English version of this page

Grunnskolelærere og teknologi

Minttu Johler har studert hvordan grunnskolelærere opplever sin rolle i teknologirike læringsmiljøer og hvordan de utøver denne rollen i sin pedagogiske praksis. 15. desember disputerer hun.

Portrettbilde av Minttu Johler

Minttu Johler, høgskolelektor på Senter for praksisrettet utdanningsforskning disputerer på Universitetet i Stavanger 15.12.2023.

Foto: Privat

Minttu Johler jobber til daglig som høgskolelektor på Senter for praksisrettet utdanningsforskning på Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk på Hamar.

Doktorgraden sin har hun imidlertid tatt ved Universitetet i Stavanger og nå er det klart for å forsvare den. Avhandlingen har tittelen «“Take the plunge and give it a try”. Primary school teachers’ perceptions of their role and pedagogical practices in technology-rich classrooms»

Størstedelen av tidligere forskning om bruk av digitale teknologier i undervisning og læring er utført i skoler uten økt fokus på digitale elementer.

I et forsøk på å gjøre nye oppdagelser ble studien utført på en skole som prioriterer digital kompetanse hos ansatte og elever høyt, og som utnytter mulighetene som digitale teknologier kan tilby. 

Det var mange funn som dels bekreftet funn fra tidligere forskning, men som også ga interessante nye perspektiver på temaet. Informantenes samlede oppfatning av hvordan digitale teknologier påvirker lærerens rolle og gjennomføring av den i deres pedagogiske praksis kan beskrives som både positiv og realistisk.

Her finner du mer informasjon om disputasen til Minttu Johler på Universitetet i Stavanger 15. desember 2023.

Kontaktinformasjon:

Bilde av Minttu Minna Sirena Johler
Høgskolelektor
E-post
minttu.johler@inn.no

 

Emneord: disputas Av Ole Martin Ringlund
Publisert 12. des. 2023 10:26 - Sist endret 14. des. 2023 13:23