Disputas: Utvikling og variasjon av røyemorfer

Ana M. T. Peris forsvarer sitt doktorgradsarbeid ved Høgskolen i Innlandet 04.06.2021.

Bilde av forsker på isen på et vann

Ana M. T. Peris i felt under arbeidet med doktorgraden sin.

Ana har i sitt doktorgradsarbeid på ph.d.-programmet Anvendt økologi og bioteknologi undersøkt variasjon på morfologisk og genetisk nivå hos røyemorfer i tre ulike innsjøer i Norge.

Røya er en art som har mange ulike utseendemessige varianter som kalles morfer. Disse har ofte spesifikke økologiske roller (nisjer) der morfene kan finnes i forskjellige deler av innsjøen.

Variasjonen av morfer innen og mellom vann kan blant annet knyttes til innsjøområdet (habitat), diett og til tilstedeværelsen av andre fiskearter. Disse forskjellene kan bidra til oppsplitting av tilpasningsdyktige morfer gjennom såkalt nisje-spesialisering, der morfene sekundært utvikler gradvis økende reproduktive hindre og til slutt barrierer.

En slik pågående evolusjonær tilpasningsprosess kan lede til dannelse av ulike populasjoner, økologiske morfer, og til slutt ulike arter.

Det ble funnet to, tre og fire røyemorfer i henholdsvis Skøvatn, Tårnvatn og Tinnsjøen. To helt nye morfer ble oppdaget i Skøvatn og Tinnsjøen.

De frembragte resultatene er viktige for forvaltningsmyndigheter når det gjelder forvaltning og bevaring av biologisk og genetisk variasjon under artsnivået for røye-artskomplekset.

Tittelen på avhandlingen er: «Adaptive radiation of Arctic charr (Salvelinus alpinus) in three Norwegian lakes - niche segregation, phenotypic and genetic variation»

Sted: Ole Olsen på studiested Evenstad og digitalt via Zoom
Prøveforelesningen starter kl. 11.15 - tema er: "Adaptive divergence: roles and molecular mechanisms of phenotypic plasticity"
Disputas starter kl. 13.15.

Hvis du vil sitte i salen under prøveforelesning og disputas må du grunnet restriksjoner for å forhindre spredning av koronaviruset melde deg på i forkant ved å sende epost til ragnhild.osterhagen@inn.no (emne: deltaker disputas – Ana MT Peris).

Bedømmelseskomiteen består av:
Førsteopponent er professor Colin Adams, Department of Biodiversity, Animal Health and Comparative Medicine, Faculty of Sciences, University of Glasgow, Skottland
Andreopponent er førsteamanuensis Anne-Marie Dion-Côté, Department of Biology, University of Moncton, Canada
Tredjeopponent/administrator er førsteamanuensis Torfinn Jahren, Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi, Høgskolen i Innlandet

Disputasleder er prodekan forskning Øyvind G. Antonsen, Høgskolen i Innlandet.

Kandidatens hovedveileder har vært professor Kjartan Østbye, og kandidatens medveiledere har vært professor Kim Præbel  ved The Arctic University of Norway og førsteamanuensis Olivier Devineau på Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi, Høgskolen i Innlandet.

Emneord: disputas, røyer, morfer Av Ole Martin Ringlund