English version of this page
Kort om
Mette Marit Jenssen er høgskolelektor og har arbeidet på SePU siden 2014. Hun er utdannet allmennlærer, har Master i psykisk helsearbeid og holder for tiden på med en doktorgradsavhandling med tittelen: «Profesjonelle læringsfellesskap i skolen - en mulighet til kollektiv læring og bedre undervisning?».
Jenssen er studieprogramansvarlig for studiet «Master i utdanningsledelse», som er et masterprogram i regi av SePU ved Høgskolen i Innlandet, studiested Hamar. Hun underviser også ved rektorutdanningen som Høgskolen i Innlandet tilbyr sammen med Oslo MET. Jenssen er prosjektmedarbeider i flere prosjekter ved SePU, blant annet Kongsbergregionens «Alle med», «Inkluderende læringsmiljø i Hamarregionen», og «Kompetanseutvikling Friskolene - region Innlandet».
Fagområder Jenssen arbeider mest med er ledelse av forbedringsarbeid, kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling, pedagogisk analyse, profesjonelle læringsfellesskap og pedagogisk skoleledelse.
Publikasjoner
-
Jenssen, Mette Marit Forsmo
(2023).
Fra kollektiv refleksjon til pedagogisk praksis,
Strategisk skoleledelse.
Fagbokforlaget.
ISSN 9788245030907.
s. 133–153.
Vis sammendrag
God skoleledelse er avgjørende for at skolen skal være en spennende arbeidsplass for lærerne og et sted der elevene opplever læring. Formålet med denne boken er derfor å belyse skoleledelse i sammenheng fra skoleeiernivået og helt frem til undervisningen i klasserommet. Metaforen strategisk skoleledelse betegner et samarbeidende lederskap, som er avgjørende for at skolen skal klare den oppgaven den er satt til å utføre i samfunnet.
I denne boken omtales ledelse av læring fra skoleeier til lærer og elev som en verdikjede. Boken handler om hvordan denne kjeden binder sammen ledelse både som enkeltstående handlinger og som en strukturert helhet.
Boken er skrevet for systemledere på skoleeiernivået, rektorer, øvrige skoleledere og ikke minst mellomledere i skolen. Også teamledere, stabsledere og lærerspesialister vil ha stor nytte av boken.
-
Jenssen, Mette Marit Forsmo
(2023).
Profesjonelle læringsfellesskap: Muligheter eller begresninger?
Strategisk skoleledelse.
Fagbokforlaget.
ISSN 9788245030907.
s. 103–131.
Vis sammendrag
God skoleledelse er avgjørende for at skolen skal være en spennende arbeidsplass for lærerne og et sted der elevene opplever læring. Formålet med denne boken er derfor å belyse skoleledelse i sammenheng fra skoleeiernivået og helt frem til undervisningen i klasserommet. Metaforen strategisk skoleledelse betegner et samarbeidende lederskap, som er avgjørende for at skolen skal klare den oppgaven den er satt til å utføre i samfunnet.
I denne boken omtales ledelse av læring fra skoleeier til lærer og elev som en verdikjede. Boken handler om hvordan denne kjeden binder sammen ledelse både som enkeltstående handlinger og som en strukturert helhet.
Boken er skrevet for systemledere på skoleeiernivået, rektorer, øvrige skoleledere og ikke minst mellomledere i skolen. Også teamledere, stabsledere og lærerspesialister vil ha stor nytte av boken.
-
Jenssen, Mette Marit & Paulsen, Jan Merok
(2022).
Combining capacity for instructional leadership with individual core practices in the Norwegian policy context.
Educational Management Administration & Leadership.
ISSN 1741-1432.
s. 1–18.
doi:
10.1177/17411432221084155.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
This study explores how Norwegian school leaders develop their capacity for instructional leadership, a leadership style that is strongly related to school effectiveness and school improvement across
a range of national school systems. The concept captures important aspects of Norwegian school
leaders’ task preferences. To gain further insight into the process of developing the capacity for
instructional leadership, this study links instructional leadership to school leaders’ core practices.
The multidimensional concept of core practices views school leaders as goal oriented and actively
involved in teachers’ collaboration and professional development, observation, and supervision.
Moreover, the concept covers school leaders’ efforts to redesign and improve their schools’ instructional programs. In this study, school leaders assessed instructional leadership related to three distinctive core practices: observation and supervision, collaborative learning engagement, and time
allocation for data use. Multiple regression analyses were conducted, and overall, the regression
model, with all the predictors included as a set, was significant. 28.5% of the variance in school leader’s capacity for instructional leadership is explained by the three distinct factors. The results indicate that when school leaders adapt core practices of leadership to their work context, their
capacity as instructional leaders increases. The findings and implications will be discussed.
-
Jenssen, Mette Marit & Nordahl, Thomas
(2022).
Profesjonelle læringsfellesskap og læreres undervisningspraksis.
Acta Didactica Norden (ADNO).
ISSN 2535-8219.
