23./24. februar: Barnepopstjerner og talentoppfatninger på YouTube

Friederike Merkelbach har undersøkt barnestjernefenomenet og oppfatninger av musikalsk talent på YouTube i sin doktorgrad. 23. og 24. februar 2022 forsvarer hun arbeidet sitt.

Portrettbilde av Friederike Merkelbach

Friederike Merkelbach forsvarer sitt doktorgradsarbeid ved ph.d.-programmet programmet Profesjonsrettede lærerutdanningsfag ved Høgskolen i Innlandet med prøveforelesning onsdag 23.2 og disputas torsdag 24.2.2022. 

Foto: Privat

Friederike har gått kvalitativt til verks.

Ved å analysere og diskutere YouTube kommentarfelt og musikk- og intervjuvideoer av The BlackSheeps, Marcus & Martinus og Angelina Jordan, blir nettbasert musikalsk talent identifisert som et resultat av en omfattende samskapingsprosess, eller cyborg talentification.

– Studien viser hvordan YouTube produserer spesifikke forestillinger om barnestjerner, deres musikalske talent og kunstneridentitet. Den undersøker hvordan disse forestillingene, sammen med artistenes egne musikalske interpretasjoner, påvirker utviklingen av deres karriere, både online og offline, skriver stipendiaten til inn.no

Det tette forholdet mellom menneske og maskin, muligheten for en anonym brukeridentitet og utviskingen av tydelige skiller mellom privat og offentlig, barn og voksen, og nåtid og fremtid, preger talentoppfatningene på YouTube.

Avhandlingen belyser de etiske og konseptuelle konfliktene og mulighetene som ligger i denne nedbrytingen av tradisjonelle kategorier.

Hovedfunn i doktorgraden

  • Artistenes musikkvideoer og fansens kommentarer blir arkivert, reagert på og delt videre på YouTube. Det betyr at stjernenes digitale fotavtrykk foreviger deres barnestjernestatus. Dette kan være utfordrende når artistene forsøker å etablere en ny kunstneridentitet senere i livet.
  • Barnestjerners talent og autentisitet, slik det er kommunisert på YouTube, er tett forbunnet med deres – konstruerte – uskyld.
  • Musikalsk talent, slik det fremstår på YouTube, er en dynamisk og kontekstavhengig egenskap som samskapes i en identifiserbar prosess (kyborg talentifisering).
  • Artistenes tilgjengelighet på sosiale medier skaper en nær, nettbasert relasjon til fans som utfordres i det fysiske rom. Slik sett kan online musikkvideo motarbeide og forminske offline konsertopplevelser, men, ikke ulik Beatlemania fenomenet, kan de også forsterke disse.
  • Begrepet cyborg talentification, eller bare talentification, satt inn i en musikkpedagogisk sammenheng, representerer en innovativ tilnærming til musikalsk talent. 
  • Internettkommunikasjon, slik det er praktisert på YouTube, er en spesifikk form for kommunikasjon der tradisjonelle konsepter blir utfordret, tildekket og overskredet, noe som også berører oppfatninger av musikalsk talent.
  • Barnestjerner på YouTube anvender karakteristiske musikalske strategier som viser at de fortolker og omsetter popmusikk på sin særegne måte, som også plasserer dem inn i en kulturkosmopolitisk sammenheng. Disse strategiene blir støttet opp under, men også motarbeidet, av YouTube-mekanismer.
  • Den uformelle læringsplattformen YouTube har styrende mekanismer som kan tilrettelegge for unike musikalske læringserfaringer og online Bildung. 
  • Sosiale medier (YouTube) både speiler og fikserer samfunnets forventninger til talent, samtidig som de skaper sine egne versjoner som igjen kan påvirke offline oppfatninger av musikalsk talent i musikkinstitusjoner og musikk-klasserom.

Om disputasen

Tittelen på avhandlingen er: «Cyborg Talentification: YouTube as a Hotspot for Child Pop Stars, their Fans, and Critics»

Sted: Auditorium 3 på studiested Hamar og digitalt via Zoom (lenke oppgis når dette er klart) 

Prøveforelesningen starter onsdag 23. februar kl. 1400: Emnet er: “Discuss how the Internet and social media (including YouTube) operate as arenas for knowledge exchange in musical contexts and address some of the principal opportunities and challenges that are generated by using these arenas in the music education classroom”

Disputas starter torsdag 24. februar kl. 1400:

Bedømmelseskomiteen består av: 

  • Førsteopponent: Associate Professor Tyler Bickford (University of Pittsburgh, USA)
  • Andreopponent: Associate Professor Åsa Bergman (University of Gothenburg, Sweden) 
  • Administrator: Associate Professor Kai Arne Hansen (HINN) 

Disputasleder er professor Susan Nacey.

Kandidatens hovedveileder har vært professor Ingeborg Lunde Vestad. Medveileder er professor Petter Dyndahl.

Stipendiatstillingen er finansiert av Norges forskningsråd (programmet FRIPRO-FRIHUMSAM) gjennom prosjektet DYNAMUS – The Social Dynamics of Musical Schooling and Upbringing, 2018-2022. Høgskolen i Innlandet er prosjekteier med Norges musikkhøgskole som partner. Professor Petter Dyndahl (HINN) er prosjektleder.

Opponent ex auditorio:

Ev. opponenter ex auditorio må melde seg i pausen mellom første og andre opponents innlegg. Dette gjøres ved å melde fra via sms til disputasleder (telefonnummer legges ut i chatten under disputasen). De som er fysisk til stede, kan ta direkte kontakt med disputasleder i pausen. Slike bidrag skal være godt forberedt og presist formulert. De skal ikke overstige 800 ord/10 minutters taletid.

Veileder for bruk av Zoom

Delta i Zoomklienten. Alle deltakere må laste ned et program i forkant. Hvis dere ikke har det fra før, kan det hentes her (gratis). Velg den øverste, "Zoom Client for Meetings".

Logg inn 5 -10 minutter før sesjonene starter. De ansvarlige for sesjonene er på plass 10 minutter før sesjonene begynner

Nettverkskabel istedenfor wifi. Det er mer pålitelig å bruke en fast nettverkskabel enn trådløst nett, da det minimerer risikoen for hakkende lyd og uskarp skjerm.

Ingen må benytte chattefunksjonen under prøveforelesning eller disputas. Har du tekniske spørsmål, kan disse sendes på e-post til  mehran.amirnejad@inn.no.

Forlat møte. Skal du forlate møtet underveis, trykk på «Leave Meeting» nederst på skjermen. Du vil kunne bli med igjen ved å bruke samme lenken over for å delta.

Emneord: disputas, YouTube Av Ole Martin Ringlund
Publisert 9. feb. 2022 09:50 - Sist endret 1. apr. 2023 00:19