English version of this page
Yvonne Fritze

Yvonne Fritze

Professor

Leder av Seksjon for UH-pedagogikk og kvalitet

E-post
yvonne.fritze@inn.no
Telefonnummer
+47 61 28 80 17
Mobilnummer
+47 99 27 09 52

Utdanningsavdelingen
Seksjon for UH-pedagogikk og kvalitet
Studiested Elverum

Prosjekter

Ingen pågående prosjekter

Forskergrupper

Publikasjoner

  • Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2024). Digital disputas I spenningsfeltet mellom tradisjon og fornying. I Bjørgen, Anne Mette; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (Red.), Mediepedagogikk Kritiske refleksjoner om medier i undervisning og samfunn. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-4633-5. s. 262–284. doi: https:/doi.org/10.55669/oa400412.
  • Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2024). What is important and why? Students’ experience of educational activities including technologies. E-Learning and Digital Media. ISSN 2042-7530. s. 1–15. doi: 10.1177/20427530241251395.
  • Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2022). Undervisningsteknologi for læring eller effektivisering i høyere utdanning: Et spørsmål om rammeforståelser. I Thuen, Harald; Myklestad, Synnøve & Vik, Stine (Red.), Pedagogikkens idé og oppdrag. Fagbokforlaget. ISSN 9788245040883. s. 202–217. doi: https:/doi.org/10.55669/oa010312.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2022). Studentens stemme. Fra dialogpedagogikk til medierte dialoger. I Thuen, Harald; Myklestad, Synnøve & Vik, Stine (Red.), Pedagogikkens idé og oppdrag. Fagbokforlaget. ISSN 9788245040883. s. 218–236. doi: https:/doi.org/10.55669/oa010313.
  • Bjørgen, Anne Mette; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2021). Dealing with increased complexity. Teachers’ reflections on the use of tablets in school. Pedagogies: An International Journal. ISSN 1554-480X. s. 1–16. doi: 10.1080/1554480X.2021.1897010. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2020). When student-activating teaching conflict with students' desire for efficiency. A communication perspective on undergraduate students' media use . Seminar.net - Media, technology and lifelong learning. ISSN 1504-4831. 16(2). doi: 10.7577/seminar.4049.
  • Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2020). Når studenter og underviseres forventninger til mediebruk kolliderer. Læring og Medier. ISSN 1903-248X. 12(22). doi: 10.7146/lom.v12i22.116223.
  • Bjørgen, Anne Mette; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2018). Når det enkle kan bli mer komplekst. Læreres refleksjoner om muligheter og utfordringer med bruk av nettbrett i barneskolen. I Frantzen, Vegard & Schofield, Daniel (Red.), Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. Fagbokforlaget. ISSN 9788245020731. s. 221–240.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2017). Digitale forstyrrelser i skolen – erfaringer med begrensninger av elevers mobilbruk. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 101(3), s. 201–212. doi: 10.18261/issn1504-2987-2017-03-02.
  • Nordkvelle, Yngve Troye; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2017). The scholarship of integration and digital storytelling as "bildung" in higher education. I Jamissen, Grete; Hardy, Pip; Nordkvelle, Yngve Troye & Pleasants, Heather (Red.), Digital Storytelling in Higher Education. International Perspectives. Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-319-51057-6. s. 279–294. doi: 10.1007/978-3-319-51058-3_19.
  • Nordkvelle, Yngve Troye; Haugsbakk, Geir Olav & Fritze, Yvonne (2016). Dataspill i familien, Spillavhengighet : gaming og gambling. Hertervig Akademisk. ISSN 9788282172219. s. 209–231.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2016). Why a formal training for TV and Filmmaking? I Hug, Theo; Kohn, Tanja & Missomelius, Petra (Red.), Medien-Wissen-Bildung: Medienbildung wozu?. Innsbruck University Press. ISSN 978-3-903122-16-1. s. 257–272.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2016). Visual ‘Bildung’ between Iconoclasm and Idolatry. Nordicom Review. ISSN 1403-1108. 37(2), s. 17–31. doi: 10.1515/nor-2016-0015.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2016). Kunsten å undervise kunstnere – en studie av film og tv-fagenes arbeidsmåter. I Østern, Anna-Lena & Engvik, Gunnar (Red.), Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv. Fagbokforlaget. ISSN 9788245017816. s. 143–158.
