Redusert temperatur i jula

Innetemperatur og ventilasjon blir redusert ved høgskolens studiesteder i jula på grunn av høye strømpriser. Bibliotek og lesesaler skjermes.

Nærbilde av termostaten på en radiator

Temperatur og ventilasjon blir skrudd ned i høgskolens bygg i jula.

Foto: Colourbox.

– Jula er en tid da mange studenter og ansatte har fri, og vi setter i verk ytterligere tiltak for å spare strøm. Vi beklager ulempen som følger av at temperatur og ventilasjon blir enda lavere enn i høst, sier eiendomsdirektør Jan Aasen.

Byggene vil være tilgjengelig for studenter og ansatte mellom kl. 7:00 og 22:00, men det blir altså kaldere enn normalt. Unntaket er bibliotek og lesesaler.

Fra 2. januar går HINN tilbake til de samme sparetiltakene som i høst, med romtemperatur på 20 grader og ventilasjonsanlegg som kjøres mellom 7:00 og 16:00.

Høgskolen har i hele høst gjennomført tiltak for å redusere strømforbruket i størrelsesorden 20 prosent.

– Vi ser at tiltakene som er gjennomført fungerer. Så langt er strømforbruket redusert i størrelsesorden 800 000 kWh sammenlignet med fjoråret, sier Jan Aasen.

Dersom strømprisen blir vedvarende høy etter nyttår, vil det bli vurdert om det er behov for ytterligere tiltak.

Publisert 16. des. 2022 10:10 - Sist endret 16. des. 2022 10:10