Distribusjon av film i den nye tid

Da Netflix kom til Norge i 2012 begynte en ny æra i digital filmdistribusjon. Marius Øfsti har i doktorgraden sin undersøkt hvordan norske filmdistributører tilpasset seg det at spredning av film ble digital og global. 13.01.23 er det klart for disputas.

Portrettbilde av Olav Marius Øfsti

Marius Øfsti disputerer 13. januar i Trondheim.

Foto: HINN/Trude Lindland

Marius Øfsti er ansatt på Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi i Lillehammer. 

Han begynte doktorgradsløpet sitt på et ph.d.-program i audiovisuelle medier som var et samarbeid mellom Høgskolen i Innlandet og NTNU, men han ble overført til NTNU i 2020 da høgskolen la ned programmet.

Øfsti disputerer i Trondheim.

Ny hverdag

Netflix sin inntreden på det norske markedet for litt over 20 år siden førte til store forandringer.

Nærmest over natta tapte den norske filmbransjen titalls millioner i inntekter fra hjemmemarkedet. For de lokale distributørene viste framveksten av en global og digital amerikansk filmbransje seg som en eksistensiell trussel.

Ved hjelp av kvantitative og kvalitative metoder undersøker avhandlingen til Øfsti hvordan norske filmdistributører tilpasset sine strategier og sin funksjon da spredningen av film ble digital og global.

– Denne avhandlingen presenterer et nytt teoretisk rammeverk, «cultural industries functions» (kulturindustrienes funksjoner), og benytter dette for å vise hvordan den lille norske filmbransjen ble påvirket av de globale endringene i hvordan film ble spredt, skriver Øfsti til inn.no.

Store konsekvenser

Avhandlingen finner at digitaliseringen av filmbransjen ikke bare førte til et tap av inntekt for norske filmdistributører.

Digitaliseringen brakte også med seg endringer i den amerikanske filmbransjens behov og prioriteringer, som kom til å true de norske filmdistributørenes grunnleggende funksjon.

– Avhandlingen finner at som svar på dette tapet av både inntekt og potensiell funksjon ble norske filmdistributører mer avhengige av norske filmer. Selv om utenlandske filmer stadig er en tryggere og mer forutsigbar inntektskilde, har disse blitt stadig vanskeligere å få rettigheter til samtidig som de har mistet verdi i hjemmemarkedet, forteller Øfsti.

SF Studios og Nordisk Film Distribusjon, de største distributørene innen norsk film, økte også graden av vertikal integrasjon gjennom oppkjøp av produksjonsselskap.

Dette bidrar imidlertid til større forskjeller mellom de norske distributørene der de mindre mister tilgangen til både film og markeder.

Kontaktinformasjon:

Error: https://www.inn.no/finn-en-ansatt/olav-marius-ofsti.html?vrtx=vcf does not exist

Om disputasen:

Marius Øfsti fra Høgskolen i Innlandet forsvarer offentlig for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, 13.01.2023. Disputasen skjer på NTNU i Trondheim.

Tittel på avhandlingen er: "Norway After Netflix. Local Distributor Strategies in a Global Movie Market"

Prøveforelesningen finner sted kl. 10.15 i D2, Dragvoll.

Tema for prøveforelesning: "VOD Platforms and Nordic Cinema"

Disputasen finner sted i D2, Dragvoll, fredag 13. januar 2023 kl. 12.15.

Bedømmelseskomité:

  • Førsteamanuensis Jakob Isak Nielsen, Aarhus Universitet
  • Førsteamanuensis Christopher Meir, Universidad Carlos III de Madrid
  • Professor Anne Gjelsvik, NTNU

Veiledere:

Kandidatens hovedveileder har vært professor Audun Engelstad, Høgskolen i Innlandet. Professor Eva Bakøy, Institutt for kunst- og medievitenskap, NTNU, og Terje Gaustad, nå ved Høyskolen Kristiania, har vært medveiledere.

Avhandlingen kan fås ved å kontakte forskningsseksjonen ved Det humanistiske fakultet på epost: phd@hf.ntnu.no 

Av Ole Martin Ringlund
Publisert 3. jan. 2023 11:32 - Sist endret 11. mai 2023 09:02