  • Fritze, Yvonne & Nordkvelle, Yngve Troye (2016). Det fleksible engasjement. UNIPED. ISSN 1500-4538. 39(2), s. 158–170. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2016-02-06.
  • Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2015). Ungdommens stemme i Amandus-filmer. I Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (Red.), Mediepedagogiske perspektiver : mediesosialisering, undervisning om og med medier. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202436124. s. 85–104.
  • Nordkvelle, Yngve Troye & Fritze, Yvonne (2015). Digitalt innfødte eller bare medialiserte? I Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (Red.), Mediepedagogiske perspektiver : mediesosialisering, undervisning om og med medier. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202436124. s. 67–83.
  • Kristiansen, Line; Bjørgen, Anne Mette; Svoen, Brit Ragnhild & Fritze, Yvonne (2013). I Feel Lucky and Proud! The Significance of Dialogic Collaborative Groups in Developing Professional Competence among Ambulance Workers. I Paulsen, Morten Flate & Szücs, András (Red.), The Joy of Learning : Enhancing Learning Experience : Improving Learning Quality Proceedings of the European Distance and E-Learning Network 2013 Annual Conference. European Distance and E-Learning Network. ISSN 978-963-89559-3-7.
  • Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2012). The Voice of Youth : On Reflexivity in Young Filmmakers’ Films. Nordic Journal of Digital Literacy. ISSN 1891-943X. s. 253–269.
  • Fritze, Yvonne & Nordkvelle, Yngve Troye (2012). Online dating and education. Seminar.net - Media, technology and lifelong learning. ISSN 1504-4831. 8(2).
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2012). Visuell danning og kampen mellom ord og bilde. I Vettenranta, Soilikki & Frantzen, Vegard (Red.), Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis. Tapir Akademisk Forlag. ISSN 978-82-519-2832-8. s. 83–103.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2012). Media Pedagogy : Scandinavian Perspectives. Enzyklopädie Erziehungwissenschaft online (EEO). ISSN 2191-8325. doi: 10.3262/EEO18120262.
  • Nordkvelle, Yngve Troye; Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2008). Fra digitale mapper 1.0 til 2.0? Mapper i digitale læringskontekstar : erfaringar og perspektiv frå høgre utdanning / redaktørar: Marit Allern, Knut Steinar Engelsen. Noregsuniversitetet. s. 49–66.
  • Fritze, Yvonne & Nordkvelle, Yngve Troye (2008). Å se seg selv utenfra. I Nygren, Pär & Thuen, Harald (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-1501346-6. s. 139–150.
  • Fritze, Yvonne & Nordkvelle, Yngve Troye (2007). Netdating, undervisningskommunikation og dannelse i et luhmannsk perspektiv, Michael Paulsen & Lars Qvortrup (red.) Luhmann og dannelse. Unge Pædagoger. s. 127–149.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bjørgen, Anne Mette; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2024). Mediepedagogikk Kritiske refleksjoner om medier i undervisning og samfunn. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-4633-5. 286 s.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2015). Mediepedagogiske perspektiver : mediesosialisering, undervisning om og med medier. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202436124. 234 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2023). Seminar Bærekraft, medier og utdanning.
  • Bjørgen, Anne Mette; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2023). Jubileumsseminar Forskergruppen Mediepedagogikk 20 år.
  • Fritze, Yvonne & Bjørgen, Anne Mette (2022). Rituals in the age of Corona. A study of PhD fellows' experience of communication possibilities in digital disputation .
  • Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2022). How do bachelor students experience the use of digital technologies in education? Results from a case study among Norwegian students .
  • Haugsbakk, Geir Olav & Fritze, Yvonne (2021). Studentenes stemmer i digitale fortellinger.
  • Fritze, Yvonne & Bjørgen, Anne Mette (2021). Undervisningsteknologi for læring eller effektivisering? Presentasjon forskergruppe 26. oktober 2021.
  • Fritze, Yvonne & Bjørgen, Anne Mette (2021). Undervisningsteknologi for læring eller effektivisering?
