13. april: Sosiale medier og demokrati

Kan bruk av sosiale medier i frivillige organisasjoner bidra til økt demokrati? 13. april 2022 forsvarer Steven Connolley doktorgraden sin som handler om nettopp dette.

Portrettbilde av Steven Connolley

Steven Connolley disputerer 13. april.

Foto: Gro Vasbotten

Steven Connolley jobber til daglig som høgskolelektor på sosialt arbeid på campus Lillehammer. De siste årene har han skrevet på doktorgraden sin på et ph.d.-program på Det samfunnsvitenskapelige fakultet på Universitet i Oslo.

Tittelen på arbeidet hans er "Social Capital and Social Media as a Fusion of Hopes: A Comparative Case Study of Four Small-Scale Voluntary Groups in Norway and the United States".

Connolleys doktorgradsavhandling er en sammenlignende studie av noen utvalgte frivillige organisasjoner i USA og Norge og deres bruk av internett og sosiale medier.

Utgangspunktet er at frivillige organisasjoner spiller en viktig rolle for utvikling av sosial kapital og demokratisk engasjement på grasrotnivå.

– Noen har håpet at internett har en transformativ, mobiliserende effekt mot større demokratisk deltakelse; andre har insistert på at internett har en forsterkende effekt som fører til en fortsettelse av allerede eksisterende deltakelsesmønstre. Denne casestudien tar opp dette problemet, skriver Connolley til inn.no.

Det har vært stilt store forventninger til sosiale mediers demokratiske potensial. Men det har også vært mer pessimistiske oppfatninger som har ment at internett og sosiale medier kan ha en negativ effekt på demokratiet.

Connolleys studie viser at sosiale medier nok kan være et nyttig verktøy for frivillige organisasjoner, men at de i hovedsak bekrefter og vedlikeholder de forskjeller som er mellom innadrettede og utadrettede frivillige grupper.

– Putnam og andre som håper på en revitalisering av demokratiske praksiser ser på brobygging og sosial kapital som det kritiske elementet. Et hovedfunn er at observasjonene bekreftet den forsterkende effekten av sosiale nettverkssider på nettbasert sosial kapital, forteller Connolley til inn.no.

Hovedfunn i doktorgraden:

• Bruken av sosiale medier ser ut til å forsterke den typen sosial kapital som kan forventes basert på gruppens formål, og derfor er ikke sosiale medier nødvendigvis et middel for å øke forbindelser mellom mennesker med ulik bakgrunn og meninger.
  • Sosiale medier var et viktig element til gruppenes aktiviteter på deres respektive lokaliteter.
  • Det høyere nivået av generalisert tillit i Norge så ut til å ha en homogeniserende effekt mellom gruppen som hadde et begrenset spekter av målsettinger og gruppen som var opptatt av flere saker: gruppen som var opptatt av ett hovedspørsmål hadde mer tillit til myndighetene, dvs. mer typisk for grupper som forfølger flere mål.

Om disputasen:

Tittel på avhandlingen er: "Social Capital and Social Media as a Fusion of Hopes: A Comparative Case Study of Four Small-Scale Voluntary Groups in Norway and the United States".

Sted: Auditorium 7, Eilert Sundts hus

Prøveforelesning: Kl. 10:15 - 11:00. Emnet er: "Democracy and trust - impacts of social media"

Disputas: Kl. 13:15 - 16:00

Bedømmelseskomiteen består av: