Eirik Aarskog har vært stipendiat ved Institutt for friluftsliv og lærerutdanning på Norges Idrettshøgskole. Han jobber til vanlig som høgskolelektor på Fakultet for helse- og sosialvitenskap på Høgskolen i Innlandet.
Aarskogs doktorgradsarbeid har elevmedvirkning i kroppsøving som tematisk fokus. Basert på en litteraturgjennomgang argumenteres det for behov for ytterligere forskning på området, spesielt med hensyn til elevers handlinger og tanker innenfor lærerstyrte kontekster i kroppsøving.
I forlengelse av dette, og gjennom et progressivt forskningsprosjekt rettes oppmerksomhet mot fire sentrale forskningsspørsmål knyttet til elevers beslutningstaking i kroppsøving:
- Hvordan kan elevers beslutningstagning konseptualiseres med en eksplisitt læringsteoretisk kobling?
- Hvordan kan elevers beslutningsprosesser undersøkes gjennom å undersøke elevers handlinger, refleksjoner og interaksjoner?
- Hvordan medvirker elever i vurderingsprosesser I kroppsøvingsfaget?
- Hvordan medvirker elever i forhandlingsprosesser om hva, hvordan, hvorfor i kroppsøvingsfaget?
I prosjektet er John Deweys teoretiske perspektiv benyttet for å konseptualisere elevers beslutningsprosesser som en del av deres læring. Dette teoretiske perspektivet er anvendt analytisk, men også benyttet som teoretisk bakteppe for utviklingen av en forskningsmetodologi designet for å svare på de fire forskningsspørsmålene.
Resultatet av den utførte forskningen er beskrevet gjennom tre publiserte artikler som behandler ulike aspekter av elevmedvirkning, inkludert beslutningsprosesser knyttet til læring, deltakelse i vurdering og deltagelse i forhandlingsprosesser i kroppsøving.
Avhandlingen argumenterer for at det eksisterer et relativt ubenyttet pedagogisk potensial i å forstå og veilede elevers beslutningsprosesser i kroppsøving, og den understreker betydningen av reflekterte lærere som tar hensyn til elevers individuelle behov.
Hovedbidraget fra avhandlingen ligger dermed i at prosjektet tilfører ny forståelse gjennom konseptuelle, metodologiske og empiriske innsikter om elevers ulike beslutningsprosesser og de pedagogiske potensialer som kan ligge til disse, i kroppsøving.
- Les hele avhandlingen her: "The How of Decision-Making.’ A Qualitative Investigation of Student Decision- Making When Learning in Physical Education".
Her finner du mer informasjon om disputasen til Eirik Aarskog 10. januar 2024.
Kontaktinformasjon:
- E-post
- eirik.aarskog@inn.no
- Telefon
- +47 62 43 05 59