  • Fritze, Yvonne & Bjørgen, Anne Mette (2021). Educational technology for efficiency or learning in higher education - A question of framing? A case study of bachelor student`s use and interpretations of educational media in a Norwegian university college.
  • Fritze, Yvonne & Bjørgen, Anne Mette (2019). Mediepraksiser og mediedanning på emnet Mediepedagogikk. Foreløpige resultater fra en casestudie av høgskolestudenters mediebruk.
  • Fritze, Yvonne & Bjørgen, Anne Mette (2019). Tablets in primary shools – possibilities and challanges according to the students.
  • Fritze, Yvonne & Nordkvelle, Yngve Troye (2019). The I In Digital Storytelling – Achieveing Bildung For Students In Higher Education.
  • Nordkvelle, Yngve Troye; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2019). Restrictions on using mobile phones in lower secondary school: regained childhood or lost freedom?
  • Fritze, Yvonne (2019). Dataspill i familien – forhandlinger på grensen mellom forbud og frihet.
  • Fritze, Yvonne (2019). Om Niklas Luhmanns systemteori.
  • Nordkvelle, Yngve Troye; Fritze, Yvonne; Bjørgen, Anne Mette; Haugsbakk, Geir Olav; Berild, Sveinung & Antonsen, Stein [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2019). Introducing Digital Storytelling across the University.
  • Fritze, Yvonne & Nordkvelle, Yngve Troye (2018). Digital disturbances in school - Experiences with restrictions on students use of mobile phone .
  • Fritze, Yvonne & Nordkvelle, Yngve (2018). Surveillance Of Children's Gaming Behaviour - "Media Panic" or Painful Learning.
  • Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2018). The perception of the NRK TV series “Skam” among different groups of youth.
  • Fritze, Yvonne & Bjørgen, Anne Mette (2018). Media practices and media literacy in Media Education. A case study of student`s use of media in a Norwegian university college.
  • Tangvald-Pedersen, Aslaug & Fritze, Yvonne (2018). Forsker: – Mobilen bør ut av skolen. [Avis]. VG.
  • Fritze, Yvonne & Nordkvelle, Yngve Troye (2018). Digital disturbances in school.
  • Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2018). When students and teachers' expectations of media use collide. Preliminary results from a Norwegian case study.
  • Fritze, Yvonne & Nordkvelle, Yngve Troye (2017). Computer games in the family - parents and children’s negotiations between prohibition and freedom.
  • Bjørgen, Anne Mette; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2017). Tablets in primary schools – teachers balancing possibilities and challenges. Preliminary results from a research project in two Norwegian primary schools.
  • Haugsbakk, Geir Olav; Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2017). Vet ikke om nettbrett virker. [Internett]. nrk.no.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2016). Begrensninger i elevers bruk av mobiltelefon - forsøk på to skoler.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2016). Cellphones in school – why banning them.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2016). 30 years of ICT and learning in education - actors, perspectives and results in a Norwegian context.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2016). Hva skjedde da det ble satt grenser for mobilbruk i skolen? Gudbrandsdølen Dagningen.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2015). Banning of mobile phones in school.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2015). Mediepedagogiske perspektiver : en introduksjon. I Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (Red.), Mediepedagogiske perspektiver : mediesosialisering, undervisning om og med medier. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202436124. s. 11–22.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2015). Understanding the Nordic didactics of film- and TV-education.
  • Fritze, Yvonne (2015). Hva skjer med SHP – i 2018?
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2014). Digitalt innfødte og dødfødte dialoger. Gudbrandsdølen Dagningen.
  • Ohnstad, Bente & Fritze, Yvonne (2014). Framtidig forskningsstruktur. Oppland arbeiderblad. ISSN 0805-5076.
  • Ohnstad, Bente & Fritze, Yvonne (2014). Framtidig forskningsstruktur. Gudbrandsdølen Dagningen.
  • Arnesen, Tor; Fritze, Yvonne; Museth, Jon & Nørstegård, Bjørn (2014). Forskningsmiljø bør samles på Storhove. Gudbrandsdølen Dagningen.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2014). Digital Storytelling and reflected use of ICT – a didactical perspective.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2014). «Digitalt innfødte og skolen». Gudbrandsdølen Dagningen.
