Om instruksen
Målet med instruksen er å gi informasjon til eksamenskandidater om hvordan de skal forholde seg til gjeldende eksamensreglement.
Overordnede dokumenter
Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Høgskolen i Innlandet
Generelt for eksamen
1.Oppmøte og krav til utstyr
Kandidaten har selv ansvar for å forberede seg og det aktuelle utstyret på den måten som er informert om fra høgskolen.
Kandidaten må disponere egen datamaskin til bruk under eksamen. Denne må oppfylle systemkravene til det tekniske eksamenssystemet som benyttes, og nødvendig programvare må være installert og oppdatert før eksamensdagen.
Tekniske problemer ved oppstart som følge av at kandidaten ikke har forberedt seg godt nok, gir ingen utvidet tid.
2. Sykdom og fravær
Kandidater som ikke møter til eksamen, må fremlegge gyldig dokumentasjon på sykdom eller sterke velferdsgrunner innen tre virkedager etter eksamensdagen for at fraværet skal være gyldig. Gyldig fravær teller ikke som et eksamensforsøk og kan gi tilgang til kontinuasjonseksamen. Dokumentasjonen må angi at fraværet gjelder selve eksamensdagen.
3. Trekk fra eksamen
Kandidaten kan selv velge å trekke seg under eksamen. Dette vil telle som et forsøk dersom kandidaten ikke leverer gyldig dokumentasjon innen gjeldene frister.
Gyldig fravær teller ikke som et eksamensforsøk og kan gi tilgang til kontinuasjonseksamen.
4. Levere blankt
Kandidaten kan velge å levere blankt. Blanke besvarelser vil bli sensurert og telle som et forsøk.
5. Ansvar for egen eksamensbesvarelse
Kandidaten er selv ansvarlig for å levere en komplett besvarelse, i rett system, til rett tidspunkt og i korrekt filtype. Dersom det oppstår problemer ved opplasting av besvarelsen, skal studieadministrasjon ved fakultetet kontaktes umiddelbart. Det anbefales å laste ned besvarelsen fra eksamenssystemet etter innlevering for å forsikre seg om at filen lar seg åpne og fremstår slik kandidaten ønsker.
6. Tilgang til egen besvarelse
Eksamensbesvarelser vil normalt være tilgjengelig i eksamenssystemets arkiv etter avsluttet eksamen. Kandidaten er selv ansvarlig for å laste ned kopi av egen besvarelse, da tilgangen til eksamenssystemet vil forsvinne etter avsluttede studier. HINN har ikke mulighet for å hente ut besvarelser for studenter etter at studiene er fullført.
7. Plagiatkontroll
Det gjennomføres plagiatkontroll av alle besvarelser som leveres ved HINN. Alle kandidater er selv ansvarlig for å sette seg inn i og følge reglene for kildebruk og referanseteknikk. Ved gruppeeksamen er alle gruppens medlemmer gjensidig ansvarlig for innholdet i besvarelsen. Det er ikke tillatt med noen form for samarbeid ved individuell eksamen.
8. Brudd på forskrift og regler
Brudd på forskrift og eksamensreglement kan betraktes som fusk eller forsøk på fusk jf. forskrift om opptak, studier og eksamen ved HINN. Dette kan føre til annullering av eksamen og utestengning fra Høgskolen i Innlandet i inntil to år. I samme periode kan man miste eksamensrett ved andre norske universiteter og høgskoler.
Skoleeksamen
9. Forberedelse og krav til utstyr
Dersom kandidaten ikke har gjort nødvendige forberedelser, eller utstyret ikke virker ved fremmøte i eksamenslokalet, kan kandidaten risikere å ikke få avlagt eksamen.
10. Møt opp til riktig tid
Kandidaten skal møte i eksamenslokalet senest 30 minutter før eksamensstart dersom annet tidspunkt ikke er angitt i Studentweb. Etter å ha fått tildelt plass, skal kandidaten umiddelbart logge inn i eksamenssystemet.
Kandidater som kommer inntil 30 minutter for sent til eksamen henvender seg til hovedvakt, og kan få adgang til å gjennomføre eksamen uten utvidet tid.
11. Lytt til eksamensvakt og legg vekk ikke-tillatt utstyr
Kandidaten plikter å rette seg etter anvisninger som blir gitt i eksamenslokalet av eksamensvakt.
Yttertøy, sekker, vesker og lignende skal settes på anvist sted. Mobiltelefon, klokker og annet elektronisk utstyr skal være avslått og utilgjengelig for kandidaten.
Kandidaten har kun lov til å ha mat, drikke, skrivesaker, legitimasjon og tillatte hjelpemidler på plassen sin.
Det er ikke tillatt å notere på eksamenspapir før eksamensoppgaven deles ut.
