Over 1000 HINN-studenter på utveksling

Siden Høgskolen i Innlandet fusjonerte i 2017 har 1044 studenter reist på utveksling som del av sin utdanning.

Student med et canadisk flagg på rygge som ser ut i horisonten.

HINN har nå passert 1000 studenter som har reist på utveksling siden fusjonen. Kim Spelten er en av dem som har reist på utveksling. Foto: Privat.

– Etter Covid-19 så vi en klar tendens til at mange studenter reiste på utveksling utenfor Europa, men i 2023 er vi tilbake til en jevnere fordeling mellom europeiske og andre internasjonale partnere, sier internasjonal rådgiver på studiested Lillehammer, Marte Bleka.

Australia, USA og Storbritannia har alltid vært populære destinasjoner for HINN-studenter, selv om Brexit, med ny visumordning og bortfall av Erasmus+ stipend har ført til en nedgang i mobilitet til Storbritannia de siste årene.

Graf med tall.
Tallene viser at antallet som reiser på utveksling har tatt seg veldig opp siden fra og med våren 2022.

På samme tid har samarbeidet mellom partnere i Namibia og fagmiljøer på Hamar og Elverum ført til at mange studenter har fått en unik utvekslingserfaring i løpet av studietiden.

De mest populære europeiske destinasjonene for HINN-studenter er Tyskland, Tsjekkia, Danmark, Frankrike, Nederland og Spania.

– Våren 2024 ser vi en oppsving i interessen for Frankrike, samtidig som HINN-studenter også reiser til Japan, Mexico, Tyrkia, Hellas og Canada, for å nevne noe. I tillegg sender vi seks studenter på BIP-opphold (Blended Intensive Programme) til Finland, der de skal studere «Managment of Winter Sports Events», avslutter Bleka.

10 mest populære utvekslingsland for HINN studenter 2017-2023

Antall studenter