Veiledning og vurdering

Praksisopplæringen skal være veiledet, vurdert og variert, og opplæringen skal være i de fag som inngår i studentenes egne fagporteføljer. 

Praksis i profesjonsstudiene defineres som en eksamen og vurderes til Bestått/Ikke bestått, i henhold til Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Høgskolen i Innlandet.

Vurderingen skal ta utgangspunkt i de nasjonale læringsutbytteformuleringene. Veiledning og vurdering av studentene i praksisopplæringen er et felles ansvarsområde for faglærere i lærerutdanningen, praksislærer og rektor.

Veiledning

Praksislærer/praksislærerteamet skal sette av tid til veiledningssamtaler med studenter før og etter undervisning, førveiledning og etterveiledning.

Studentene skal i forkant av hver undervisningsøkt utarbeide en plan som grunnlag for undervisning og veiledning. Her kan høgskolens planskjemamal benyttes eller andre planleggingsmaler/digitale planleggingsverktøy. Førveiledning skal baseres på denne skriftlige planen for undervisningen.

Hensikten med veiledningssamtalen er å avklare intensjoner og begrunnelser for undervisning og å justere og bearbeide planene. Førveiledningen bør senest foregå dagen før undervisningen skal skje, slik at studentene har mulighet til å forandre planer for undervisningen.

Praksislærer skal til vanlig være til stede i undervisningen og observere det som er avtalt mellom partene. Etterveiledning tar utgangspunkt i punkter drøftet i førveiledningen, sett opp mot det som faktisk skjedde i undervisningen.

Det er studentenes vurdering av eget arbeid som står i fokus for denne samtalen. 

Midtveisvurdering

Praksislærer skal gjennomføre en individuell vurderingssamtale med hver student midtveis i praksisperioden. Vurderingen skal ta utgangspunkt i læringsutbyttene for det aktuelle studieåret. I samtalen må studentens utvikling og framgang tas opp, og det må gis veiledning for videre utvikling. Dersom det er fare for at studenten ikke vil bestå praksis, må studenten gjøres kjent med dette i denne samtalen eller så snart praksislærer ser at det er fare for det.

For studenter i 1. og 2. studieår skal den individuelle vurderingssamtalen gjennomføres mot slutten av praksisperioden i høstsemesteret. På bakgrunn av tilbakemeldinger i vurderingssamtalen, skal studenten selv komme frem til tre egne utviklingsmål som studenten skal jobbe mot i vårsemesteret.

Praksislærer skal etter praksis i høstsemesteret i 1. og 2. studieår sende inn skjemaet Midtveisvurdering praksis til praksisadministrasjonen der det bekreftes at studenten har gjennomført praksisopplæringen og hatt en individuell vurderingssamtale. Studentens egne utviklingsmål skal føres inn i skjemaet.

For innsending av skjemaet skal praksislærer benytte Nettskjema for sikker filinnsending (lenke)

Ikke fullført eller bestått

Praksisperioden kan vurderes til Ikke bestått dersom studentens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse avviker fra læringsutbytteformuleringer eller studenten samlet sett har for stort fravær i praksisperioden. 

I slike tilfeller følges følgende prosedyre: 

  1. Ved fare for ikke bestått praksis skal studenten gjøres kjent med dette i individuell veiledningssamtale med praksislærer midtveis i praksisperioden, eller så snart praksislærer ser at det er en fare for det. Ved tvil kontakter praksislærer studieprogramansvarlig for drøftinger. 
  2. Dersom det oppstår tvil om studenten vil bestå praksis skal studenten så snart som mulig gis skriftlig varsel. Praksislærer benytter Nettskjema for sikker filinnsending (lenke) når skjemaet Melding om fare for Ikke bestått praksis sendes inn til praksisadministrasjonen. I tillegg skal praksislærer sørge for at studenten får en kopi av utfylt skjema. 
  3. Dersom studenten ikke oppnår kravene til bestått praksis og dette blir tydelig etter at halve praksisperioden er gjennomført, eller etter det tidspunkt hvor varsel normalt blir gitt kan skriftlig varsel unnlates. 
  4. Studenter som står i fare for å få ikke bestått i praksis, skal ha tett oppfølging av praksislærer og studieprogramansvarlig. Studenten må i det inneværende studieårs praksisopplæring kunne vise evne til å nå læringsutbytter som er beskrevet som mangelfulle i skjemaet Melding om fare for Ikke bestått praksis.  
  5. Studenter som i sluttvurderingen får ikke bestått i praksis innkalles til veiledningssamtale med studieprogramansvarlig og studieveileder. Ikke bestått i praksis vil til vanlig få konsekvenser for studentens videre studieprogresjon. 
  6. Viser studenten i løpet av praksisperioden handling eller adferd som utgjør en mulig fare for liv, og psykisk og fysisk helse, rettigheter og sikkerhet for de studenten er i kontakt med skal praksisstedet umiddelbart varsle høgskolen. Praksisperioden avsluttes straks med karakteren «ikke bestått» uten krav om forutgående varsling. Høgskolen skal gjennomføre samtale med studenten, der det blir informert om grunnlaget for avbrutt praksis og konsekvensene av dette. Praksisstedet og høgskolen skal sende tvilsmelding til institusjonsansvarlig for skikkethetsvurdering. 

I henhold til Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Høgskolen i Innlandet har studenter som får Ikke bestått i praksis mulighet til å ta praksisperioden én gang til. Nytt forsøk vil kunne gjennomføres ved neste ordinære praksisperiode påfølgende studieår. Maksimum antall forsøk er to. 

Individuell sluttvurdering og sluttsamtale

Ved avsluttet praksisopplæring i hvert studieår skal praksislærer skrive en sluttvurdering på skjemaet "Vurdering av student i praksis".

Den enkelte student vurderes ut ifra gitte læringsutbytter. I studentens sluttvurdering må det komme tydelig fram hva som er studentens styrke og hva studenten må arbeide videre med. På den måten vil vurderingen også få en veiledende funksjon for videre utvikling.

Vurdering av studenten skal foretas på bakgrunn av en helhetsvurdering av studentens innsats i praksis. En del av helhetsvurderingen knyttes også til at studenten møter presis og forberedt til praksis og veiledning, samt at studenten følger opp veiledning fra praksislærer og høgskolens praksisveileder.

Praksisperioden avsluttes med en individuell sluttsamtale mellom praksislærer og student, hvor den skriftlige sluttvurderingen er grunnlaget for samtalen.

Etter gjennomgang av studentens sluttvurdering skal praksislærer og student evaluere praksisperioden. Forberedelse, gjennomføring, veiledning, kommunikasjon, samarbeid og trivsel er punkter som bør tas opp.  

Studenten skal ha en digital kopi av sluttvurderingen. Praksislærer benytter Nettskjema for sikker filinnsending (lenke) når sluttvurderingsskjema sendes inn til praksisadministrasjonen.  

Sist endret 11. juni 2024 14:26