English version of this page
Ole Kolbjørn Kjørven

Ole Kolbjørn Kjørven

Førsteamanuensis

Førsteamanuensis i religionspedagogikk

E-post
ole.kjorven@inn.no
Telefonnummer
+47 62 51 77 39
Mobilnummer
+47 98 13 02 92

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for samfunnsfag, religion og etikk
Studiested Hamar

Kort om

Jeg har erfaring med lærerutdanning siden 2000, først ved Universitetet i Sørøst-Norge og Oslo Met, og de siste 15 årene ved Høgskolen i Innlandet. Jeg har bred undervisnings- og veiledningserfaring fortrinnsvis i SRLE på Barnehagelærerutdanning, og i KRLE på Master i grunnskolelærerutdanning gjennom alle disse årene. I tillegg har jeg erfaring med Pedagogikk og Elevkunnskap (PEL-faget) og på flere emner som på ulike måter tar opp skolens mangfold, eksempelvis Master i tilpasset opplæring. Jeg har også erfaring fra kurs på master- og PhD-nivå om vitenskapsteori og metode.

Utdanningen er fra MF Vitenskapelige Høgskole med hovedfag i kristendomskunnskap fra 1999, i tillegg til mellomfag i historie ved Universitetet i Oslo og idrett grunnfag fra Norges Idrettshøgskole. I 2014 forsvarte jeg PhD-graden ved MF Vitenskapelig Høgskole med tittelen RE teachers' religious literacy: A qualitative analysis of RE teachers' interpretations of the biblical parable The Prodigal Son. I tillegg til lærerforskning, kretser forskningsinteressen rundt mangfoldstematikk. I de siste årene er jeg engasjert i et prosjekter som ser nærmere på hvordan skoler og lokalsamfunn gjennomfører FN-dager, internasjonale uker, internasjonale festivaler m.m, hvordan muslimske og katolske trossamfunn gjennomfører trosopplæring i sine miljøer, samt hvordan den offentlige skolen erfarer og møter religionsmangfoldet.

Publikasjoner

  • Sæther, Elin; Kjørven, Ole Kolbjørn; Dewilde, Joke & Skrefsrud, Thor Andre (2024). Listening to young people’s voices: Attempts at developing context- and participant-sensitive approaches. Childhood. ISSN 0907-5682. s. 1–16. doi: 10.1177/09075682241246394. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjørven, Ole Kolbjørn; Hustvedt, Marianne & Skrefsrud, Thor Andre (2023). Skolelederes erfaringer og møte med religiøst mangfold. Prismet. ISSN 0032-8847. 74(4), s. 255–275. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skrefsrud, Thor Andre & Sæther, Elin (2021). Young people’s experiences and meaning-making at a multicultural festival in Norway. Journal of Peace Education. ISSN 1740-0201. s. 1–19. doi: 10.1080/17400201.2021.1911792. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn & Skrefsrud, Thor Andre (2021). Multicultural school festivals as a creative space for identity construction–the perspective of minority parents. Intercultural Education. ISSN 1467-5986. 32(2), s. 212–229. doi: 10.1080/14675986.2020.1851173. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skrefsrud, Thor Andre & Sæther, Elin (2020). «Det er så koselig her at jeg tar av meg skoene»: Om betydningen av sted i en flerkulturell barne- og ungdomsfestival. I Sæther, Knut-Willy & Aschim, Anders (Red.), Rom og sted: Religionfaglige og interdisiplinære bidrag. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-69675-7. s. 93–110. doi: 10.23865/noasp.110. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bekkevold, Juliane Killerud & Kjørven, Ole Kolbjørn (2020). Om religion, identitet og SKAM. Kirke og kultur. ISSN 0023-186X. 125(2), s. 166–178. doi: 10.18261/issn.1504-3002-2020-02-08.
  • Øverlien, Mina & Kjørven, Ole Kolbjørn (2019). Juleavslutninger i skolen - et inkluderende fellesarrangement? Prismet. ISSN 0032-8847. 70(4), s. 343–360. doi: 10.5617/pri.7515. Fulltekst i vitenarkiv
  • Basha, Shpresa & Kjørven, Ole Kolbjørn (2018). Mangfold i praksis: En studie av en flerkulturell festival i skolen. I Schjetne, Espen & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205512252. s. 147–161.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn (2018). The Discourse on Religious Literacy and the Implications of Empirical Research. I Kulbrandstad, Lars Anders; Engen, Thor Ola & Lied, Sidsel (Red.), Norwegian perspectives on education and cultural diversity. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 9781527505872. s. 264–280.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skaret, Anne & Skrefsrud, Thor-Andre (2018). International week in a Norwegian school. A qualitative study of the participant perspective. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. 62(3), s. 474–486. doi: 10.1080/00313831.2017.1306800. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjørven, Ole Kolbjørn (2016). RLE-lærere som bibellesere. Prismet. ISSN 0032-8847. 67(1), s. 5–17. doi: 10.5617/pri.4518.
  • Ringen, Bjørg-Karin & Kjørven, Ole Kolbjørn (2009). The design of a teacher education program for bilingual teachers in Norway. I Ringen, Bjørg-Karin (Red.), Teacher diversity in diverse schools - challenges and opportunities for teacher education. Oplandske Bokforlag. ISSN 978-82-7518-170-9. s. 131–143.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn (2001). Med fortellingens blikk på konflikt og konflikthåndtering. Kirke og kultur. ISSN 0023-186X. 106(4).

