English version of this page

Kommunikasjon og språk gir utfordringer for integrering i skolen

Hvordan vurderer norske lærere og flerspråklige foreldre den digitale kommunikasjonen seg i mellom? Det har Hilde Thyness forsket på og 24. mai forsvarer hun doktorgradsarbeidet sitt.

Hilde med blå jakke og svart genser mot et svaberg

Hilde Thyness disputerer 24.05.2024.

Foto: Privat

Hjem-skolesamarbeid foregår i stor grad gjennom digital kommunikasjon i Norge i dag og skolen har et overordnet ansvar for inkludering av flerspråklige foreldre.

Hvilken rolle spiller så språk og digital kommunikasjon for inkludering eller ekskludering i hjem-skolesamarbeidet mellom innvandrere som har norsk som andrespråk og lærere i norsk skole?

Dette er et av hovedspørsmålene HildeThyness har forsøkt å finne et svar på i arbeidet med doktorgraden sin på ph.d.-programmet Profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF).

I den artikkelbaserte avhandlingen "Inkludering i foreldre-lærerrelasjoner. En sosiolingvistisk tilnærming til språklige og digitale praksiser i flerspråklige kontekster" har Hilde undersøkt hvordan flerspråklige foreldre og norske lærere kommuniserer digitalt, og hvordan de selv vurderer denne kommunikasjonen.

– Et hovedfunn er at digital kommunikasjon gir gode muligheter for inkludering gjennom måten foreldre og lærere framforhandler likeverdige relasjoner ved å bruke emojier, tegnsetting og strategiske valg av kommunikasjonskanal, skriver Thyness til inn.no.

I tillegg uttrykker lærerne at de er svært opptatt av å ta vare på alle foreldre og at de ser på flerspråklighet som en ressurs.

Men Thyness har også funnet flere utfordringer når det gjelder dette arbeidet.

– En av de mest sentrale utfordringene er at skolene i for liten grad tilpasser språkbruken til foreldrenes språkkompetanse, og at lærerne opplever lite støtte fra skoleledelse- og eier i sitt arbeid med hjemmene, forteller hun.

Studien viser at en visuell framstilling av foreldrenes språklige og digitale praksiser, et mediagram, kan brukes med foreldre og elever for å utfordre lærernes enspråklige ideologier og mangelsyn på flerspråklige foreldre. 

Her finner du mer informasjon om disputasen til Hilde Thyness 24. mai 2024.

Hovedfunn i doktorgradsarbeidet:

  • Foreldre og lærere framforhandler likeverdige foreldre-lærerrelasjoner gjennom bruk av en rekke semiotiske ressurser ved siden av de språklige.
  • På generelt grunnlag er lærerne seg sitt ansvar bevisst når det gjelder inkludering av foreldre og de uttrykker at de ser på flerspråklighet som en ressurs.
  • Likevel: norsk er det fremste kommunikasjonsspråket og funnene peker mot at lærere og skoler har en enspråklig ideologi.
  • Lærerne erfarer at det er lite oppmerksomhet rundt og støtte fra skoleledelse og skoleeier til sitt arbeid med flerspråklige foreldre.
  • Bevisstgjøringstiltak, slik som bruken av visualiseringsverktøyet mediagram, kan være effektivt for å utfordre den enspråklige ideologien og mangelsynet på flerspråklige foreldre som ofte følger med denne ideologien.

Kontaktinformasjon:

Bilde av Hilde Thyness
Stipendiat
E-post
hilde.thyness@inn.no
Telefon
+47 62 59 79 37

 

 

Emneord: disputas, hjem-skolesamarbeid Av Ole Martin Ringlund, forskningsformidler
Publisert 10. mai 2024 09:00 - Sist endret 14. mai 2024 10:46