25. februar: Psykisk helse hos unge flyktninger

Cecilie Ruud Dangmann har sett på hva som gir unge med fluktbakgrunn en god start i Norge. 25. februar 2022 forsvarer hun doktorgradsarbeidet sitt.

Portrettbilde av Cecilie Ruud Dangmann

Cecilie Ruud Dangmann forsvarer sitt doktorgradsarbeid ved ph.d.-programmet Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK) ved Høgskolen i Innlandet, studiested Elverum 25.02.2022

Unge flyktninger kan møte mange utfordringer når de kommer til Norge. Samtidig mestrer mange den nye tilværelsen veldig bra.

– Bedre kunnskap om hva som påvirker deres psykiske helse og trivsel, både positivt og negativt, kan hjelpe oss som jobber med barn og unge å bidra til en «god start» i Norge, skriver stipendiaten til inn.no.

Og hun skriver videre.

– Ungdom er i en viktig utviklingsfase i livet og en god start kan derfor ha stor betydning for deres fremtidige helse og deltakelse.

I studien til Ruud Dangmann svarte 160 ungdommer fra Syria på spørsmål om egen helse og livskvalitet kort tid etter bosetting. Deltakerne var mellom 13 og 24 år og gikk på over 20 ulike skoler rundt om i Norge.

De svarte også på hva som skapte stress i hverdagen og hva som var viktig for å ha det bra.

Resultatene kan bidra til en mer nyansert innsikt i psykisk helse hos unge flyktninger, spesielt deres livskvalitet og resiliens.

Hovedfunn i doktorgraden

• Deltakerne hadde mange belastninger, men også mange ressurser.
  • De rapporterte god livskvalitet, men den var lavere enn hos annen ungdom spesielt innenfor fysisk og psykologisk velvære. Familieliv og skolemiljø var områdene de var mest fornøyd med.
  • Belastninger var blant annet traumatiske opplevelser fra krig og flukt, disse var vanlige og hadde sammenheng med høy forekomst av PTSD symptomer. De påvirket psykisk helse og livskvalitet indirekte ved å øke hverdagsstresset. Hverdagsstress var blant annet økonomiske bekymringer, språkproblemer og opplevd diskriminering.
  • Deltakerne hadde mange ressurser, både personlige og i omgivelser. Disse hadde stor betydning for helse og trivsel uansett mengden belastninger de opplevde, men hadde lite påvirkning på PTSD symptomer.
  • Tiltak for å forbedre helse og livskvalitet blant ungdom med fluktbakgrunn er nødvendig. Økt fokus på hverdagstress og ressurser i slike tiltak kan ha nytteverdi for ungdommen.

Om disputasen

Tittelen på avhandlingen er: «Good starts. Mental health and resilience in resettled Syrian refugee youth»

• Sted: Auditorium 4 på studiested Elverum og digitalt via Zoom. Her er lenken dere kan følge: https://inn.zoom.us/j/66437062451?pwd=bzIrN05jN0JjUjQ2V2FUZUI2U2Fpdz09. Webinar ID: 66437062451. Passord: 446678
  • Prøveforelesningen starter kl. 10.15. Emnet for prøveforelesningen er: How effective are psychosocial interventions for traumatized refugee youths?
  • Disputas starter kl. 12.15

Bedømmelseskomiteen består av:

• Førsteopponent: Professor Jutta Lindert ved Hochschule Emden/Leer
  • Andreopponent: Førsteamanuensis Ragnhild Dybdahl ved Universitetet i Bergen
  • Administrativ leder: Professor Halvor Fauske ved Høgskolen i Innlandet
  • Disputasleder er: Dekan ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Per Morten Fredriksen

Kandidatens hovedveileder har vært professor Per Norman Andersen ved Høgskolen i Innlandet. Medveiledere har vært førsteamanuensis Anne Kjersti Myhrene, professor Sevald Høye ved Høgskolen i Innlandet og førsteamanuensis Øivind Fjeld-Solberg.

Opponent ex auditorio:

Ev. opponenter ex auditorio må melde seg i pausen mellom første og andre opponents innlegg. Dette gjøres ved å melde fra via sms til disputasleder (telefonnummer legges ut i chatten under disputasen). De som er fysisk til stede, kan ta direkte kontakt med disputasleder i pausen. Slike bidrag skal være godt forberedt og presist formulert. De skal ikke overstige 800 ord/10 minutters taletid.

Veileder for bruk av Zoom

Disputasen strømmes via Zoom Webinar: https://inn.zoom.us/j/66437062451?pwd=bzIrN05jN0JjUjQ2V2FUZUI2U2Fpdz09 (Webinar ID: 66437062451, Passord: 446678)

Delta i Zoomklienten. Alle deltakere må laste ned et program i forkant. Hvis dere ikke har det fra før, kan det hentes her (gratis). Velg den øverste, "Zoom Client for Meetings".

Logg inn 5 -10 minutter før sesjonene starter. De ansvarlige for sesjonene er på plass 10 minutter før sesjonene begynner

Nettverkskabel istedenfor wifi. Det er mer pålitelig å bruke en fast nettverkskabel enn trådløst nett, da det minimerer risikoen for hakkende lyd og uskarp skjerm.

Ingen må benytte chattefunksjonen under prøveforelesning eller disputas. Har du tekniske spørsmål, kan disse sendes på e-post til  mehran.amirnejad@inn.no.

Forlat møte. Skal du forlate møtet underveis, trykk på «Leave Meeting» nederst på skjermen. Du vil kunne bli med igjen ved å bruke samme lenken over for å delta.

Emneord: disputas, flyktninger Av Ole Martin Ringlund
Publisert 11. feb. 2022 08:20 - Sist endret 30. mars 2023 13:15