Still til valg!

Kan du tenke deg å stille som kandidat til høgskolestyret eller fakultetsråd, eller har du forslag til kandidater?

Høgskolestyret ved HINN i 2022.

Som tidligere kunngjort skal det i vår velges ansatt- og studentrepresentanter til høgskolestyret, samt ansattrepresentanter til flere fakultetsråd, begge for perioden 1.8.2023-31.07.2027.

Valget gjennomføres som elektronisk valg i perioden 11. - 23. mai 2023.

Om høgskoletsyre og fakultetsråd

Høgskolestyret er det øverste organet ved HINN og har et overordnet ansvar for institusjonens samlede virksomhet. Dette medfører et særlig ansvar for strategisk og faglig utvikling i tråd med de målene og føringene departementet har satt. Styret er et kollegialt organ, det innebærer at selv om styremedlemmene er rekruttert på forskjellig grunnlag, så har alle medlemmene likt ansvar for å treffe beslutninger til beste for institusjonen samlet sett.

Fakultetsrådene er rådgivende organ som behandler saker knyttet til fakultetets strategi og faglige virksomhet. Rådene skal ha et særlig fokus på å styrke fakultets samarbeid med samfunns-, arbeids-, og næringsliv.

Verv som skal fylles

Høgskolestyret

• Fire representanter fra gruppen tilsatte i undervisnings-, forsknings- og formidlingsstilling (UFF)
  • Én representant fra gruppen teknisk og administrativt tilsatte (TA)
  • To representanter fra studentene
  • Minst like mange varamedlemmer til hver gruppe som det er faste medlemmer

Fakultetsråd ved fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi (ALB), fakultet for lærerutdanning og pedagogikk (LUP), fakultet for helse- og sosialvitenskap (HSV) og Handelshøgskolen Innlandet – fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap (HHS).

• Tre representanter fra gruppen tilsatte i undervisnings-, forsknings- og formidlingsstilling (UFF) ved hvert fakultet
  • Én representant fra gruppen teknisk og administrativt tilsatte (TA) ved hvert fakultet
  • Minst to numeriske vararepresentanter uavhengig av ansattgruppe fra hvert fakultet

Fakultetsrådene ved fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi (AMEK) og Den norske filmskolen (DNF) får forlenget inneværende periode til 15.02.2024 i påvente av styrebehandling av samarbeids- og samordningsprosessen.

Hvem er valgbare?

Medarbeidere ansatt i ordinær stilling ved institusjonen i minst 50 % størrelse, og som har tiltrådt denne senest valgdagen, samt har hatt et sammenhengende tilsettingsforhold ved institusjonen siden 1. mars valgåret er valgbare.

Kandidater må beherske enten norsk, svensk eller dansk skriftlig og muntlig.

Den som er tilsatt eller engasjert for mindre enn ett år, er ikke valgbar. Lærlinger og ansatte på sysselsettingstiltak er ikke valgbare.

Ansatte i følgende stillinger er ikke valgbare til styret, jf. uhl. § 9-4 7. ledd:

• rektor/prorektor/viserektor
  • dekan/prodekan
  • instituttleder
  • avdelingsdirektør
  • ledere i høgskoleadministrasjonen på nivå 3 og 4
  • administrasjonssjef ved fakultet
  • ansatte i rektors stab
  • øvrige funksjoner som rapporterer direkte til styret

En student som har betalt semesteravgift, bekreftet utdanningsplanen og/eller registrert seg som student det semesteret valget holdes er valgbar.

Manntallslister med oversikt over de som er valgbare fås ved henvendelse til valgstyres sekretær.

Hvordan fremme forslag til kandidater?

Nominasjoner sendes til postmottak@inn.no. Forslaget trenger ikke å begrunnes. For å nominere en kandidat til en gruppe må forslagstiller selv være stemmeberettiget i denne gruppen. Kandidaten må være forespurt og ha sagt seg villig til å stille til valg.

Ved mottatt nominasjon vil kandidatene bli bedt om å sende inn en kort, skriftlig presentasjon av seg selv etter gitt mal. Valgstyret ønsker også å invitere kandidatene til digitale allmøter for å kunne presentere seg selv, dette vil eventuelt skje ila uke 19-21.

Valgstyret oppfordrer ansatte og studenter til å fremme kandidater!

Hva kan du som styremedlem forvente?

Det gjennomføres vanligvis 7-8 dagsmøter i styret ila året, i tillegg et par seminarer på kveldstid i tilknytning til styremøtene. Styret følger et årshjul med faste saker innenfor økonomiforvaltning, strategi, organisering og studieportefølje. Les mer om styrets oppgaver på Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven) - Lovdata

Det gis opplæring i styrearbeid før første møte. Denne høsten skal hele styret skiftes ut og første møte blir derfor et felles opplæringsseminar for alle. Studentene velges for ett år om gangen. Studentene får også oppfølging underveis i perioden med tilbud om formøte med stab før hvert enkelt styremøte.

Vervene i høgskolestyret er honorert etter KDs satser og retningslinjer. For tiden ligger dette på ca 70.000,- i årlig grunngodtgjørelse, i tillegg til et honorar på inntil kr. 11.700,- per møte (avhenger av møtets varighet).

Mer informasjon

Ved spørsmål bes du ta kontakt med valgstyrets sekretær

Error: https://www.inn.no/finn-en-ansatt/kristin-garstad.html?vrtx=vcf does not exist

Emneord: studentvalg, høgskolestyret, studentorganisasjonen StINN Av Kristin Garstad og Gro Vasbotten