Rekordmange internasjonale studenter til HINN

Aldri før har flere internasjonale studenter kommet til oss enn i 2022. André, Shelly og Minhyoung var blant dem som ble tatt imot under velkomstdagen på Lillehammer 15. august.

Tre internasjonale studenter i parken.

Minhyoung, Shelly og André skal tilbringe høstsemesteret på Lillehammer.

181 studenter fra en rekke land kommer i disse dager til våre studiesteder. Legger vi sammen dette antallet med de som tilbragte vårsemesteret hos oss, får vi ca. 350 studenter som i 2022 er fysisk til stede på campusene. Vi må tilbake til 2017 for å finne den tidligere rekorden på 260 studenter.

– Det er som å ha kommet inn i et lite eventyr. Det virker trygt og fredfullt, og nordmenn virker å ha flere likheter med oss nederlendere. De er ganske stille i hverdagen, men som oss forandrer de seg når de er ute på byen, sier Shelly, som kommer til Lillehammer fra en liten by rett utenfor Amsterdam.

Hun studerer international creative business i hjemlandet, og skal i høst studere sosiale medier, tv-produksjon og event management.

– Jeg gleder meg til å bli kjent med nye mennesker og en ny kultur. Jeg har aldri vært i Norge før, og ser frem til å utforske norske fjell og kanskje surfe. Jeg bor til vanlig i et helt flatt land, og kommer hit med et ønske om å utforske og erfare Norge på nært hold, sier Shelly.

Åpning på Lillehammer

Rundt 90 av våre nye innreisende utvekslingsstudenter var samlet under velkomstdagen på Lillehammer, mens man på Hamar har velkomstdag etter hvilket program utvekslingsstudentene følger. Leder for internasjonalt kontor, Gunnar Klinge, beskriver det som helt strålende å kunne ønske utvekslingsstudentene velkommen uten restriksjoner og forbehold.

Gruppebilde internasjonale studenter.
15. august ble det arrangert velkomstdag for de internasjonale studentene på Lillehammer.

– Gjentatte nedstegninger, høy grad av usikkerhet og flere runder med avlysning av utveksling utenfor Europa har lagt en demper på både reiselyst og utvekslingsmuligheter. Dette har ført til en generell nedgang i mobilitet, men fra i høst er vi tilbake til normalen også for utreisende. For innreisende studenter hadde vi rekord våren 2022 og et høyt antall i høst gir oss i år samlet det høyeste antallet internasjonale studenter ved HINN noensinne, sier Klinge.

Graf over innreisende utvekslingsstudenter.
Antallet innreisende utvekslingsstudenter har tatt seg kraftig opp igjen fra og med høsten 2021.

Rekordår i 2022

Klinge mener de internasjonale studentene har med seg et mangfold av erfaringer og perspektiver som har en positiv innvirkning på undervisningen.

– Mange av dem er flittige og holder et høyt faglig nivå, noe som tvinger våre studenter til å strekke seg litt ekstra, mener Klinge.

24 år gamle André studerer til vanlig business administration i Mainz, men skal som Shelly tilbringe det neste semesteret i Lillehammer. Han ville ha utveksling på et sted han neppe ville reise til som turist.

– De aller fleste vil reise til London, Paris og Roma i løpet av livet. Jeg bor sentralt i Europa, og ønsker å oppleve noe unikt som skiller seg fra det jeg er vant til, forklarer André, som skal studere event management, strategi og norsk språk.

Han håper å bli enda bedre i engelsk, men ser også frem til å erfare det norske været og klimaet.

– Jeg er veldig spent på å erfare hvilken effekt mørketiden og snøen vil ha på meg, og hvordan denne årstiden blir. Kulde har jeg også veldig lite erfaring med, så det blir spennende å leve her og ikke minst reise rundt under disse forholdene, sier Andre.

Fra Sør-Korea til Norge

Mens Shelly og Andre har reist på utveksling internt i Europa kommer Minhyoung fra Sør-Korea. Han er spesielt opptatt av arealutvikling og byplanlegging, noe han studerer i hjemlandet. På Lillehammer skal han fordype seg iblant annet event management og byplanlegging.

– Jeg håper at jeg under utvekslingsoppholdet blir enda bedre i engelsk og får meg venner fra alle verdens kroker, sier Minhyoung.

– Et overveldende flertall er begeistret for utvekslingsoppholdet hos oss og trives svært godt både faglig og sosialt, mye takket være det utmerkede arbeidet Kine Skjærvik, Maren Lindberg og fadderne for de internasjonale studentene legger ned for å ivareta studentene gjennom oppholdet, sier Klinge.

Verdifull erfaring i Norge

De tre studentene skal alle i utgangspunktet være her i et semester, men Shelly vurderer å utvide oppholdet om hun får en internship-stilling. Hva de ønsker å jobbe med etter fullførte studier har de foreløpig ikke bestemt seg for, men de håper at oppholdet i Lillehammer kan styre dem i riktig retning.

– Jeg aner ikke om jeg vil bo i Tyskland for alltid. For meg er det viktig å bo i et land med høy livskvalitet og tett på og i harmoni med naturen. På disse områdene scorer Norge høyt, og jeg har inntrykk av at både nordmenn og internasjonale studenter som kommer hit trives med å bo her. Nå ønsker jeg å erfare deres livsstil, noe jeg tror vil hjelpe meg på sikt, sier Andre.

Shelly beskriver seg selv som en person med strategiske ferdigheter som hun håper å benytte i jobbsammenheng.

– Kanskje ender jeg opp med å bli en bryllupsplanlegger eller arrangementsplanlegger? Jeg føler at jeg er god til å planlegge, men på kort sikt ønsker jeg å utvikle mine ferdigheter innen blant annet videoproduksjon, samt skape gode vennskap med medstudentene mine, sier Shelly.

Minhyoung håper etter fulførte studier å jobbe med byutvikling. Koreakrigen fra 1950 til 1953 har hatt stor innvirkning på ikke bare forholdet til nabolandet Nord-Korea, men også på infrastrukturen og hvordan byene nå ser ut.

– På sikt ønsker jeg å jobbe med å planlegge og videreutvikle bystrukturer i Sør-Korea. Forhåpentligvis kan jeg lære noe i Norge som jeg vil ha nytte av i arbeidslivet i fremtiden, avslutter han.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 17. aug. 2022 09:04