Samarbeid med praksisskolene

HINN ønsker et tett og nært samarbeid med partner- og praksisskolene. I løpet av studieåret gjennomføres faste møter og seminarer for å styrke samarbeidet om praksisopplæringen. 

Møtene og seminarene involverer skoleeiere, skoleledere, praksislærere, studenter, høgskolens praksisveiledere, studieprogramansvarlige, emneansvarlige for praksis, leder for studieadministrasjonen og praksiskoordinatorer. En oversikt over de ulike samarbeidsaktivitetene er samlet i en egen aktivitetskalender for partner- og praksisskoler

Mer om de ulike møtene

Følgende møter gjennomføres hvert studieår: 

  • Førpraksismøter for studenter, praksislærere og høgskolens praksisveiledere
  • Planleggingsmøter for studenter og praksislærere
  • Oppfølgingsmøter på praksisskolene hvor studenter, praksislærer og høgskolens praksisveileder gjennomfører trepartsamtaler
  • Profesjonsseminarer etter endt praksisperiode i 1.-3. studieår med studenter, praksislærere og høgskolens praksisveiledere 
  • Partnermøter med skoleeiere, skoleledere, praksislærere og høgskolens praksisveiledere 

Førpraksismøter

Førpraksismøter arrangeres i forkant av gjennomføring av hvert praksisemne. Møtene er obligatoriske for studenter, høgskolens praksisveiledere og praksislærere.

Førpraksismøtet består av en felles informasjonsøkt og deretter møtes studenter, praksislærere og høgskolens praksisveileder til en oppstartssamtale. I oppstartssamtalen må forventninger og krav som praksislærer og studenter har til hverandre avklares, i tillegg forventninger studentene har til seg selv og til hverandre.

Den første samtalen skal også gi studentene innblikk i skolen, klassen, planer og oppgaver. Det anbefales at kontaktinformasjon til praksislærere, høgskolens praksisveileder og studenter utveksles i møtet, samt at praksisskolen sikrer seg den informasjonen som skal til for at studenter får nødvendige tilganger til digitale læringsplattformer, læremidler og enheter i praksisperioden.

Studenter som ikke deltar på førpraksismøtet, må gjennomføre en samtale med praksiskoordinator for å kunne gå ut i praksis. 

Planleggingsmøter

I forkant av praksisperioden i vårsemesteret i 1. og 2. studieår skal studenter og praksislærer gjennomføre et planleggingsmøte på praksisskolen. Studenter og praksislærer bør avtale tidspunkt for dette møtet før praksisperioden i høstsemesteret avsluttes.

Det er studentene som har ansvar for å ta initiativ til å avtale møtetidspunkt. I tillegg til planlegging av den kommende praksisperioden kan møtet brukes til nye forventningsavklaringer ut ifra erfaringer gjort i høstsemesteret. 

Oppfølgingsmøter

For hvert studieår i utdanningen får hvert praksisparti tildelt en faglærer fra høgskolen som sin praksisveileder. Praksisveileder har et særlig ansvar for å følge opp studentene både i fagstudiet og i praksisperiodene.

Høgskolens praksisveiledere skal møte praksislærer og studenter på praksisskolen i samtlige praksisperioder. Tidspunkt for oppfølgingsmøter på praksisskolene avtales mellom høgskolens praksisveileder og praksislærer, og dette bør avtales på førpraksismøtet. Møtene gjennomføres innenfor en tidsramme på fire timer. Møtet gjennomføres på følgende måte:  

  • Høgskolens praksisveileder og praksislærer følger en undervisningsøkt som en eller flere av studentene har ansvar for. Høgskolens praksisveileder og praksislærer får et planskjema som grunnlag for undervisning og veiledning, senest dagen før, og praksislærer gir førveiledning på dette planskjemaet. Alle studentene skal være til stede i denne undervisningsøkten. 
  • Høgskolens praksisveileder, praksislærer og studenter gjennomfører en trepartsamtale. Samtalen ledes av praksislærer. Trepartsamtalen skal være en veiledningssamtale rundt den observerte undervisningsøkten. Samtalen skal også ta opp temaet som studentene skal bruke som utgangspunkt for sin problemstilling til trepartsamtalen på profesjonsseminaret etter endt praksisperiode i 1.-3. studieår, samt selve problemstillingen. 
  • Høgskolens praksisveileder og praksislærer skal samtale om vurdering av studentene og deres progresjon.
  • Høgskolens praksisveileder og studenter skal samtale om praksisopplæringen i praksisperioden og om eventuelle praksisoppgaver gitt av faglærere. 

 
Praksis tilrettelegges i hovedsak i Innlandet, deler av Viken (tidligere Akershus) og Oslo. For studenter som har praksis utenfor disse områdene vil det være digital oppfølging fra høgskolens praksisveileder. Et digitalt oppfølgingsmøte gjennomføres på følgende måte: 

  • Praksislærer og eventuelle medstudenter på praksispartiet følger en undervisningsøkt som en eller flere av studentene har ansvar for. Høgskolens praksisveileder og praksislærer får et planskjema som grunnlag for undervisning og veiledning, samt et refleksjonsnotat med begrunnelser for valg av innhold og organisering. Planskjema og refleksjonsnotat leveres i god tid i forkant. Praksislærer gir førveiledning på planskjemaet. 
  • Høgskolens praksisveileder, praksislærer og studenter gjennomfører en trepartsamtale etter at undervisningsøkten er gjennomført. Samtalen ledes av praksislærer. Trepartsamtalen skal være en veiledningssamtale rundt den observerte undervisningsøkten, samt refleksjonsnotatet som er levert inn i forkant. Samtalen skal også ta opp temaet som studentene skal bruke som utgangspunkt for sin problemstilling til profesjonsseminaret etter endt praksisperiode i 1.-3. studieår, samt selve problemstillingen. 
  • Høgskolens praksisveileder og praksislærer skal samtale om vurdering av studentene og deres progresjon.
  • Høgskolens praksisveileder og studenter skal samtale om praksisopplæringen i praksisperioden og om eventuelle praksisoppgaver gitt av faglærere. 

Profesjonsseminarer 1.-3. studieår

De nasjonale retningslinjene for utdanningen presiserer at det skal være en gjennomgående profesjonsretting i utdanningen. Profesjonsperspektivet skal være tydelig hele tiden, i alle fag og i alle studieårene.

For ytterligere å styrke profesjonsperspektivet og sammenhengen mellom fagstudiene og praksisopplæringen, gjennomfører Høgskolen i Innlandet profesjonsseminarer i etterkant av hver praksisperiode i 1.-3. studieår. På profesjonsseminaret deltar studenter, praksislærere og høgskolens praksisveiledere, med unntak på samlingsbasert grunnskolelærerutdanning hvor kun studenter og høgskolens praksisveiledere deltar. 

Partnermøter

Møtene avholdes i høst- og vårsemesteret for partnerskolene i grunnskolen. Dette er en viktig arena for erfaringsdeling, informasjonsutveksling, evaluering og utvikling av samarbeidet mellom høgskolen og partnerskolene.

Høgskolen forventer at skoleeiere, skoleledere og praksislærere møter og bidrar aktivt i dialog med høgskolens representanter inn i møtene. 

Sist endret 18. feb. 2024 18:14