Profesjonelle læringsfellesskap

Det er stor variasjon i hvor god kvalitet det er på profesjonelle læringsfellesskap i norsk skole. Det er en av hovedkonklusjonene i doktorgradsavhandlingen til Mette Marit Forsmo Jenssen som hun forsvarer 23. januar 2023.

Portrettbilde av Mette Marit Jenssen

Mette Marit Forsmo Jenssen disputerer 23. januar.

Foto: Privat

Profesjonelle læringsfellesskap fremheves av skoleforskning som en sentral faktor for å utvikle skolen.

Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 legger også føringer om at alle ansatte må være aktivt deltakende i profesjonelle læringsfellesskap for å videreutvikle undervisningspraksis.

– Denne avhandlingen undersøker kvaliteten av profesjonelle læringsfellesskap, og sammenhenger mellom profesjonelle læringsfellesskap, læreres undervisningspraksis og pedagogisk skoleledelse, skriver Mette Marit Forsmo Jenssen til inn.no.

Hun har gjennomført doktorgradsarbeidet sitt på ph.d.-programmet Profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF).

Avhandlingen har en kvantitativ tilnærming og er en tverrsnittstudie av lærer- og skoleledervurderinger fra en spørreundersøkelse i FOU-prosjektet «Kultur for læring» i tidligere Hedmark fylke. 

– Profesjonelle læringsfellesskap innebærer prosesser hvor lærere er veldig kritiske til egen praksis. Det innebærer ofte dype erkjennelser om å måtte gjøre ting annerledes, og det vil være emosjonelt og kognitivt krevende, og tidkrevende, ifølge Forsmo Jenssen.

Avhandlingen bidrar med kunnskap om at pedagogisk skoleledelse har stor betydning for dette arbeidet, men påvirkningskjeden er antakelig verken lineær eller enveis, snarere syklisk eller rekursiv, skriver hun videre.

– Denne kunnskapen er sentral for å kunne forstå de kontekstuelle betingelsene som pedagogisk skoleledelse utøves under, og kanskje undervurderes både hva som kreves av lærerne for å endre praksis, og hva som kreves av skolelederne for å lede læreres læring, forteller Forsmo Jenssen.

Hovedfunn i doktorgradsarbeidet:

  • Det er store variasjoner i kvaliteten på skolers profesjonelle læringsfellesskap, og variasjonene kan i stor grad forklares av skolens pedagogiske ledelse.
  • Tre kjernepraksiser fremstår som sentrale for å utvikle skolelederes kapasitet for pedagogisk ledelse.
  • Det er relativt svake sammenhenger mellom profesjonelle læringsfellesskap og læreres undervisningspraksis. Funnene indikerer likevel at profesjonelle læringsfellesskap har betydning, og at det kan handle om å utfordre og endre skolekulturen.

Kontaktinformasjon:

Bilde av Mette Marit Jenssen
Førsteamanuensis
E-post
mette.jenssen@inn.no
Telefon
+47 62 51 72 20

Om disputasen:

Mette Marit Forsmo Jenssen forsvarer sitt doktorgradsarbeid ved ph.d.-programmet Profesjonsrettede lærerutdanningsfag ved Høgskolen i Innlandet 23.01.2023.

Tittelen på avhandlingen er: «Profesjonelle læringsfellesskap i skolen. En mulighet for kollektiv læring og bedre undervisning?»

Sted: Auditorium 3 på studiested Hamar og digitalt via Zoom (se instruksjoner under) 

Prøveforelesningen starter kl. 10.15. Tema: «Drøft vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer knyttet til forskning om profesjonelle læringsfellesskap i skolen»

Disputas starter kl. 12.15. 

Lenke til disputas: https://inn.zoom.us/j/68765507357?pwd=NTBvc2JrcGpkNnhDaTN6Vzl5cytaZz09 

Webinar ID: 68 765 507 357. Passord: 495549

Bedømmelseskomiteen består av: 

  • Førsteopponent: Professor Eyvind Elstad (Universitetet i Oslo)
  • Andreopponent: Professor Anne Berit Emstad (NTNU)
  • Komitéens administrator: Førsteamanuensis Ann Margareth Gustavsen (Høgskolen i Innlandet)
  • Disputasleder: Dekan Morten Ørbeck (Høgskolen i Innlandet)

Kandidatens hovedveileder har vært professor Thomas Nordahl (Høgskolen i Innlandet). Medveileder har vært professor Jan Merok Paulsen (OsloMet).

Ev. opponenter ex auditorio må melde seg i pausen mellom første og andre opponents innlegg. Dette gjøres ved å melde fra via sms til disputasleder (telefonnummer legges ut i chatten under disputasen). For de som er fysisk til stede, kan de ta direkte kontakt med disputasleder i pausen. Slike bidrag skal være godt forberedt og presist formulert. De skal ikke overstige 800 ord/10 minutters taletid. 

Veileder for bruk av Zoom

Disputasen strømmes via Zoom Webinar. 

Delta i Zoomklienten. Alle deltakere må laste ned et program i forkant. Hvis dere ikke har det fra før, kan det hentes her (gratis). Velg den øverste, "Zoom Client for Meetings".

Logg inn 5 -10 minutter før sesjonene starter. De ansvarlige for sesjonene er på plass 10 minutter før sesjonene begynner

Nettverkskabel istedenfor wifi. Det er mer pålitelig å bruke en fast nettverkskabel enn trådløst nett, da det minimerer risikoen for hakkende lyd og uskarp skjerm.

Ingen må benytte chattefunksjonen under prøveforelesning eller disputas.

Har du tekniske spørsmål, kan disse sendes på e-post til mehran.amirnejad@inn.no.

Skal du forlate møtet underveis, trykk på «Leave Meeting» nederst på skjermen. Du vil kunne bli med igjen ved å bruke samme lenken over for å delta.

 

 

 

Emneord: disputas Av Ole Martin Ringlund
Publisert 9. jan. 2023 08:00 - Sist endret 11. mai 2023 09:01