Disputerer på karriereveiledning

Stipendiat Erik Hagaseth Haug disputerer for sin doktorgrad 9. juni 2017 om kvalitet i norske skolers karriereveiledning.

Tittel på avhandlingen er “Kvalitet i norske skolers karriereveiledning - I spennet mellom storsamfunnets behov og elevenes autonomi».

Erik Hagaseth Haug
Erik Hagaseth Haug

Erik Hagaseth Haug er høgskolelektor i veiledning ved Avdeling for pedagogikk og sosialfag ved HINN.

Erik Hagaseth Haug disputerer for graden ph.d. 9. juni 2017 kl. 1215 i Festsalen i Gamlebygget på Høgskolen i Innlandet, Lillehammer innenfor doktorgradsprogrammet Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK).

Prøveforelesning holdes samme sted kl. 1015 over oppgitt tema «Hvordan håndteres dilemmaer relatert til ulike interessenters forståelse av «god karriereveiledning» i praksisfelt, forskning og utdanning?».

Bedømmelseskomiteen

  • opponent: Rie Thomsen, Høgskolelektor Aarhus Universitet, Danmark.
  • opponent: Hallgeir Buland, forsker NTNU
  • Internt medlem i bedømmelseskomiteen og koordinator er Yvonne Fritze.

Har studert mangfoldet av forståelsen av kvalitet

Valg av utdanning og arbeid er en sentral livsoppgave for unge mennesker. Hva, eller kanskje hvem du skal bli, er spørsmål unge må forholde seg til.

I avhandlingen belyser Haug spesielt utdannings- og yrkesrådgivning, som gjennom opplæringsloven har et uttalt mandat om å hjelpe de unge med å ta bevisste utdannings- og yrkesvalg. I avhandlingen omtales denne tjenesten som karriereveiledning.

«Alle» ønsker at denne tjenesten skal være av god kvalitet, men Haug har undersøkt mangfoldet i forståelser av hva kvalitet i skolens karriereveiledning innebærer.

Gjennom intervjuer av elever, rådgivere, skoleledere og skoleeiere, dokumentstudier av nasjonale og europeiske styringsdokumenter, og en gjennomgang av tidligere forskning, vokser det fram et mangfold av forståelser.

Ulik forståelse har betydning for veiledningstilbudet

I avhandlingen drøfter han hvilken betydning ulike forståelser av karriereveiledningens hensikt vil ha for det konkrete tilbudet som gis unge mennesker.

Gitt at mange av karriereveiledningens oppgaver er sammensatte og krever en tverrfaglig innsats, argumenterer Haga for viktigheten av at det må være en bevissthet om egen forståelse av hva som kjennetegner kvalitet, og en åpen kommunikasjon om dette i samhandling med andre. 
Hovedveileder:  Førsteamanuensis Lene Nyhus, Høgskolen i Innlandet.

Hva er en doktorgrad? En doktorgrad er betegnelsen på den høyeste akademiske grad man kan oppnå.

En disputas er et åpent arrangement der en kandidat (doktorand) forsvarer sin ferdige doktorgradsavhandling overfor kritiske fagopponenter for å oppnå en doktorgrad

Av Sigrun Danche-Skaare
Publisert 20. mars 2023 13:53 - Sist endret 30. mars 2023 10:10