28. oktober: EU-rett i medlemslandene

Doktorgraden til Magnus Esmark handler om produksjon av EU-rett i medlemslandene. 28. oktober 2022  disputerer han ved Københavns Universitet.

Portrettbilde av Magnus Esmark

Magnus Esmark disputerer 28. oktober.

Foto: HINN

Magnus Esmark er til daglig ansatt på Institutt for rettsvitenskap, filosofi og internasjonale studier på studiested Lillehammer. Der jobber han særlig med nasjonal resepsjon av EU-retten.

Og det er noe av det samme han har fordypet seg i i arbeidet med doktorgraden sin også.

Esmark har vært tiliknyttet et doktorgradsprogram på Det juridiske fakultet på Københavns Universitet. Doktoravhandlingen har tittelen "Without Verona Walls. The Production of Danish European Law 1973-2020".

Den tar for seg EU-rettens sosiale resepsjon blant danske jurister. Med utgangspunkt i Bourdieu's felt- og kapitalbegreper søker Esmark å forklare den såkalte "europeiske integrasjonen" som spørsmål om nasjonale kamper om symbolsk dominans.

Avhandlingen handler om dannelsen av konkrete rettsreglers anvendelse, og bruker et bredt utvalg av empiriske data for å belyse dette uten startpunkt i rettens antatte normative innhold.

Nasjonal mottakelse av EU-retten en symbolsk kamp for verdien av EUs rettskilder og argumenter, i motsetning til den nasjonale rettsorden, og aktører kan mobilisere EU-retten for å omgå tradisjonelle makthierarkier.

Oppgaven bruker en kombinasjon av intervjuer, arkivdata, rettsvitenskap, litteratur og biografiske data for å konstruere dette dansk-europeiske rettsfeltet.

Kontaktinformasjon:

Bilde av Magnus Esmark
Førsteamanuensis
magnus.esmark@inn.no

Om disputasen:

Tid: 28. okt. 2022, kl. 13.30-17.00

Sted: Kierkegaard Auditoriet 9A-0-01, Njalsgade 76, stuen, 2300 København S

Avhandlingen er bedømt av:

• Professor Mikael Rask Madsen, University of Copenhagen
  • Professor Niamh Nic Shuibhne, University of Edinburgh
  • Professor Harm Schepel, University of Kent

Hovedveileder: Professor Henrik Palmer Olsen, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet