Barnehagelæreres kroppslige kunnskaper

Beate Kristin Leirpoll har levert et filosofisk-empirisk bidrag inn i barnehagefeltet gjennom sitt doktorgradsarbeid på Høgskolen i Innlandet. 5. desember forsvarer hun arbeidet sitt.

Bilde av Beate foran noen murblokker med topplue

Beate Kristin Leirpoll disputerer 05.12.2023.

Foto: Privat

Tittelen på avhandlingen til Leirpoll er: «Tid, berøring og inderlighet. Lesninger av utøvd barnehagefaglighet i lys av Walter Benjamins tankebilder»

Doktoravhandlingen er en studie av hvordan barnehagelæreres kunnskap og faglighet kommer til uttrykk kroppslig. Studien bygger på nøye studering av videoer av barnehagelæreres praksiser i sovetid-rutinene i barnehagen.

– Disse nærlesningene synliggjør uunnværligheten ved barnehagelærerens kroppslige uttrykte faglighet, der sansbarhet og sensibilitet er betydningsfulle erkjennelsesformer, skriver stipendiaten til inn.no.

Dypest sett tematiseres noe av den fagligheten som ikke er prisgitt eller primært levert på papiret, men på gulvet.  

– I avhandlingen løfter jeg fram små hendelser og gester fra barnehagelæreres praksis som betydningsfulle og verdige uttrykk for barnehagefaglighet, forteller hun videre.

Utøvd barnehagefaglighet blir så beskrevet, illustrert og lest med forbindelser til to av Walter Benjamins tankebilder: Historiens engel og Det forsentkomne barnet. Gjennom dette viser studien hvordan barnehagelærernes utøvde faglighet kommer til uttrykk som rytmer av estetikk og etikk, der tid, berøring og inderlighet peker seg ut som sentrale toner.

– Arbeidet er slik et filosofisk-empirisk bidrag inn i barnehagefeltet som løfter frem nødvendigheten av barnehagelæreres kroppslige kunnskapsrepertoar, mener Leirpoll.

Parallelt med viktigheten av å anerkjenne barnehagelærerkroppen som en solid og rik kilde for barnehagepedagogikken, peker også studien på nødvendigheten av å respektere dens kroppslige tålegrenser.

Beate Kristin Leirpoll har vært tilknyttet ph.d.-programmet Profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF)

Hovedfunn i doktorgradsarbeidet:

  • Barnehagefaglighet viser seg kroppslig gjennom bevegelse, berøring, tempo og ømhet. 
  • Fortrolighet kan bygges gjennom kroppslig lesning og lytting. 
  • Nødvendigheten av en tålmodig pedagogikk med rom for somling, nøling og dveling for å unngå et fremmedgjørende pedagogisk tempo.
  • Viktigheten av å anerkjenne barnehagelærerkroppen som en solid og rik kilde for virkeliggjort barnehagepedagogikk, samt behovet for å respektere dens tålegrenser. 

Her finner du mer informasjon om disputasen til Beate Kristin Leirpoll 5. desember 2023.

Kontaktinformasjon:

Error: https://www.inn.no/finn-en-ansatt/beate-leirpoll.html?vrtx=vcf does not exist

Emneord: disputas Av Ole Martin Ringlund
Publisert 21. nov. 2023 08:55 - Sist endret 21. nov. 2023 10:27