Veiledning og vurderinger

Praksis i profesjonsstudiene defineres som en eksamen og vurderes til Bestått/Ikke bestått, i henhold til Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Høgskolen i Innlandet.

Om veiledning og vurdering

Praksislærere skal ha formell veiledningskompetanse i praksisveiledning på minimum 15 studiepoeng eller ha forpliktet seg til å begynne på slik utdanning. I tillegg er det ønskelig at praksislærer har jobbet som lærer i minimum 3 år.

Veiledning og vurdering av studenter i praksisopplæringen er et felles ansvarsområde for faglærere i lærerutdanningen, praksislærer og rektor. Faglærere ved utdanningsinstitusjonen skal bidra til å skape sammenheng mellom undervisning på studiested og i praksis i alle praksisperioder.

I utvalgte praksisperioder skal faglærere fra utdanningsinstitusjonen være med i førveiledning, observasjon og evaluering av studentenes undervisning ved praksisskolen.

Vurderingen skal ta utgangspunkt i de nasjonale læringsutbytteformuleringene. Veiledning og vurdering av studentene i praksisopplæringen er et felles ansvarsområde for faglærere i lærerutdanningen, praksislærer og rektor.

Veiledning

Praksisopplæringen er obligatorisk og gjennomføres under veiledning. Veiledningsprosessen starter når praksislærer og student har sitt første møte (førpraksismøtet) og går gjennom forventninger. Veiledningen skal i hovedsak skje i timeplanfestet veiledningstid. 

Studentene skal ha ulike former for veiledningssamtaler og vurdering: 

  • forventningssamtale 
  • førveiledning og etterveiledning knyttet til konkrete undervisningsoppgaver 
  • infdividuell midtveissamtale 
  • individuell sluttsamtale og skriftlig sluttvurdering 

Forventningssamtalen gjennomføres før praksis eller i løpet av første praksisdag. I denne samtalen er det viktig at forventninger og krav som praksislærer og studenter har til hverandre avklares. Den første samtalen skal også gi studenten innblikk i skolen, klassen, videre planer og oppgaver.

Førveiledning skal baseres på studentenes egne planer for undervisningen i form av et utarbeidet veiledningsgrunnlag/planskjema. I veiledningssamtalen er oppgaven å avklare intensjoner og begrunnelser for undervisningen og å justere og bearbeide planene.

Førveiledning bør senest foregå dagen før undervisningen skal skje, slik at studentene har mulighet til å forandre planer for undervisningen. Praksislærer skal til vanlig være til stede i undervisningen og gjøre observasjoner i forhold til det som er avtalt mellom partene.

Etterveiledning skjer med utgangspunkt i veiledningsgrunnlag/planskjema, sett opp mot faktisk skjedde i undervisningen. Det er studentenes vurdering av eget arbeid og refleksjonen rundt timen/perioden som står i fokus for denne samtalen.  

I løpet av praksisperioden skal det gjennomføres en individuell samtale mellom praksislærer og studenten hvor studentens utvikling og arbeid videre i praksisperioden er tema. 

Dersom det er fare for at en student ikke vil bestå praksis, må studenten gjøres kjent med dette så snart praksislærer ser at det er en fare for det. 

Vurdering

Etter hver praksisperiode skal praksislærer gjøre en individuell vurdering av studenten. Vurderingsskjemaet sendes til høgskolen senest 10 dager etter avsluttet praksis via Nettskjema for sikker filinnsending (lenke).

I vurderingen bekreftes det at studenten har vært til stede, gjennomført praksisopplæringen og hatt en individuell veiledningssamtale. Studentene vurderes til bestått/ikke bestått og vurderingen foretas i forhold til kjennetegn på de definerte læringsutbytteformuleringene for hver enkelt praksisperiode. 

Sluttsamtalen og skriftlig sluttvurdering avslutter praksisperioden. Skjemaet Vurdering av student i praksis som praksislærer har fylt ut, er grunnlaget for samtalen. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene for gjeldende praksisperiode.

I vurderingen må det komme tydelig fram hva som er studentens styrke og hva studenten må arbeide videre med. Slik vil vurderingen også få en veiledende funksjon for videre utvikling. Studenten beholder en kopi av vurderingen. 

Ikke fullført eller bestått

Praksisopplæringen vurderes til Ikke bestått dersom studentens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse avviker sett i forhold til læringsutbytteformuleringer (emnets vurderingsordning) eller studenten samlet sett har hatt for stort fravær fra praksis.

I slike tilfeller skal følgende prosedyre følges: 

  1. Praksislærer kontakter høgskolens kontaktlærer/studieprogramansvarlig for drøftinger. I tilfeller hvor praksislærer og høgskolens kontaktpersoner vurderer det dithen at studenten står i fare for å ikke bestå praksis, skal studenten så snart som mulig gjøres kjent med dette. I tillegg sendes Fare for ikke bestått til praksisadministrasjonen. Praksislærer sørger for at studenten får en kopi av utfylt skjema.
  2. Student som står i fare for ikke å bestå praksis, skal ha tett oppfølging av praksislærer og høgskolens ansatte. 
  3. Studenter som får Ikke bestått i praksis innkalles til veiledningssamtale med studieprogramansvarlig. Ikke bestått i praksis vil få konsekvenser for studentens studieprogresjon. 
  4. I henhold til Forskrift om eksamen ved Høgskolen i Innlandet har studenter som får Ikke bestått i praksis mulighet til å ta praksisperioden én gang til. Maksimum antall forsøk er to. 
Sist endret 19. mars 2024 15:56