Tittelen på avhandlingen er «’Du skal have agtelse for dit eget lille legeme’ Barn og unges seksualitet i tekster om oppdragelse 1792—1952».
Prøveforelesning ble holdt over oppgitt tema «I hvilken forstand kan det påstås at endringene i synet på barn og unges kjønnslige aktiviteter speiler samfunnsutviklingen?”
Seksualiteten skulle disiplineres
I sin studie har Skundberg undersøkt hvordan barn og unges seksualitet ble beskrevet og forstått i barneoppdragelses- og sunnhetshåndbøker for foreldre utgitt på det norske bokmarkedet fra perioden 1792—1952.
Dette var en sjanger som var populær og utbredt hos foreldre, lærere og andre med ansvar for barn og unge.
Uansett om bøkene handlet om spebarnsalderen eller gifteferdig ungdom var alltid seksualitet et fast tema, sammen med temaer som kosthold, påkledning eller disiplin i hjemmet.
Oppdragelseshåndbøkene fremstilte barn og ungdoms seksualitet som noe foreldre og andre med ansvar for barn burde holde øye med og disiplinere. Dette var avgjørende for barnets sunnhet og moralske utvikling, da seksualiteten ikke ble sett på som en naturlig biologisk funksjon som kunne overlates til seg selv.
Litteraturen brukte og gjenga også populærmedisinske myter og teorier om seksualitet som den etablerte medisinen allerede hadde avvist eller gått bort fra. Et eksempel på dette var advarsler mot onani.
Seksualitet som moral eller medisinsk sannhet
Forfatterne hadde gjerne bakgrunn i medisin, teologi, pedagogikk eller psykoanalyse, og denne fagtilhørigheten preget måten de omtalte barn og unges seksualitet på, hva de mente var "naturlig" i barnets fysiske og psykiske utvikling, og hva de mente seksualitetens funksjon eller hensikt skal være.
Det kunne derfor være sterke konflikter om forståelsen av seksualitet. Var den et moralsk anliggende, eller var dette noe naturgitt.
Et lite undersøkt stykke barndomshistorie
Skundbergs avhandling har kartlagt og utvidet kunnskap om populær litteratur som tidligere har vært lite undersøkt.
Forskningen er et bidrag til norsk barndomshistorie og pedagogisk historie som løfter fram ‘barnets seksualitet’ som tema, og viser hva foreldre den gang leste om dette sosialt problematiske temaet.
Slik kan den også gi forståelse for hvordan dette temaet blir forstått og tolket også i dag.
Veiledere
Hovedveileder har vært professor Harald Thuen fra Høgskolen i Innlandet.
Opponenter
- Første opponent, professor emerita Agneta Linné, Örebro Universitet
- Andre opponent, professor Espen Schaanning, UiO
- Tredje komitémedlem og komiteens administrator, professor Dag Leonardsen, Høgskolen i Innlandet