Hovedformålet med studien til Glaser Holthe var å utforske hvilken rolle mestring, meningsskaping og vekst spiller i å forklare nettopp det spørsmålet som stilles i starten her.
Data ble samlet inn gjennom kvalitative dybdeintervjuer med 15 unge menn og kvinner (alder 20-28) med flyktningbakgrunn, som i gjennomsnitt har bodd i Norge i 7 år.
Funnene støtter forklaringer fra vekstteorier og humanistisk og eksistensiell psykologi vedrørende hvordan og hvorfor positiv tilpasning skjer.
Motgang ga læring
Hovedfokuset i psykologisk forskning om flyktninger har vært på traumer og psykopatologi, og forskere og praktikere har etterlyst mer bruk av helhetlige og styrkebaserte tilnærminger.
Mira Elise har gjennom møtene med flyktningene, i forbindelse med forskningen sin, fått mange interessante innspill på hva det er som gjør at de fungerer godt tross historien de har med seg.
– Deltakerne la vekt på læringsverdien av motgang, og at det å gi opp ikke er et alternativ. De beskrev seg selv som overlevere, trakk på kulturelle styrker og ressurser, og var optimistiske og åpne for nye opplevelser – faktorer som sammen bidro til mestring, skriver Glaser Holthe til inn.no.
I kontrast til vanlig fremstilling
Det var også flere kjennetegn på vekst i deltakernes fortellinger, til tross for opplevelser av traumer og motgang både før og etter ankomst til Norge.
– For eksempel beskrev de at de følte seg sterkere, klokere, og hadde endret perspektiver og verdier, og ga mening til sine opplevelser gjennom å hjelpe andre, forteller Glaser Holthe.
Samlet står funnene står i kontrast til fremstillinger av flyktninger som ensidig sårbare, og ikke minst utgjør de en imponerende beretning om menneskers kapasitet for mestring og vekst.
– Styrker og vekst sameksisterte ofte med vansker og stress, og funnene peker på viktigheten av å bruke en kontekstuell og styrkebasert psykologisk tilnærming som anerkjenner nyanser og kompleksitet, samt at helse og fungering formes i samspill mellom individuelle, kulturelle, sosiale og strukturelle faktorer, sier Mira Elise.
Kontaktinformasjon:
Error: https://www.inn.no/finn-en-ansatt/mira-holthe.html?vrtx=vcf does not exist
Om disputasen:
Mira Elise Glaser Holthe forsvarer sitt doktorgradsarbeid ved ph.d.-programmet Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling ved Høgskolen i Innlandet, studiested Lillehammer 19.01.2023.
Tittelen på avhandlingen er: «When giving up is not an option, out of suffering have emerged the strongest souls: Coping, meaning making, and adversarial growth among young adults with refugee backgrounds.».
Sted: Auditorium G, studiested Lillehammer. (Disputasen blir ikke strømmet.)
Prøveforelesningen starter kl. 10.15. Tittel: "Refugees as contributors to wellbeing in Norway: an evidence review"
Disputas starter kl. 12.15.
Bedømmelseskomiteen består av:
- Førsteopponent: Professor Ravi Kohli ved Universitetet i Bedfordshire
- Andreopponent: Professor emerita Nora Sveaass ved Universitetet i Oslo
- Tredjeopponent/administrator: Professor Lars Lien ved Høgskolen i Innlandet
Disputasleder: Dekan ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Per Morten Fredriksen
Kandidatens hovedveileder har vært førsteamanuensis Kerstin Søderstrøm ved Høgskolen i Innlandet. Medveileder har vært professor Berit Berg ved NTNU.