Kristin Kathinka Due Bergseth
Stipendiat
Overgang barnehage-skole; barns deltakelse; barns deltakelse i forskning; pedagogisk filosofi
- E-post
- kristin.bergseth@inn.no
- Telefonnummer
- +47 62 59 79 41
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene
Studiested Hamar,
Rom 2P326
Kort om
Kristin Kathinka Due Bergseth er ansatt som doktorgradsstipendiat ved programmet for Profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF) og er knyttet til institutt for pedagogikk i lærerutdanningene. I hennes doktorgradsprosjekt jobber hun med å undersøke barns erfaringer med overgangen fra barnehage til skole gjennom blant annet vandreintervjuer. Arbeidstittel på prosjektet er "Friheten som forsvant - en case studie om barns erfaringer med overgangen fra barnehage til skole og å være elev i 1. klasse". Studien skal bidra med kunnskap om hvordan utdanningsinstitusjonene kan legge til rette for barns trivsel og deltakelse gjennom overgangen fra barnehage til skole og som elev i skolen.
Tidligere har hun jobbet som høgskolelektor ved HINN og undervist på, og hatt emneansvar for, emnene "Barns utvikling, lek og læring" og "Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid" ved barnehagelærerutdanningen.
Kristin er utdannet førskolelærer med en mastergrad i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus (nå OsloMet) og har tidligere jobbet i flere barnehager i Oslo som pedagogisk leder, støttepedagog og styrer.
Interesseområder er barns deltakelse, både i forskning og i utdanningsinstitusjonene, og hvilke muligheter barn har til læring og utvikling satt i sammenheng med utdanningsinstitusjonenes strukturer. Læring og pedagogisk teori og filosofi, med hovedfokus på progressiv pedagogikk og Dewey sine teorier, er noe som utforskes i pågående artikkelarbeider. Knyttet til forskningsmetode er særlig ulike metoder som utfordrer relasjonen mellom forsker og informant, blant annet vandreintervjuer, et særlig interesseområde.
Publikasjoner
-
Bergseth, Kristin Kathinka Due & Pesch, Anja Maria (2024). Barns deltakelse i læringsfellesskapet gjennom overgangen fra barnehage til skole.
-
Bjelkerud, Agnes Westgaard; Bigum, Svein Harald; Bergseth, Kristin Kathinka Due; Gillund, Mari; Tronvoll, Åse Wedø & Stalheim, Odd Rune [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2024). Politisering av forskning kan være problematisk. Utdanningsnytt.no.
-
Bergseth, Kristin Kathinka Due (2023). Nei Sanna, det er ikke sang og musikk i barneskolen som er problemet. Hamar arbeiderblad.
-
Bergseth, Kristin Kathinka Due (2023). Childrens participation during the transition from kindergarten to school.
-
Bergseth, Kristin Kathinka Due (2023). Nei, vi kan ikke la være å diskutere kvalitet i skolen fordi noen lærere føler seg tråkket på tærne. Varden.
Adresser
Postadresse
Høgskolen i InnlandetPostboks 400 Vestad
2418 Elverum