Alle valg du gjør må begrunnes og evalueres i veiledningssamtaler. Dine observasjoner av hvordan praksislærer løser her og nå situasjoner, forberedelser, gjennomføring og evaluering av planlagt aktivitet/undervisning danner grunnlag for faglige refleksjoner. Disse faglige refleksjonene skrives ned av deg i veiledningsgrunnlag/loggbok og bringes med inn i planlagt veiledning.
Samarbeid er en viktig kompetanse for lærere, og samarbeidslæring er derfor en viktig innholdskomponent i praksisopplæringen. Utfordringer knyttet til samarbeid løses i dialog med medstudenter, praksislærer eller rektor/styrer. Høgskolen kontaktes ved behov.
Mer om praksisopplæringen
Praksisopplæringen skal være veiledet, vurdert og variert og inngår som en integrert del av alle fag og kunnskapsområder. Kontinuitet og sammenheng i praksisopplæringen skal synliggjøre progresjon, og praksisopplæringen skal tilpasses studentenes profesjonsfag og være knyttet til ulike sider av praksisarenaens virksomhet. Studentene må ha fullført og bestått hvert studieårs praksisemne praksis for å kunne gå videre i studiet. All praksis, herunder forberedelser, gjennomføring og etterarbeid er obligatorisk.
Høgskolen i Innlandet skal utdanne studenter med faglig og profesjonell tyngde til arbeid i barnehage, grunnskole og i videregående opplæring. Utdanningen skal være integrert, profesjonsrettet, forsknings- og erfaringsbasert. Studentene forventes å ha en aktiv rolle i egen læringsprosess.
Praksismappe
Det er ditt ansvar som student å ha oversikt og oppbevare alle dokumenter som har relevans for praksis. Du oppfordres derfor til å lage en digital praksismappe.
Praksismappen kan inneholde:
- Ulike styringsdokumenter
- Forventningsnotater
- Planskjemaer
- Veiledningsnotater og evalueringer
- Praksisvurderinger fra tidligere praksisperioder. Praksisvurderinger fra tidligere praksisperioder skal vises til praksislærer ved ny praksisperiode.
Merk! Du må anonymisere dokumenter som du ønsker å oppbevare i en slik praksismappe.
Student, ikke vikar
Det er ikke anledning til å bruke studenter som vikarer i eller mellom praksisperiodene. Det er barnehage- og skoleleder sitt ansvar å sette inn kvalifisert vikar ved praksislærers fravær. Lengre fravær hos praksislærer må meldes til praksisadministrasjonen ved høgskolen.