Disputas: Barnehagebarn og deltakelse

Katrine Giæver forsvarer sin doktorgradsavhandling ved HINN 30. oktober 2020. Giæver setter i sitt doktorgradsarbeid søkelys på den flerkulturelle barnehagen og hvilken mulighet barn med ulik språklig og kulturell bakgrunn gis til deltakelse.

Avhandlingen utforsker barnehagens språkarbeid i en pedagogisk kontekst og er en undersøkelse av hvordan personalet i barnehager legger til rette for at barn kan delta i dialoger, uavhengig av språklig og kulturell bakgrunn.

Giævers analyser baserer seg på observasjoner i barnehage og ulike former for samtaler og intervjuer.

Flere veier til språkutvikling

Avhandlingens funn viser at personalet strakk seg langt for å inkludere alle barn jevnbyrdig i dialoger.

Dialoger som oppsto på initiativ fra barn, og som innebar kroppsspråk og kreativ bruk av talespråk, var en viktig del av barnehagens dagligliv.

Selv om personalet viste avanserte evner til å kommunisere med barn de ikke delte talespråk med, karakteriserte de imidlertid ikke selv dette som språkarbeid.

Majoritetsdiskursen som dominerte i barnehagen, kunne være så dominerende at det ble vanskelig for en enkelt ansatt å påvirke eller endre vilkårene for dialogene.

Norsk før skolestart

Doktoranden sier barnehagens ansatte opplever et økende press på å lære barna norsk før skolestart. Det settes i gang instrumentelle språkaktiviteter med forutsigbare læringsmål.

– Disse aktivitetene gir lite rom for minoritetsbarnas påvirkning, til tross for at barna bringer nye og unike erfaringer med seg inn i barnehagen, sier Giæver.

Avhandlingen viser at norsk språk og kultur har en så sentral plass i barnehagen at det er vanskelig for hver enkelt ansatt å påvirke vilkårene for dialoger. 

– Barn med minoritetsbakgrunn er gitt et svakere grunnlag for deltakelse og påvirkning enn barn som vokser opp med majoritetens språk og kultur, sier Giæver.

Giæver er nå universitetslektor ved OsloMet.

Om disputasen:

Katrine Giæver forsvarer sitt doktorgradsarbeid ved programmet BUK Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling ved Høgskolen i Innlandet 30.10.2020. 

Tittelen på avhandlingen er «Dialogenes vilkår i den flerkulturelle barnehagen. En etnografisk studie av barnehagens pedagogiske praksiser

  • Disputasen gjennomføres i Auditorium G i HINNs lokaler på Storhove, Lillehammer.
  • Prøveforelesningen starter klokka 10.15 og har tittelen «Diskuter hvordan ulike perspektiver på flerspråklighet kan påvirke den språkpedagogiske praksis i barnehagen».
  • Disputas fra klokka 12.15. 

Det er begrenset antall plasser i salen og disputasen er nå fulltegnet. Disputasen blir strømmet via Zoom (se mer informasjon under). 

Bedømmelseskomiteen består av førsteopponent Lars Holm (universitetslektor, Aarhus universitet), andreopponent Andrew Kristiansen (professor, UiT Norges arktiske universitet) og komitéleder Stine Vik (førsteamanuensis, Høgskolen i Innlandet).

Disputasleder er Ingrid Guldvik.

Hovedveileder har vært Solveig Østrem (professor, OsloMet) og medveileder Helle Bundgaard (professor, Københavns universitet)

 

Emneord: disputas, barnehagebarn, deltakelse, språk Av Erlend Moe
Publisert 26. okt. 2021 13:48 - Sist endret 30. mars 2023 10:29