Se alle arbeider i Cristin

  • Kjørven, Ole Kolbjørn (2016). RE teachers' religious literacy: A qualitative analysis of RE teachers’ interpretations of the biblical narrative The Prodigal Son. Waxmann Verlag. ISBN 978-3-8309-3488-2. 202 s.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn & Lindboe, Inger Marie (2005). Det nye testamente. En innføring i utvalgte tekster. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-7674-985-4. 216 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Kjørven, Ole Kolbjørn & Larssen, Marianne Friisberg (2024). Young people’s experiences with Catholic catechesis.
  • Aschim, Anders; Kjørven, Ole Kolbjørn; Larssen, Marianne Friisberg & Kjelling, Anne Grethe (2023). Religiøse minoriteter, trosopplæring og skole: Presentasjon av FAITHEDs temanummer i Prismet (4/2023) .
  • Hustvedt, Marianne; Kjørven, Ole Kolbjørn & Skrefsrud, Thor Andre (2023). Religious Education in Diverse Contexts: School Leaders’ Understanding of Religious Diversity and Interconnections between Non-formal and Formal Religious Education.
  • Snildal Nygård, Martin & Kjørven, Ole Kolbjørn (2023). Ungdom møter Karpe SAS Spektrum-universet.
  • Skrefsrud, Thor Andre & Kjørven, Ole Kolbjørn (2023). Bruk og betydning av mat i flerkulturelle arrangement.
  • Aschim, Anders & Kjørven, Ole Kolbjørn (2022). Statusrapport fra FAITHED-prosjektet.
  • Aschim, Anders & Kjørven, Ole Kolbjørn (2022). The catechetical challenge: Faith education in the multicultural Catholic Church of Norway.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn (2021). Om dybdelæring i KRLE. I Fuglseth, Kåre Sigvald & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Innføring i KRLE-didaktikk. Undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn. IKO-forlaget A/S. ISSN 978-82-8249-478-6. s. 74–82.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skrefsrud, Thor Andre & Lien, Silje Josten (2021). - Skaper tilhørighet: Forskning: Stoppested verden under forskernes lupe fra en gul campingvogn. [Avis]. Hamar arbeiderblad.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skrefsrud, Thor Andre & Lien, Silje Josten (2021). Forskerne brukte denne campingvogna ute i felten til sine undersøkelser. [Avis]. Hamar Arbeiderblad.
  • Erdal, Marta Bivand; Aschim, Anders; Kjørven, Ole Kolbjørn & Skrefsrud, Thor Andre (2020). Facilitating conviviality, managing difference: Corpus Christi processions in Norwegian cities.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn; Skrefsrud, Thor Andre & Dewilde, Joke (2019). Å utforske en urfolksstand på en internasjonal barnefestival.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn & Sæther, Elin (2019). Holding on to multiculturalism: Exploring young people’s discourses at a multicultural festival.
  • Aschim, Anders & Kjørven, Ole Kolbjørn (2019). Catholic catechesis in Norway: Core elements and local practices.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skrefsrud, Thor Andre & Sæther, Elin (2018). Researching young people's voices at an international children and youth festival. Developing participant- and context-sensitive methodology through "My Memory App".
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn & Skrefsrud, Thor Andre (2018). Multicultural school celebrations: Investigating transnational representations in an international school event in Norway.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn & Skrefsrud, Thor Andre (2017). Markeringsdager i skolen i et flerkulturelt samfunn.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skaret, Anne & Skrefsrud, Thor Andre (2017). Internasjonale uker i skolen: Eksotiske happenings eller inkluderende praksiser? . Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 30–35.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn; Dewilde, Joke; Skrefsrud, Thor André & Skaret, Anne (2016). Tilpasset opplæring i det flerkulturelle klasserommet.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn (2016). Å lese Bibelen.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skaret, Anne & Skrefsrud, Thor-André (2016). Internasjonale uker i skolen – inkluderende praksis eller eksotiske happenings?
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skaret, Anne & Skrefsrud, Thor-Andre (2016). Hvorfor et seminar om internasjonale uker i skolen? Presentasjon av et forskningsprosjekt.
  • Skrefsrud, Thor-Andre; Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Engen, Thor Ola; Alstad, Gunhild Tomter & Kulbrandstad, Lars Anders [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2016). Nyankomne elever. Hamar arbeiderblad.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn (2016). Doing practical analysis work: Qualitative hermeneutic analysis.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skaret, Anne & Skrefsrud, Thor-Andre (2015). Inclusive practices or exotic happenings? A study of a Global Focus Week at a Norwegian primary school.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn (2015). Conceptualizations of religious literacy and the implications of empirical research.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn (2014). Hva skjer når RLE-lærere danner seg mening om religion? [TV]. NRK.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn (2014). Familiedrama uten religiøs betydning. [Avis]. Dagen.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn (2014). Skoler skviser Jesus og Buddha. [Avis]. Dagen.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn (2014). RLE-læreres religiøse litterasitet.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn (2014). RLE-læreres religiøse kunnskap. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge. ISSN 0802-8214. s. 68–69.
  • Lindekleiv, Heidi Marie & Kjørven, Ole Kolbjørn (2014). Snevert kunnskapssyn styrer skolen. [Avis]. Vårl Land.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn (2014). Religious literacy practices in RE: A qualitative analysis of RE Teachers' interpretations of the biblical narrative The Prodigal Son.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn (2011). Skolen i en krisetid. Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Kvalvaag, Robert & Kjørven, Ole Kolbjørn (2002). Lærerutdanningen svekkes. Vårt land. ISSN 0805-5424. s. 2–2.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn (2014). RE teachers' religious literacy : a qualitative analysis of RE teachers' interpretations of the biblical narrative The prodigal son. MF Norwegian School of Theology.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum