English version of this page

Kurs i studieteknikk

Høgskolen tilbyr et digitalt kurs i studieteknikk med førsteårsstudenter som primærmålgruppe.

Studenter i forelesningssal
Foto: Elen Sonja Klouman/HINN

Kurset i studieteknikk er et tilbud til alle studenter ved HINN. Kurset er frivillig, men vi anbefaler det for alle nye studenter, også for de som kan litt om studieteknikk fra før. Kurset er en åpen nettressurs i Canvas, og er tilgjengelig for alle studenter etter egenpåmelding.

Kurset kan gjennomføres på egenhånd og studentene kan styre tempoet selv. Det består av fire moduler som kan tas modul for modul i første omgang. Senere kan det benyttes som et oppslagsverk. Underveis i kurset får studentene oppgaver og øvelser hvor de kan trene på ferdigheter eller reflektere over egen forståelse. 

Fire kursmoduler

Kurset består av følgende fire moduler:

  • Modul 1: Fra elev til student – om mål og motivasjon, rammer, planlegging
  • Modul 2: Med ansvar for egen læring – om læringsstrategier, deltakelse i undervisning, samarbeidsgrupper og fellesskap
  • Modul 3: Læringsstrategier – om å huske, lese og notere
  • Modul 4: Forberedelser til eksamen – om tidsrommet før eksamen, vurderingsformer og eksamensstrategier

I tillegg til de fire modulene om studieteknikk får studentene også en oversikt over viktige lenker og digitale verktøy som kan benyttes i studiene.

Påmelding

Påmelding til kurset gjøres ved å følge denne lenken:

Kurs i studieteknikk

Studentene får etter påmelding tilgang til kurset i Canvas, det legger seg automatisk på dashbordet og i emneoversikten i Canvas.

Mer informasjon

Kurset er utarbeidet av rådgivere tilknyttet Seksjon for UH-pedagogikk og kvalitet, ved Høgskolen i Innlandet: Arna Björg Àrnadòttir, Synnøve Arntzen, Knut Helberg og Ingeborg Amundrud.

Deler av innholdet er hentet fra kursporteføljen til Jan Rudi Johansen, Stig Eriksson og Siw Huatorpet, i tillegg til innhold fra nettkurset UNSTUKK med tillatelse fra NTNU i Gjøvik.

Innholdsansvarlig: Seksjon for UH-pedagogikk og kvalitet Sist endret 3. mai 2023 12:39