  • Ohnstad, Bente & Fritze, Yvonne (2014). Forskning og undervisning. Gudbrandsdølen Dagningen.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2013). The art of teaching an art - about the didactics of Filmmaking and TV-production.
  • Ohnstad, Bente & Fritze, Yvonne (2013). Forskningsdagene. Gudbrandsdølen Dagningen.
  • Fritze, Yvonne (2013). Den nye folkeopplysningen. [Avis]. Klassekampen.
  • Fritze, Yvonne (2013). Opponent på Anne Møllholm sin disputas. Tittel på avhandlinga er "Striden om organiseringen af viden - blinde pletter i iagttagelser".
  • Nordkvelle, Yngve Troye; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2012). Learning and technology : different roads to Rome or Venus/Mars confusion?
  • Haugsbakk, Geir Olav & Fritze, Yvonne (2012). Reflexivity, Bildung and Young People’s Film Making.
  • Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2012). Ungdommens stemme. Hva lager ungdom film om?
  • Haugsbakk, Geir Olav & Fritze, Yvonne (2012). The voice of the youth - On reflexivity in young people's own films.
  • Nordkvelle, Yngve Troye; Haugsbakk, Geir Olav & Fritze, Yvonne (2012). Digital Storytelling – between the subjective and objective dimensions of ”Bildung”.
  • Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2011). Media Bildung in a contemporary educational discourse in Norway.
  • Nordkvelle, Yngve Troye & Fritze, Yvonne (2011). Digital natives, - a mass- or elite-phenomenon?
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (2011). Visual Bildung and the battle between words and images.
  • Fritze, Yvonne & Nordkvelle, Yngve Troye (2011). Reflekterte studenter i digitale læringsmiljø.
  • Nordkvelle, Yngve Troye; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir (2010). The visual in teaching ? from Bologna to YouTubiversity, Medien- wissen- Bildung: Explosionen visualisierter und kollaborativer Wissenräume / Ronald Maier og Theo Hug. Innsbruck University press. s. 59–71.
  • Fritze, Yvonne (2009). Opponent på Pernille Krogh Fryds disputas. Tittel på avhandlingen er ”Team & Test. En systemteoretisk komparativ interviewundersøgelse af implementeringen af accountability-reformpolitik i grundskolen i Danmark og USA”.
  • Nordkvelle, Yngve Troye; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir (2008). Improving the e-journal.
  • Fritze, Yvonne (2008). E-portfolios as arena for learning : learning without a teacher?
  • Fritze, Yvonne (2008). Hvorfor udvikle læremidler, når studerende bare skal skrive om sig selv? : læremiddelteoretisk perspektiv på portfolien.
  • Fritze, Yvonne (2007). Intervju på Østnytt.
  • Nordkvelle, Yngve Troye & Fritze, Yvonne (2007). Kjærlighet på nett : flørt som kommunikasjonens motor.
  • Buhl, Mie & Fritze, Yvonne (2007). Videokonferencer - om kommunikative forskelle mellem undervisning over afstand og i en kontekst af nærvær.
  • Fritze, Yvonne & Nordkvelle, Yngve Troye (2007). Digital portfolios in Norwegian higher education.
  • Fritze, Yvonne & Nordkvelle, Yngve Troye (2007). Vi blir det vi elsker! : sjekking på nett - en ny veg til erkjennesle. ?.
  • Fritze, Yvonne (2006). Netdating og dannelse i et luhmannsk perspektiv.
  • Fritze, Yvonne (2005). Media make a difference : a comparative investigation of face-to-face and distance education.
  • Fritze, Yvonne (2005). Mediet gjør en forskjell.
  • Fritze, Yvonne (2005). Når gamle undervisningsformer udsættes for nye medier.
  • Restad, Frode; Fritze, Yvonne; Mølstad, Christina Elde & Eriksen, Ingunn Marie (2021). Curriculum Making for Social Learning. Exploring Policy and Practice in Norwegian Lower Secondary Education. . Inland Norway University of Applied Sciences.
  • Fritze, Yvonne & Nordkvelle, Yngve Troye (2018). Dataspill i familien - Om foreldre og barns forhandlinger på grensen mellom forbud og frihet. Rådet for anvendt medieforskning, Medietilsynet.
  • Nordkvelle, Yngve Troye; Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir & Svoen, Brit (2009). Tidskriftet Seminar.net : en casestudie av et tidsskrift i en remedieringsprosess. Høgskolen i Innlandet.
  • Fritze, Yvonne & Solheim, Liv Johanne (2006). Mulighetenes mangfold : en evaluering av et videoproduksjonsprosjekt. Høgskolen i Innlandet. ISSN 8271843222.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum