Disputerer på skolens praksis og elever kategorisert som utviklingshemmede

Stipendiat Øyvind Snipstad disputerer for sin doktorgrad innen spesialpedagogikk på HINN Lillehammer 30. august 2019. Tittel på avhandlingen er" Ways to be a person: How schools contribute to ‘making up’ intellectually disabled pupils".

Portrettbilde av Mr. SnipstadSnipstads primære fokus er på kategorien utviklingshemming, og hvordan holdninger, antagelser, stereotypier og kunnskap som er implementert i denne kategorien, påvirker elever klassifisert som utviklingshemmede.

Gjennom tre artikler følger Snipstad tre elever i barne- og ungdomsskolealder som alle er gitt en utviklingshemmingsdiagnose.

Gjennom intervju med elevene, samt observasjon av hvordan deres hverdag utspiller seg i skolen, har Snipstad i prosjektet sett på mulige konsekvenser som ulik praksis kan ha for hvordan elever utvikler forståelse av seg selv og sine omgivelser.

Må møtes med krav og forventninger

I avhandlingen problematiserer Snipstad pedagogiske tilnærminger basert på kategorisering av elevgrupper som utgangspunkt for organisering av praksis.

Dersom grupper av elever, i dette tilfellet de som er klassifisert som utviklingshemmede, betraktes som avvik fra det «normale», risikerer man å skape elever med kompetanser, erfaringer, perspektiver og målsetninger som ikke står til kravene som skolen og samfunnet stiller til sine medlemmer.

Det er derfor helt avgjørende at alle elever, uavhengig av diagnose eller annen bakgrunn møtes med høye forventninger og ambisjoner til sitt sosiale og faglige potensial i skolen.

- Ambisjonen med denne forskningen er å problematisere hvordan vi tenker om utviklingshemmede, sier Snipstad.

Å forstå seg selv

Ved å skille kategorien fra mennesket, diskuterer han i avhandlingen hvordan våre måter å tenke på, våre verdier, våre holdninger, vår produserte kunnskap er av stor betydning for hvordan elever diagnostisert som utviklingshemmede utvikler sin personlighet.

Kategorier vi benytter til å klassifisere typer av mennesker er altså av stor betydning for hvordan de klassifiserte forstår seg selv.

Dersom skolen baserer opplæringen på en antagelse om at utviklingshemmede elever har helt andre behov, ønsker og mål i livet, kan forståelsen, opplevelsene, forventningene osv. disse barna/ungdommene har om seg selv, bli en barriere for deltakelse i samfunnet.

Veiledere:

  • Hovedveileder har vært professor Rune Hausstätter.
  • Medveileder har vært professor Anne Stine Dolva.

Øyvind Snipstad disputerer for graden ph.d. 30. august 2019 kl. 1215 i Festsalen i Gamlebygget på Høgskolen i Innlandet, Lillehammer innenfor doktorgradsprogrammet Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK)

Prøveforelesning holdes samme sted kl. 1015 over oppgitt tema.

Opponenter:

  • Første opponent, professor Simo Vehmas, Stockholm Universitet
  • Andre opponent, professor Borgunn Ytterhus, NTNU
  • Tredje opponent, professor Thor Andre Skrefsrud, Høgskolen i Innlandet 
Av Sigrun Dancke Skaare
Publisert 20. mars 2023 15:38 - Sist endret 21. mars 2023 10:49