Anne Randi Græsli har i doktorgraden sin forsøkt å lære elgen bedre å kjenne ved å utstyre dem med ulike typer sensorer. 9. desember 2022 skal arbeidet forsvares.
Disputaser 2022
Hilde Forfang har forsket på hva som kjennetegner små kommuner på bygda der skolene har gode skoleresultater over tid. 29. november 2022 forsvarer hun doktorgradsarbeidet sitt.
Doktorgraden til Magnus Esmark handler om produksjon av EU-rett i medlemslandene. 28. oktober 2022 disputerer han ved Københavns Universitet.
Å forstå rollen som mennesker har i økologiske samfunn får økende betydning nå som de store rovdyrene kommer tilbake til sine opprinnelige utbredelsesområder. Giorgia Ausilio kan mer enn de fleste om dette og 4. november 2022 forsvarer hun doktorgraden sin.
Avhandlingen til Bjørg Midtskogen undersøker hvordan barnehageansatte kartlegger og vurderer barn, og hvordan de tar hensyn til barnets perspektiv i dette arbeidet. Nå skal arbeidet forsvares.
Funnene i doktorgradsprosjektet til Sigbjørn Litleskare viser at at virtuell grønn trening kan benyttes til helsefremmende arbeid. 5. oktober 2022 forsvarer han avhandlingen sin.
Dagens klasserom inneholder et mangfold av elever med ulike erfaringer, interesser, ferdigheter og kunnskaper. Det gir et godt utgangspunkt for læring, ifølge Pauline Book som disputerer 7. oktober 2022.
Agnes Westgaard Bjelkerud har gått i dybden på hva barnehageansatte tenker om begrepet profesjonalitet. 28. september 2022 forsvarer hun doktorgradsarbeidet sitt.
Giulia Ferrari har sett nærmere på hvordan klima og miljø påvirker livene til små pattedyr i Norge og Italia. 9. september 2022 forsvarer hun doktorgradsarbeidet sitt.
Jonas Karlsen Åstrøm undersøker tematisering fra flere sider i sin doktorgradsavhandling. 30. august 2022 disputerer han.
Jim Broch Skarli problematiserer uttrykket samskaping i offentlig tjenesteyting i doktorgraden sin. 10. juni 2022 er det klart for å forsvare avhandlingen.
Innovasjon bør betraktes som et felles mål for alle i offentlige organisasjoner. Det kommer frem i doktoravhandlingen til Barbara Rebecca Mutonyi som hun forsvarer 3. juni 2022.
Det er store utfordringer i hvordan oppfølging av pasienter med tvangsvedtak i egen bolig gjennomføres, og hvordan samhandling mellom helsepersonell fungerer. Det kommer frem i doktorgraden til Maria Løvsletten som hun forsvarer 12. mai 2022.
Astrid Granly har sett nærmere på hvordan lærerutdanningens norskfag kan ruste kommende lærere for viderekommen skriveopplæring. 3. mai 2022 forsvarer hun doktoravhandlingen sin.
Førskolelærere kan enkelt delta i musikalsk lek, men de gjør det ikke. Hvorfor det? spør Mona Elisabeth Persson Aronson i doktorgradsavhandlingen sin som hun forsvarer 20. april 2022.
Kan bruk av sosiale medier i frivillige organisasjoner bidra til økt demokrati? 13. april 2022 forsvarer Steven Connolley doktorgraden sin som handler om nettopp dette.
1. april 2022 forsvarer Magne Neby doktorgradsarbeidet sitt. Han har som mål å gjøre oss klokere på hva som gjør at vi noen ganger har museår og lemenår.
Kvinner som blir utsatt for seksuelle overgrep sliter med stress som kan ses i sammenheng med det de har opplevd, viser doktorgradsarbeidet til Marianne Torp Stensvehagen. 29. mars 2022 disputerer hun.
«Man må være så sinnsykt god, for å være kulturskolelærer!» Det sa en av de som ble intervjuet i doktorgradsarbeidet til Gry Sagmo Aglen. 11. mars 2022 forsvarer hun avhandlingen sin.
Magnus Barmoen har sett på hva slags tillit rovdyrforskning og rovdyrforskere har ute blant folk. 4. mars 2022 forsvarer han doktorgradsarbeidet sitt.
Cecilie Ruud Dangmann har sett på hva som gir unge med fluktbakgrunn en god start i Norge. 25. februar 2022 forsvarer hun doktorgradsarbeidet sitt.
Friederike Merkelbach har undersøkt barnestjernefenomenet og oppfatninger av musikalsk talent på YouTube i sin doktorgrad. 23. og 24. februar 2022 forsvarer hun arbeidet sitt.
Avhandlingen til Aleksander Bern tar for seg arkitektkonkurranser og belyser hvordan disse blir brukt, og hvilken innvirkning de har på planleggingsprosesser. 18. februar 2022 forsvarer han doktorgradsarbeidet sitt.