12. Hjelpemidler til eksamen
Tillatte hjelpemidler skal være angitt på forhånd og stå i eksamensoppgaven. Det er kandidatens ansvar å sørge for å medbringe tillatte hjelpemidler til eksamen. Kandidaten er ansvarlig for at hjelpemidlene ikke inneholder ulovlige notater. Lån av hjelpemidler fra andre under eksamen er ikke tillatt.
Dersom det avdekkes regelbrudd, vil hjelpemiddel bli inndratt og kandidaten kan etter eget valg fortsette eksamen uten hjelpemiddel. Hjelpemiddel vil ikke bli tilbakelevert før regelbruddet er ferdig behandlet av fakultetet.
13. Signering og gyldig legitimasjon
Kandidater må signere på kandidatlisten og vise gyldig studentkort eller annen gyldig legitimasjon med bilde (bankkort, førerkort, nasjonalt ID-kort eller pass). Studentbevisapp kan ikke benyttes som legitimasjon.
Etter at kandidatlisten er signert, er det ikke anledning til å forlate eksamenslokalet før tidligst 30 minutter etter eksamensstart.
14. Eksamen på papir
Dersom hele eller deler av besvarelsen skal leveres på papir må kandidaten bruke eksamenspapir som deles ut i eksamenslokalet. Kandidater må skrive med blå eller sort kulepenn, og er selv ansvarlig for at skriften er leselig.
15. Tilrettelegging med PC
Kandidater som på forhånd har fått innvilget bruk av datamaskin med spesialprogramvare som individuell tilrettelegging, er selv ansvarlig for å ta sikkerhetskopi underveis for å sikre seg mot tap av data ved eventuelt strømbrudd eller maskinfeil.
16. Pauser under eksamen
Ved behov for pause skal kandidaten alltid ha følge av eksamensvakt. Kandidaten skal hindre andre kandidater å se besvarelsen når plassen forlates.
17. Regler underveis i skoleeksamen
- Dersom noe er uklart i eksamensoppgaven kan kandidater henvende seg til hovedvakt som kan be om avklaring fra emneansvarlig.
- Det er ikke tillatt med noen form for kommunikasjon mellom studenter under eksamen.
- Dersom det oppstår tekniske problemer under eksamen eller ved innlevering, skal kandidaten gi signal til eksamensvakt som kan bistå med hjelp.
- Kandidaten skal ta hensyn til andre i eksamenslokalet slik at det ikke oppstår forstyrrelser. Ved alvorlige ordensbrudd kan en kandidat bli bortvist fra eksamenslokalet, jf. universitets– og høyskoleloven §12-5.
- Når eksamenstiden er ute, skal all skriving på besvarelsen opphøre.
18. Innlevering av besvarelse
Innlevering av digital besvarelse med eller uten håndtegninger
Ved gjennomført innlevering i digitalt eksamenssystem varsles eksamensvakten. Kandidaten blir sittende på plassen til det gis signal om at innleveringen er registrert. Dersom det leveres håndtegninger i tillegg, blir kandidaten sittende på plassen til alle eksamenspapirer er kontrollert og levert. Kandidaten forlater deretter eksamenslokalet umiddelbart.
Innlevering av kun papirbesvarelse
Ved eksamen på papir har kandidaten inntil 15 minutter til å fylle ut nødvendig informasjon øverst på eksamenspapirene og skillearkene etter at eksamenstiden er ute. Papirbesvarelsen skal leveres inn i to eksemplarer.
Når papirbesvarelsen er klar for innlevering, varsler kandidaten eksamensvakt. Kandidaten blir sittende på plassen til alle eksamenspapirer er kontrollert og levert, og forlater deretter eksamenslokalet umiddelbart.
Muntlig eksamen
19. Oppmøte
Kandidaten møter utenfor eksamenslokalet senest 10 minutter før angitt tidspunkt for muntlig eksamen, med mindre annet tidspunkt er oppgitt.
20. Særlige krav for digital muntlig eksamen
Kandidaten må vise gyldig legitimasjon på kamera, før eksamen begynner.
Kandidaten må sitte i et godt opplyst rom og ansiktet må være synlig for sensor.
Det er ikke tillatt å gjøre opptak av eksamen. Det er ikke tillatt å kommunisere med andre under digital muntlig eksamen. Det er heller ikke tillatt å benytte seg av hjelpemidler som ikke er godkjent på forhånd.
Dersom en kandidat utsettes for et alvorlig uforutsett teknisk problem under eksamen, må det i hvert enkelt tilfelle vurderes hvorvidt kandidaten skal få anledning til å avlegge eksamen på nytt på et senere tidspunkt.
Vedtatt av studiedirektør 1. august 2024.