Vurderingskriterier

Fakultetet du tilhører er ansvarlig for å behandle søknaden.

Vurdering av tilrettelegging gjøres ut ifra følgende:

  • Det må foretas en individuell vurdering i hver enkelt sak med utgangspunkt i dokumenterte behov.
  • Tilretteleggingen må være egnet og konkrete tilretteleggingstiltak må vurderes opp mot din situasjon, behov og nytte
  • Egnet tilrettelegging som fungerer for én konkret student vil ikke nødvendigvis være egnet tilrettelegging for en annen student med samme diagnose/funksjonsnedsettelse.
  • Tiltaket må vurderes som nødvendig og hensiktsmessig for at du kan gjennomføre det studieprogrammet du er tatt opp på.
  • Tilretteleggingen skal oppveie for de ulempene funksjonsnedsettelsen eller sykdommen gir, men skal ikke gi en fordel sammenlignet med medstudentene.
  • Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles ved det enkelte studium. Faglige krav skal alltid vurderes knyttet til det studieprogrammet du er tatt opp på. Det betyr at tilretteleggingstiltak kan variere mellom studier.
  • Det innvilges ikke fritak fra krav i rammeplanstyrte studier da det vil være avvik fra faglige krav. Et rammeplankrav er som hovedregel obligatorisk med mindre noe annet følger av rammeplanen.
  • Tilretteleggingen kan ikke være en uforholdsmessig byrde for institusjonen (se nedenfor).
  • For å oppnå likebehandling må det iverksettes konkrete tiltak tilpasset behovene til den enkelte student. 
  • Dersom tilrettelegging påvirker tredjepersoner, for eksempel andre studenter, på en negativ måte, skal dette inngå i vurderingene.
  • Tilretteleggingen kan innvilges for hele studietiden, eller for en begrenset periode, avhengig av behov og behovenes art.
  • Tiltakene som innvilges skal være tilstrekkelige, men vil ikke alltid være i tråd med din egen eller legens vurdering.

Uforholdsmessig byrde

Det enkelte fakultet må vurdere i hver enkelt sak hva som er en uforholdsmessig 
byrde. I denne vurderingen skal det særlig legges vekt på:

  • Tilretteleggingens effekt for å fjerne barrierer for disse studentene. Vurdere om byrden for utdanningsinstitusjonen veier tyngre enn de positive effektene av tilretteleggingen for den enkelte student.
  • De nødvendige kostnadene ved tilretteleggingen. I utgangspunktet må man akseptere at individuell tilrettelegging medfører økte kostnader.
  • Institusjonens ressurser (vurdere om offentlige støtteordninger kan dekke noe)
  • Det må også tas med i vurderingen om andre kan ha nytte av tiltakene i form av bedret tilgjengelighet.
Sist endret 4. jan. 2024 14:08