Elevmedvirkning i kroppsøving

Elever er involvert i en rekke beslutninger i kroppsøvingsfaget, ifølge forskningen til Eirik Aarskog. 10. januar forsvarer han doktorgradsarbeidet sitt.

Bilde av Eirik i hvit skjorte mot hvit vegg

Eirik Aarskog disputerer 10.01.2024.

Foto: NIH

Eirik Aarskog har vært stipendiat ved Institutt for friluftsliv og lærerutdanning på Norges Idrettshøgskole. Han jobber til vanlig som høgskolelektor på Fakultet for helse- og sosialvitenskap på Høgskolen i Innlandet. 

Aarskogs doktorgradsarbeid har elevmedvirkning i kroppsøving som tematisk fokus. Basert på en litteraturgjennomgang argumenteres det for behov for ytterligere forskning på området, spesielt med hensyn til elevers handlinger og tanker innenfor lærerstyrte kontekster i kroppsøving.

I forlengelse av dette, og gjennom et progressivt forskningsprosjekt rettes oppmerksomhet mot fire sentrale forskningsspørsmål knyttet til elevers beslutningstaking i kroppsøving:

  • Hvordan kan elevers beslutningstagning konseptualiseres med en eksplisitt læringsteoretisk kobling?
  • Hvordan kan elevers beslutningsprosesser undersøkes gjennom å undersøke elevers handlinger, refleksjoner og interaksjoner?
  • Hvordan medvirker elever i vurderingsprosesser I kroppsøvingsfaget?
  • Hvordan medvirker elever i forhandlingsprosesser om hva, hvordan, hvorfor i kroppsøvingsfaget?

I prosjektet er John Deweys teoretiske perspektiv benyttet for å konseptualisere elevers beslutningsprosesser som en del av deres læring. Dette teoretiske perspektivet er anvendt analytisk, men også benyttet som teoretisk bakteppe for utviklingen av en forskningsmetodologi designet for å svare på de fire forskningsspørsmålene.

Resultatet av den utførte forskningen er beskrevet gjennom tre publiserte artikler som behandler ulike aspekter av elevmedvirkning, inkludert beslutningsprosesser knyttet til læring, deltakelse i vurdering og deltagelse i forhandlingsprosesser i kroppsøving.

Avhandlingen argumenterer for at det eksisterer et relativt ubenyttet pedagogisk potensial i å forstå og veilede elevers beslutningsprosesser i kroppsøving, og den understreker betydningen av reflekterte lærere som tar hensyn til elevers individuelle behov.

Hovedbidraget fra avhandlingen ligger dermed i at prosjektet tilfører ny forståelse gjennom konseptuelle, metodologiske og empiriske innsikter om elevers ulike beslutningsprosesser og de pedagogiske potensialer som kan ligge til disse, i kroppsøving.

Her finner du mer informasjon om disputasen til Eirik Aarskog 10. januar 2024.

Kontaktinformasjon:

Bilde av Eirik Aarskog
Førsteamanuensis
E-post
eirik.aarskog@inn.no
Telefon
+47 62 43 05 59

 

 

Emneord: disputas Av NIH
Publisert 10. jan. 2024 09:30 - Sist endret 10. apr. 2024 13:32