English version of this page

Semesterregistrering, semesteravgift og utdanningsplan

Semesterregistrering er obligatorisk for alle studenter som følger ordinære heltids-/deltids studieprogram, og må utføres hvert semester. Semesterregistreringen består av både en bekreftelse av utdanningsplan og betaling av semesteravgift. 

 

Fire kvinnelige studenter i munter samtale på studiested Elverum.

Har du fått tilbud om studieplass gjennom Samordna opptak (20. juli) fra høsten vil du få en epost med informasjon om semesterregistrering i løpet av uke 32.

Merk! Har du fått tilbud om studieplass gjennom lokalt opptak (16.mai) vil du få tilsendt en epost med informasjon om semesterregistering allerede i løpet av uke 28.

Det er ikke mulig å semesterregistrere seg før du har mottatt eposten.

Er du allerede student hos oss, logger du deg inn i Studentweb fra 1. juli og følger lenker for semesterregistrering der.

Ny student? Slik registrerer du deg

1. Betale semesteravgift og fullføre semesterregistreringen

Logg på Studentweb med MinID eller fødselsnummer og PIN-kode (oppgitt i e-posten du får tilsendt).

Betalingsinformasjon finner du under Mer -> Betaling. Her oppretter du faktura ved å trykke på det grønne feltet for "Opprett faktura". Det kan ta noen virkedager fra du betaler til innbetalingen er registrert i våre systemer, så gjør dette så snart som mulig. Du vil få en epost når din innbetaling er registrert i vårt system. 

Velg "Start registrering" og fullfør registreringssekvensen. Detteinkluderer blant annet at du melder deg på til undervisning og vurdering (eksamen) i emnet/emnene som inngår i utdanningsplanen din for det første semesteret. Du mottar en kvittering via e-post når semesterregistreringen er fullført.

2. Aktiver deg som student

Når semesteravgiften er registrert innbetalt OG semesterregistreringen er gjennomført, kan du aktivere deg som student. Du aktiverer din brukerkonto i Selvbetjeningsportalen.

OBS! Dersom du ikke oppga ditt mobilnummer eller din e-postadresse da du søkte studieplass, må du registrere dette i Studentweb under Min profil (høgskolen bruker mobilnummer i forbindelse med aktivering).

  • Velg<Aktivere konto>. Her registrerer du deg med fødselsnummer - og du vil da få tilsendt en engangskode til din mobiltelefon. Denne koden benytter du i den videre aktiveringsprosessen.
  • Når du aktiverer deg, får tildelt brukernavn (= studentnummeret ditt), og du må lage ditt eget passord. Dette brukernavnet og passordet vil gjelde for alle IT-systemer i høgskolen, også for Studentweb.

Det vil være en stor fordel for deg å ha betalt semesteravgiften, semesterregistrert deg og aktivert deg som student før studiestart. Du vil da få tilgang til systemer og nettverk som du har behov for, som tilgang til aktuelle rom i Canvas. Det er i Canvas du vil finne mer informasjon om det enkelte emne med undervisningsplaner.

3. Oppmøteregistrering

Informasjon om oppmøtetidspunkt vil komme fra ditt fakultet.

4. Studentbevis

Etter at du har betalt semesteravgift og fullført semesterregistrering, kan du få et studentkort og et digitalt studentbevis via app. Studentkortet vil gjelde som studentlegitimasjon, adgangskort for høgskolens lokaler, lånekort for bibliotekene og tilgang til utskrift. Appen kan benyttes bl.a. hos studentsamskipnadene og kollektivtransportselskaper for å få studentrabatt.

Alle må sørge for at semesteravgift er betalt, semesterregistrering er gjennomført og utdanningsplanen er kontrollert innen gitte frister.

5. Politiattest (for studier der det er aktuelt)

Du søker om politiattest i Studentweb ved semesterregistrering i løpet av uke 32. I Studentweb må du da gå inn i fanen "Mer" og "Bestillinger".  Når du har mottatt din politiattest, må du sende denne videre elektronisk via Nettskjema.
Mer informasjon finner du under politiattester og erklæringer.

Hvorfor semesteregistere deg?

Betalt semesteravgift og semesterregistrering er en forutsetning for å:

  • bli registrert som aktiv student og få gyldig studentbevis
  • få lån fra Statens lånekasse
  • få tilgang til høgskolens IKT-tjenester (blant annet Studentweb, Canvas og Inspera)
  • få gå opp til eksamen
  • ha stemmerett ved valg til høgskolens og studentenes styringsorganer
  • få tilgang til bibliotektjenester og til samskipnadens velferdstjenester

Du semesterregistrerer deg i Studentweb.

Forsikring

Studenter ved statlige universiteter og høgskoler er ikke forsikret via sin utdanningsinstitusjon. Skal studentene ha en fullgod dekning hvis de blir utsatt for skade, må de tegne egne private forsikringer.

Om forsikring