Jonas er ansatt på Høyskolen Kristiania, men har tatt doktorgraden sin her på Høgskolen i Innlandet på ph.d.-programmet INTOP.
Avhandlingen hans har tittelen «Tematisering i opplevelsesbasert reiseliv – gjest- og leverandørperspektiver».
I reiseliv er tematisering praksisen med å skape opplevelser rundt et hovedtema, skriver stipendiaten til inn.no.
– Jeg diskuterer hvilken rolle fysiske virkemidler og mer abstrakte dimensjoner spiller for turisters opplevelser og hvordan organisasjoner og bedrifter kan bruke dem for opplevelsesinnovasjon. Diskusjonene tar utgangspunkt i både gjeste- og leverandørperspektivet, forteller Karlsen Åstrøm.
Resultatene fra undersøkelsene kan ha betydning for innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv.
I denne avhandlingen er tematisering sett på som en prosess som kan lede til opplevelsesinnovasjon. Denne formen for opplevelsesinnovasjon kalles tematiseringsinnovasjon.
– Opplevelsesinnovasjon handler dypest sett om at organisasjoner skal kunne forbli relevante og overleve i fremtiden, sier stipendiaten.
Avhandlingen bidrar til fagfeltene på opplevelsesbasert reiseliv, markedsføring og ledelse. I en større sammenheng er resultatene fra denne avhandlingen et bidrag til hvordan organisasjoner og bedrifter kan skape nye, lønnsomme og minneverdige fysiske omgivelser av høy kvalitet.
Gjennom å tematisere sine omgivelser kan reiselivsledere og beslutningstakere skape unike opplevelser, differensiere seg fra sine konkurrenter og øke salget av produkter og tjenester, ifølge Jonas Karlsen Åstrøm.
Hovedfunn i doktorgraden:
Et formål med avhandlingen har altså vært å utforske og tydeligere definere hva temaer og tematisering i opplevelsesbasert reiseliv er.
Ett viktig funn er hvilke temafaktorer som bidrar til en tematisert kundeopplevelse. Temafaktorer er de fysiske og ikke-fysiske delene av tematiserte omgivelser. Sentrale temafaktorer som bidrar mest til turistens kundeopplevelse er:
- Navn
- Medarbeiderinteraksjon
- Lyssetting
Et annet viktig funn er hvilke ikke-fysiske dimensjoner som er viktige å vurdere når du skal tematisere omgivelser. Tematiseringsdimensjoner er de abstrakte og immaterielle aspektene ved tematisering i opplevelsesbasert reiseliv. Disse ti tematiseringsdimensjonene er:
- Autentisitet
- Kronotop
- Kohesjon
- Digital teknologi
- Immersjon
- Interaksjon/samskaping
- Flersanselighet
- Nyhetsverdi
- Gjenkjennbarhet
- Historiefortelling/narrativ
Et tredje viktig funn er målene tematisering har i turisme. Formålene med tematisering i turisme er:
- Å sørge for differensiering
- Å øke salgene av et merke eller et produkt
- Å skape bånd mellom gjester og et tema, merke, eller produkt
- Å tiltrekke, stanse og få besøkende til å bli
- Å påvirke eller endre de besøkendes atferd
- Å forbedre ende-til-ende-opplevelsen
Sist, men ikke minst bidrar denne avhandlingen som en undersøkelse av hvordan temafaktorer, tematiseringsdimensjoner og tematiseringsformål kan fremme opplevelsesesinnovasjon.
Om disputasen:
Tittelen på avhandlingen er: "Theming in Experience-based Tourism - Visitor and Provider Perspectives"
Sted: Auditorium F på studiested Lillehammer og digitalt via Zoom - https://inn.zoom.us/j/67464132345?pwd=U3ZyK2lLVnRlcU1SV2c3WDdWdEdvUT09.
Webinar ID: 674 6413 2345. Passord: 013564
Prøveforelesningen starter kl. 10.15 - Tema er: «Theming in experience innovation; a new theoretical approach to innovation?”
Disputasen starter kl. 12.15
Bedømmelseskomiteen består av:
- Førsteopponent: Professor Lena Mossberg, Göteborgs universitet
- Andreopponent: Professor Flemming Sørensen, Roskilde universitet
- Tredjeopponent/administrator: Førsteamanuensis Marit Engen, Høgskolen i Innlandet
Disputasleder: Dekan Marit Roland, Høgskolen i Innlandet
Hovedveileder: Professor Terje Slåtten, Høgskolen i Innlandet
Medveileder: Førsteamanuensis Monica Breiby, Høgskolen i Innlandet
Ev. opponenter ex auditorio må melde seg i pausen mellom første og andre opponents innlegg. Dette gjøres ved å melde fra via sms til disputasleder (telefonnummer legges ut i chatten under disputasen). For de som er fysisk til stede, kan de ta direkte kontakt med disputasleder i pausen. Slike bidrag skal være godt forberedt og presist formulert. De skal ikke overstige 800 ord/10 minutters taletid.
Veileder for bruk av Zoom
- Disputasen strømmes via Zoom Webinar.
- Delta i Zoomklienten. Alle deltakere må laste ned et program i forkant. Hvis dere ikke har det fra før, kan det hentes her (gratis). Velg den øverste, "Zoom Client for Meetings".
- Logg inn 5 -10 minutter før sesjonene starter. De ansvarlige for sesjonene er på plass 10 minutter før sesjonene begynner
- Sitt alene. Bruk din egen pc, og sitt ikke i samme rom som andre møtedeltakere.
- Nettverkskabel istedenfor wifi. Det er mer pålitelig å bruke en fast nettverkskabel enn trådløst nett, da det minimerer risikoen for hakkende lyd og uskarp skjerm.
- Ingen må benytte chattefunksjonen under prøveforelesning eller disputas. Har du tekniske spørsmål, kan disse sendes på e-post til mehran.amirnejad@inn.no
- Forlat møte. Skal du forlate møtet underveis, trykk på «Leave Meeting» nederst på skjermen. Du vil kunne bli med igjen ved å bruke samme lenken over for å delta.