Bjørnebye har skrevet avhandlingen sin ved ph.d-programmet Profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF) ved Høgskolen i Innlandet.
I arbeidet med doktorgraden har han studert 3-, 4- og 5-åringer i to barnehager.
Uteområdene i barnehagene ble designet for å fremme bruk av kropp og bevegelse i interaksjon med designenes romlige strukturer for modellering av matematisk tenkning.
– Det handler om at barna simulerer og modellerer med kroppen det som ellers ofte blir veldig symbolsk. Gjennom lek og bevegelse skapes meningsfulle assosiasjoner til matematikkens strukturer og sammenhenger, sier Bjørnebye.
Bjørnebye mener resultatene bør oppmuntre til design av utendørs aktiviteter som involverer bevegelse og rytme i tidlig læring av matematikk.
Avhandlingen gir et bidrag til forskningsområdet knyttet til strukturbasert kroppslig læring i matematikk.
Disputasen:
Tittel på avhandlingen er: Young children’s grounding of mathematical thinking in sensory-motor experiences
Sted: Auditorium 3 på studiested Hamar og digitalt via Zoom (Webinar-ID: 646 7312 5263. Passord: 323778)
Prøveforelesningen starter kl. 10:15. Tittel er: What is the role of different theoretical perspectives in research on full-body interaction of mathematical experiences?
Disputasen starter kl. 12:15
Bedømmelseskomitéen består av:
- Professor Camilla Björklund (University of Gothenburg)
- Førsteamanuensis Ingvald Erfjord (UiS)
- Professor Arne Jakobsen (HINN)
Hovedveileder: Thorsteinn Sigurjónsson, førsteamanuensis, Høgskolen i Innlandet
Medveileder: Reinert Rinvold, førsteamanuensis, Høgskolen i Innlandet
Disputasleder er: Professor Susan Lee Nacey