Undersøker problemer med eksamenssystem

Eksamenssystemet Inspera sviktet i en halv time fra ca. klokka 13 på mandag. Høgskolen undersøker hvilke konsekvenser dette har fått.

En laptop, kaffekopp, notatbok, penn og nøkkelknippe i bånd ligger på et skrivebord

Studenter opplevde mandag problemer med å levere eksamen digitalt. 

Foto: Elen Sonja Klouman/Høgskolen i Innlandet.

Feilen på mandag rammet alle institusjoner som bruker Inspera ved avvikling av eksamener, inkludert Høgskolen i Innlandet. 

– Hos oss opplevde en del studenter at de ikke fikk levert eksamensbesvarelse som de skulle. I noen tilfeller ble eksamenstiden utvidet for å sikre levering, eller det ble åpnet for manuell levering via minnepinne, sier prorektor utdanning Stine Grønvold ved Høgskolen i Innlandet. 

Høgskolen jobber sammen med leverandøren av Inspera for å undersøke hva som har skjedd og mulige konsekvenser. 

23 emner berørt

23 emner ved HINN, med til sammen flere hundre kandidater, hadde eksamen med innlevering fra klokka 13 eller senere denne dagen. 

– Vi har avdekket mangler i to eksamensbesvarelser i systemet, men leverandøren har klart å gjenskape disse, sier Stine Grønvold.

Studenter som frykter å være berørt trenger foreløpig ikke å foreta seg noe. Eventuelle beskjeder om noe annet vil bli gitt til studentene direkte. 

 

Oppdatering 20. desember 2022:
Undersøkelsene etter feilen som oppsto er fullført, uten ytterligere funn av feil eller mangler.

Høgskolen følger opp de berørte studentene, og alle det gjelder er varslet.

Kontakt

Bilde av Stine Grønvold
Prorektor Utdanning
E-post
stine.gronvold@inn.no
Telefon
+47 62 43 00 73
Publisert 14. des. 2022 15:17 - Sist endret 20. des. 2022 15:23