Lars Bjørke disputerer ved ph.d.-programmet Profesjonsrettede lærerutdanningsfag med avhandlingen «Utfordringene og kompeksiteten ved pedagogisk endring: En undersøkelse av læreres og elevers erfaringer fra implementering av samarbeidslæring i kroppsøving».
Bjørke undersøker hvordan lærerne og deres elever opplever det å bytte ut en relativt instruksjonspreget undervisningspraksis med samarbeidslæring, hvor elevene skal lære av, for og med hverandre i små grupper eller par.
Doktoranden har jobbet tett sammen med tre kroppsøvingslærere for å prøve ut nye måter å undervise på i kroppsøving.
Som tittelen illustrerer finner han at pedagogisk endring kan oppleves som krevende og komplekst, både for lærere og elever. Å endre undervisningspraksis tar tid
Samtidig viser studien at et tett og langsiktig samarbeid mellom lærere og forskere kan være effektivt for å utvikle ny praksis i kroppsøving.
Studien viser at nye måter å tilnærme seg undervisning på i kroppsøving kan bidra til å øke elevenes læringsutbytte i faget. Samarbeidslæring kan være en god modell for å skape læring i kroppsøving.
Om disputasen:
Lars Bjørke forsvarer sitt doktorgradsarbeid på ph.d.-programmet i profesjonsrettede lærerutdanningsfag ved Høgskolen i Innlandet 4. desember.
Tittelen på avhandlingen er «Utfordringene og kompeksiteten ved pedagogisk endring: En undersøkelse av læreres og elevers erfaringer fra implementering av samarbeidslæring i kroppsøving».
Grunnet restriksjoner for å forhindre spredning av koronaviruset er det begrensning på hvor mange som kan delta fysisk under prøveforelesning og disputas og fysisk deltakelse er reservert til kandidatens gjesteliste. Alle er velkomne til å delta via Zoom (se instruksjoner nederst).
- Sted: Auditorium 3, Hamar og på Zoom.
- Prøveforelesningen starter torsdag 3. desember kl.15. Emnet er "Action Research and Pedagogical change: An outline of traditions and their consequences for implementing change in physical education" https://inn.zoom.us/j/63142544079?pwd=L2lFZGtFbU80RXRCMEEvbTRWYjF3Zz09 Passord 610746.
- Disputas fredag 4. desember kl.14. https://inn.zoom.us/j/66222384216?pwd=elpKS1g4NEJvOFI1eHVRbEtucWpyUT09 Passord 662168.
Bedømmelseskomiteen består av førsteopponent førsteamanuensis Ben Dyson (University of Greensboro), andreopponent professor May Britt Postholm (NTNU) og tredjeopponent/administrator førsteamanuensis Trygve Beyer Broch (HINN).
Disputasleder: Professor Susan Lee Nacey, prodekan forskning.
Hovedveileder professor Kjersti Mordal Moen (HINN), medveileder professor Øyvind Førland Standal (HINN/OsloMet).