curricula: The Experiences of Norwegian Students. Sage Open. ISSN 2158-2440. doi: 10.1177/2158244018818926. Fulltekst i vitenarkiv
  • Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut & Skille, Eivind Åsrum (2017). Nakenhet som allmenndanning: Garderobesituasjon og kroppsøving slik norske grunnskoleelever opplever det. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. s. 5–18. doi: 10.18261/issn.1504-2987-2017-01-02.

Se alle arbeider i Cristin

  • Gerdin, Göran; Smith, Wayne; Philpot, Rod; Schenker, Katarina; Moen, Kjersti Mordal & Linnér, Susanne [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2021). Social Justice Pedagogies in Health and Physical Education. Routledge. ISBN 978-0-367-43537-0. 238 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Moen, Kjersti Mordal & Westlie, Knut (2024). Inkludering og tilrettelegging i kroppsøvingsfaget.
  • Westlie, Knut & Amundsen, Marte (2023). Snevert å tro at daglige økter med fysak er løsningen på folkehelseutfordringer. Utdanningsnytt.no.
  • Storberget, Ida; Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut & Amundsen, Marte (2022). Å bli kroppsøvingslærer: Studentenes utdanningsreise.
  • Westlie, Knut (2022). Kroppsøving - et fag for utvikling av demokrati og medborgerskap. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 40–46.
  • Moen, Kjersti Mordal; Bjørke, Lars & Westlie, Knut (2022). Nakenhet i gymgarderoben? Ja, takk! . Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Gerdin, Göran; Smith, Wayne; Philpot, Rod; Larsson, Lena; Linner, Susanne & Schenker, Katarina [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2020). Nine pedagogical pillars of social justice in HPE practice.
  • Bjørke, Lars; Amundsen, Marte; Moen, Kjersti Mordal; Teksum, Trude Nordli & Westlie, Knut (2020). «Gym» eller kroppsøving – innholdet er viktigere enn begrepet. Utdanningsnytt.no.
  • Moen, Kjersti Mordal & Westlie, Knut (2019). Ny kunnskap – verdt å vite? Kroppsøving i Horizon-2020: Education for Equitable Health Outcomes – the School Promise of School Health and Physical Education (EDUHEALTH).
  • Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut; Gerdin, Gøran; Larsson, Lena; Schenker, Katarina & Philpot, Rod Allan [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2018). Researching social justice and health (in)equality across different school health and physical education contexts.
  • Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut & Skille, Eivind (2018). The Changing-room in Physical Education as Cross Roads between Fields and Curricula: The Experiences of Norwegian Students.
  • Westlie, Knut & Moen, Kjersti Mordal (2018). Nasjonal kartleggingsstudie av kroppsøvingsfaget – fra idé til ferdig rapport.
  • Standal, Øyvind Førland; Moen, Kjersti Mordal & Westlie, Knut (2017). “Ei mil vid og ein tomme djup”? Ei utforsking av breidde og djupne i norsk kroppsøving.
  • Moen, Kjersti Mordal & Westlie, Knut (2017). EDUHEALTH - Educating for equitable health outcomes in physical education. Sweden, Norway and New Zealand in a Horizon 2020 project." .
  • Standal, Øyvind Førland; Moen, Kjersti Mordal & Westlie, Knut (2017). "Mile wide and inch deep". An appropriate description of Norwegian physical education?
  • Moen, Kjersti Mordal & Westlie, Knut (2017). "Ei mil vid og ein tomme djup"? Ei utforskning av breidde og djupne i norsk kroppsøving.
  • Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut & Skille, Eivind Åsrum (2017). Har det som skjer i garderoben noe med gymtimen å gjøre?
  • Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut; Skille, Eivind Åsrum & Bergstrøm, Ida Irene (2017). Kidsa klarer fint å dusje nakne sammen etter gymtimen. [Internett]. kjonnsforskning.no.
  • Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut & Skille, Eivind Åsrum (2017). Ungdom er mindre blyge enn vi tror. [Radio]. NRK - Her og nå.
  • Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut & Skille, Eivind Åsrum (2017). Dusjing og dannelse. Nesten alle er nakne. [Internett]. Morgenbladet.
  • Bjørke, Lars; Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut; Brattli, Vidar Hammer; Teksum, Trude Nordli & Standal, Øyvind Førland (2016). Kroppsøvingsforskning.no - forskningsblogg.
  • Westlie, Knut & Brattli, Vidar Hammer (2016). Kroppsøving i norsk grunnskole - en nasjonal kartleggingstudie Utvalg, datafangst, metode og utvalgte resultater.
  • Brattli, Vidar Hammer & Westlie, Knut (2016). Kroppsøving i Norsk grunnskole – en nasjonal kartleggingsstudie. Utvalg, datafangst og metode samt utvalgte resultat .
  • Medgard, Magnhild; Westlie, Knut; Odberg, Ann-Helen & Gausvik, Marte (2016). Aktivitetskassen.no - Din verktøykasse for kroppsøving og fysisk aktivitet.
  • Westlie, Knut & Moen, Kjersti Mordal (2016). Erfaringer fra gjennomføring av nasjonal kartleggingsundersøkelse på kroppsøvingsfaget.
  • Westlie, Knut (2016). På seg selv kjenner en ingen andre. Kroppsøvingslæreren som inkluderende klasseleder.
  • Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut; Brattli, Vidar Hammer & Møystad, Cathrine Loraas (2016). La frem nasjonal kartlegging av kroppsøvingsfaget. Unngå fri flyt i garderoben. [Avis]. Østlendingen.
  • Moen, Kjersti Mordal; Brattli, Vidar Hammer; Westlie, Knut; Bjørke, Lars & Hagen, Krister (2016). Tiltaket fysisk aktivitet er ikke kroppsøving. Utdanning. ISSN 1502-9778. s. 44–44.
  • Moen, Kjersti Mordal & Westlie, Knut (2015). Forskning på kroppsøving.
  • Moen, Kjersti Mordal & Westlie, Knut (2015). Er nakenhet det eneste problemet? Hvordan ser elever på dusj- og garderobesituasjonen i kroppsøvingsfaget?
  • Medgard, Magnhild; Westlie, Knut; Solbakken, Tor & Sigurjónsson, Thorsteinn (2014). Mestringsfremmende klasseledelse i kroppsøving.
  • Westlie, Knut (2014). Studie i Dugnad. [Avis]. Lokalavisa Sør-Østerdal.
  • Westlie, Knut (2014). Dugnad,nytt høgskolestudium. [Radio]. NRK Hedmar og Oppland.
  • Westlie, Knut & Moen, Kjersti Mordal (2014). Helse er den nye religionen. Dagsavisen. ISSN 1503-2892. s. 7–7.
  • Westlie, Knut & Moen, Kjersti Mordal (2014). Kroppsøving - bygget på tro eller fakta? Hamar arbeiderblad. s. 18–18.
  • Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut; Bjørke, Lars & Brattli, Vidar Hammer (2018). Når ambisjon møter tradisjon En nasjonal kartleggingsstudie av kroppsøvingsfaget i grunnskolen (5.–10. trinn). Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-026-5.
  • Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut; Brattli, Vidar; Bjørke, Lars & Vaktskjold, Arild (2015). Kroppsøving i Elverumskolen. En kartleggingsstudie av elever, lærere og skolelederes opplevelse av kroppsøvingsfaget i grunnskolen. Høgskolen i Hedmark. ISSN 9788276719642.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Terningen Arena - Rotunden
Hamarveien 112, N-2406 Elverum
Rom 4R4140
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum