Gjennomføring av praksis

Som student er det nødvendig å observere og stille spørsmål når du er i praksis. Du må også synliggjøre pedagogisk tenkning, samt planlegge mål, innhold og arbeidsmåter.

Gjennomføring

Praksisopplæringen bygger på:

Du vil dermed som student kunne søke deg inn på 2. år ved MAKROI.

Studieplanen og emneplaner beskriver fokus og læringsutbytter for de enkelte praksisperioder og sørger for en hensiktsmessig progresjon i praksis. Læringsutbyttebeskrivelsene i den aktuelle emneplanen skal benyttes når praksislærer vurderer om praksis er bestått/ikke bestått. 

Det forventes at studenter, praksislærere og høgskolens kontaktlærere gjennomfører praksisopplæringen i henhold til relevante undervisningsplaner.

Samarbeid er en viktig kompetanse for lærere, og samarbeidslæring er derfor en viktig innholdskomponent i praksisopplæringen. Utfordringer knyttet til samarbeid løses i dialog med medstudenter, praksislærer eller rektor/styrer. Høgskolen kontaktes ved behov. 

Førpraksismøte

I forkant av hver praksisperiode vil det gjennomføres et førpraksismøte for studenter, praksislærere og kontaktlærere fra høgskolen. På dette møtet skal det være en tydelig forventningsavklaring som gjelder samhandling og kommunikasjon mellom partene.

Førpraksismøtet består av en informasjonsdel og en del hvor studenter, praksislærere og kontaktlærer møtes for å planlegge praksisperiodene. Det er obligatorisk frammøte til førpraksismøtene.

Studenter som av ulike årsaker ikke deltar på førpraksismøtet, må gjennomføre en samtale med praksiskoordinator eller praksisansvarlig for å kunne gå ut i praksis. Studentene må selv ta initiativ for å avtale tidspunkt for en slik samtale. 

Til førpraksismøtet skal studenten utarbeide et forventningsnotat med utgangspunkt i eget ståsted (faglig og pedagogisk) der mål og fokus for praksisperioden defineres.

Første samtale mellom student og veileder skal ta utgangspunkt i forventningsnotatet og vil danne grunnlag for et videre samarbeid. Den første samtalen skal også gi studenten innblikk i skolen, klassen, videre planer og oppgaver. 

Det skal være dialog mellom studenter, praksislærer og kontaktlærer i alle praksisperioder, men form og innhold vil variere. I vårsemesteret skal det gjennomføres trepartssamtaler ved praksisskolen. 

Profesjonsseminar

Etter begge praksisperiodene skal det avholdes det et oppsummerende profesjonsseminar. Siden innholdet i praksisperiodene varierer stort vil måten profesjonsseminarene organiseres på også variere.

Ettersom praksis er en del av emner på studiested, vil profesjonsseminarene inngå som en del av undervisningen som tilbys høgskolen. Praksislærere vil bli invitert til å delta på enkelte profesjonsseminarer.

Målet med profesjonsseminarene er å utvikle partenes praksisteori ved at praksiserfaringer skal bearbeides i møte med teorier og andre erfaringer ved at aktuelle profesjonsfaglige temaer settes på dagsordenen.

Som et ledd i samhandlingen mellom høgskolen og praksislærere vil det årlig gjennomføres en obligatorisk fagdag i løpet av vårsemesteret. 

Student, ikke vikar 

Ved praksislærers fravær kan studentene dekke praksislærers undervisning for en dag, så lenge det blir gitt førveiledning og etterveiledning til timene.

Utover det er det ikke anledning til å bruke studenter som vikarer ved praksisskolen i praksisperiodene. Det er rektors ansvar å sette inn kvalifisert vikar ved praksislæreres fravær.

Lengre fravær hos praksislærer må meldes til praksisadministrasjonen ved høgskolen.

Sist endret 19. mars 2024 14:22