16(1).
doi:
10.5617/adno.8144.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
Overordnet del av læreplanverket (LK20) gir uttrykk for at lærere skal være aktivt deltakende i profesjonelle læringsfellesskap med den hensikt å utvikle et innovativt og faglig lærersamarbeid som bidrar til økt lærerkompetanse og forbedret undervisningspraksis. Denne studien legger til grunn en retningsbestemt hypotese om at læreres tilhørighet i profesjonelle læringsfellesskap og deres profesjonstilfredshet påvirker deres undervisningspraksis. Studien er en tverrsnittstudie bestående av varians- og regresjonsanalyser av lærervurderte variabler fra 20 barneskoler i tidligere Hedmark fylke. Resultatene viser at lærere vurderer sin undervisningspraksis som relativt god, uavhengig av styrken de tillegger det profesjonelle læringsfellesskapet. Læreres vurdering av sin profesjonstilfredshet betyr mer enn profesjonelle læringsfellesskap når det gjelder deres vurdering av sin undervisningspraksis. Studien avdekker likevel noen mønstre og sammenhenger som kan tyde på at profesjonelle læringsfellesskap har betydning, og at studiens hypotese til dels kan bekreftes. Det er sterkere gjensidig forklaringskraft mellom variablene i skoler hvor lærere oppfatter at det er sterke profesjonelle læringsfellesskap. I disse skolene kan læreres vurdering av profesjonelle læringsfellesskap og egen profesjonstilfredshet sammen i større grad forklare deres vurdering av egen undervisningspraksis, sammenlignet med skoler hvor profesjonelle læringsfellesskap vurderes som svake. Det er vesentlig å forstå utvikling av profesjonelle læringsfellesskap som noe mer enn å redusere den privatpraktiserende lærers innflytelse. Det handler også i stor grad om å utfordre og endre både kollektive og individuelle verdier, oppfatninger og handlingsmønstre. Skolekulturen har sannsynligvis betydning for hvordan man opptrer som enkeltlærer i møte med elevene.
-
Jenssen, Mette Marit
(2020).
Profesjonelle læringsfellesskap og pedagogisk skoleledelse.
I Smith, Kari (Red.),
Validity and Value of Teacher Education Research.
Fagbokforlaget.
ISSN 978-82-450-3381-6.
s. 131–154.
Se alle arbeider i Cristin
-
Paulsen, Jan Merok & Jenssen, Mette Marit Forsmo
(2023).
Strategisk skoleledelse.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245030907.
221 s.
Vis sammendrag
God skoleledelse er avgjørende for at skolen skal være en spennende arbeidsplass for lærerne og et sted der elevene opplever læring. Formålet med denne boken er derfor å belyse skoleledelse i sammenheng fra skoleeiernivået og helt frem til undervisningen i klasserommet. Metaforen strategisk skoleledelse betegner et samarbeidende lederskap, som er avgjørende for at skolen skal klare den oppgaven den er satt til å utføre i samfunnet.
I denne boken omtales ledelse av læring fra skoleeier til lærer og elev som en verdikjede. Boken handler om hvordan denne kjeden binder sammen ledelse både som enkeltstående handlinger og som en strukturert helhet.
Boken er skrevet for systemledere på skoleeiernivået, rektorer, øvrige skoleledere og ikke minst mellomledere i skolen. Også teamledere, stabsledere og lærerspesialister vil ha stor nytte av boken.
Se alle arbeider i Cristin
-
Jenssen, Mette Marit Forsmo; Nordahl, Sigrid Øyen & Gran, Lillian
(2022).
Utvikling av undervisning i profesjonelle læringsfellesskap.
I Nordahl, Thomas & Gustavsen, Ann Margareth (Red.),
Forsknings- og utviklingsarbeid i barnehage og skole - tilnærmingsmåter ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning.
Høgskolen i Innlandet.
ISSN 978-82-8380-353-2.
s. 70–90.
-
Jenssen, Mette Marit; Forfang, Hilde & Myhr, Lars Arild
(2020).
Symposium: From District Leaders to Students’ Learning, a Research Project from the Eastern Part of Norway .
Vis sammendrag
The overarching theme for this symposium is based on the model of Louis, Leithwood, Wahlstrom and Anderson (2010, p. 15), which describes how leadership influences on students learning.
Coherent systems are important and we want to contribute to develop this field. We will present findings from three studies based on a research and development project in Norway. The presentations will highlight different relationships in the model:
1.The relationship between district leadership and school leadership, by Hilde Forfang, PhD candidate
2.The relationship between school leadership and teachers, by Mette Marit Jenssen, PhD candidate
3. How can data be relevant for leaders and teachers in improving teaching and learning? by Lars Arild Myhr, Assistant professor and Deputy head
A presentation followed by discussions, combining small-group interactions and sum-ups.
The purpose of this symposium is to present our research and further get feedback on the following questions:
- How can the research from this case study be used in other contexts and systems?
-
Jenssen, Mette Marit
(2019).
Profesjonelle læringsfellesskap i barnehager og skoler.
-
Håland, Kjersti Sørmoen; Forfang, Hilde & Jenssen, Mette Marit
(2017).
Hva kan skolene i Hedmark lære av Canada?
Hamar arbeiderblad.
-
Jenssen, Mette Marit Forsmo
(2023).
Profesjonelle læringsfellesskap i skolen. En mulighet for kollektiv læring og bedre undervisning?
Høgskolen i Innlandet.
ISSN 978-82-8380-395-2.
Se alle arbeider i Cristin
Adresser
Besøksadresse
Kirsten Flagstads Hus (Midtbyen skole)
Skolegata 1, N-2317 Hamar
Rom 2M32-1
Vis i kart
Postadresse
Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum