Jeg jobber på et studiested

Det er først og fremst praksiskoordinatorene/-rådgiverne som skal inn og jobbe i Arbeidslivsportalen (ALP), men det vil også være et nyttig verktøy for undervisere når de skal se hvilke studenter de har fått tildelt.

Arbeidslivsportalen forenkler planlegging av og samarbeid om studentpraksis.

Gjennom portalen organiseres praksisaktiviteter på en sikker og effektiv måte, inkludert tildeling og endring av praksisplasser. All informasjon om behov og kapasitet samles på ett sted. Portalen forenkler samhandlingen med praksisstedet. 

God oversikt over praksisplasser og praksissteder gjør det enklere å følge opp studenter i praksis.

Rettigheter og personvernerklæring som ansatt ved studiested

For praksiskoordinatorer/-rådgivere

Her får du en oversikt over de ulike stegene du må gjennom i FS og Arbeidslivsportalen (ALP) i forbindelse med praksisarbeidet. Detaljene i hvert steg er beskrevet i egne brukerveiledninger som det lenkes til under de ulike stegene. 

Vi kan grovt sett dele praksisarbeidet i tre faser: 

1. Forberedende arbeid i FS

Her rigges klart de tingene som trengs for at en praksisaktivitet kan opprettes og studenter fordeles i ALP: 

  • Praksisemnet må være registrert med riktig praksistype i Emne samlebilde 
    • Slå opp emnet i Emne samlebilde og sjekk feltet Praksistype. Praksisemnet og tilhørende praksisavtale må ha samme kode i dette feltet. 
  • Det må opprettes undervisningsenhet for semesteret/semestrene studentene skal ha praksis i emnet 
    • Dette gjøres av studieveileder som en del av forberedelsene til neste semester.  
  • Studentene må være meldt til undervisning i emnet 
    • Om fordeling av studenter må gjøres før de undervisningsmelder seg via Studentweb, kan du be studieveileder om å melde de opp direkte i FS.

Brukerveiledningen for grunnlagsdata i FS

2.Forberedende arbeid i ALP

Her rigges klart de tingene som må til for at du kan begynne å jobbe med praksisaktiviteten: 

  • Hvis et praksissted ikke er registrert i FS må det opprettes
  • Det må opprettes praksisavtaler om disse ikke alt fins
  • Hvis det trengs aktivitetskrav for praksistypene må disse opprettes 
  • Sjekk ut informasjonen som ligger på deg i ALP og oppdater ved behov 
    • Se brukerveiledningen Hvordan registrere/endre informasjon om deg selv i ALP

      Merk: Er du registrert som administrator i ALP har du også mulighet til å endre informasjon på andre brukere. Det gjør du på samme måte som om du skulle endre på deg selv. Se overnevnte brukerveiledning.
  • Om ikke de som skal være undervisere/koordinator på praksisaktiviteten er invitert som brukere i ALP, må du gjøre det
  • Om ikke det er invitert inn praksisstedsadministrator for de ulike praksisstedene så må du gjøre det 
    • Brukerveiledningen Hvordan invitere praksisstedsbrukere til ALP kommer senere

      Merk: Du har også mulighet til å opprette brukere med skrive- eller leserettigheter.
       
  • Opprett en praksisaktivitet for perioden praksisen skal gå 
  • Hvis du trenger å skille studentene på for eksempel fag eller campus: Opprett klasser i ALP 

3.Planleggingen og gjennomføringen av praksis i ALP

Her er det flere steg du skal gjennom. Følg rekkefølgen under: 

  1. Legg til undervisere og evt. flere koordinatorer på den enkelte praksisaktivitet
    Se brukerveiledningen Hvordan legge koordinator og undervisere på praksisaktiviteter i ALP
    Hvis undervisere ikke er bestemt, kan disse legges til senere.
  2. Legg til veiledere fra praksisstedene på den enkelte praksisaktivitet
    - Brukerveiledningen: Hvordan legge veiledere fra praksissteder på en praksisaktivitet i ALP kommer senere.

    Merk:Praksisstedadministratorer/-koordinator kan også legge til veiledere på en praksisaktivtet, hvis det er ønskelig. Det må da avtales med det enkelte praksissted.
     
  3. Legg studentene på klasse/klasser
    Se brukerveiledningen Hvordan legge studenter på klasse i ALP 
  4. Send bestilling på antall praksisplasser til praksisstedene
    Se brukerveiledningen Hvordan sende bestilling på praksisplasser til praksisstedene via ALP
    Når praksissted har sendt tilbake kapasitet finner du det på praksisaktiviteten i fanen Steder.
  5. Hvis du skal bruke ønskeliste, åpne opp for dette
    Se brukerveiledningen Hvordan åpne opp for at studenter kan legge inn ønskeliste i ALP 
  6. Fordel studentene på praksissted og tildel underviser(e) og veileder(e) 
    Se brukerveiledningen Hvordan fordele studenter på praksissted i ALP
  7. Send fordeling til FS og del med praksisstedene og studentene
    Se brukerveiledningen Hvordan fordele studenter på praksissted i ALP

For undervisere ved HINN

Hvordan finne de studentene du skal være veileder for

Etter at praksiskoordinator har fordelt studentene på underviser, praksissted og veileder i Arbeidslivsportalen (ALP) kan du se hvilke studenter du har fått tildelt. 

Merk: I ALP kalles veileder ved utdanningsinstitusjonen for underviser, mens veileder på praksisstedet kalles veileder. 

  1. Logg på ALP
  2. Klikk på Praksiskalender i kolonnen til venstre 
  3. Søk opp praksisemnet i feltet Søk etter praksistype eller emne … ved å legge inn emnekoden 
  4. Klikk på forekomsten i kalenderen 
  5. Åpne fanen Fordeling

    Her finner du en oversikt over de studentene du skal være veileder for. For å få opp kontaktinformasjon, klikk på navnet til studenten.

    Merk at du også vil se studenter som andre er veiledere for. For å filtrere listen etter navn på underviser, klikk på overskriften i kolonnen Underviser og skriv inn navnet ditt. Nå vil listen bare vise studentene du skal være veileder for. 

Hvordan registrere/endre informasjon om deg selv

Du kan endre e-posten og telefonnummeret ditt i ALP. I tillegg har du mulighet til å legge inn informasjon om deg selv.

Merk 1: For å kunne registrere eller endre informasjon om deg selv i ALP må du ha skriverettighet. Har du kun leserettighet må du be administrator om å registrere/endre for deg.

Merk 2: Oppdatert e-post og telefonnummer lagt i ALP blir ikke overført til FS. 

  1. Logg på ALP
  2. I kolonnen til venstre klikk på navnet ditt

    Nå får du opp en side som viser informasjonen som er registrert på deg.

    Merk: Du finner også både deg selv og kollegaer lagt i ALP under Min institusjon og fanen Kollega. Her må du klikke på navnet for å komme til siden for å gjøre endringer.
     
  3. Klikk på Endre.
  4. Legg inn evt. ny e-post/nytt telefonnummer
  5. Legg inn eller gjør evt. endringer i tekst til Om meg
  6. Klikk på Lagre

Merk: Nederst på siden står det hvilket tilgangsnivå og hvilken rettighet du er registrert på, samt hvilke praksisaktiviteter du er knyttet til for inneværende studieår. 

Sist endret 19. aug. 2022 09:44