English version of this page

Systemer og spill kan hjelpe oss til å forstå

Anders Nordby forsker på hvordan systemtenkning kan brukes til utvikling av seriøse spill – forskning som blant annet kan komme til nytte i klimakampen. 24. januar disputerer han.

Bilde av Anders på en benk foran en skigard med en elv i bakgrunnen

Anders Nordby disputerer 24.01.2024.

Foto: Privat

Anders Nordby jobber til daglig på Institutt for spillutdanninger – Spillskolen på Høgskolen i Innlandet, men har gjort doktorgradsarbeidet sitt ved ph.d.-programmet Innovasjon i tjenesteyting i offentlig og privat sektor (INTOP).

Tittelen på avhandlingen hans er «System Thinking in Serious Games».

– Et system kan for eksempel være sykkelen din. Den består av mange deler og systemer som er koblet sammen til å bli en sykkel. Det er imidlertid vanskelig å se at det er din sykkel om du bare ser delene spredt ut på bakken. Man må lære seg å se og beskrive systemer, og lage modeller av dem som man kan teste, for å forstå hvordan de virker, forklarer Anders Nordby til inn.no.

Dette kan gjøres ved å bruke et vitenskapelig verktøy som kalles systemtenking.

– Spill og dataspill er også systemer, og systemtenkning kan også brukes til å utvikle dem. Det er det jeg har jobbet med i doktorgradsavhandlingen min, forteller han.

Anders Nordby sitt forskningsspørsmål i doktorgraden var: «Hvordan kan Systemtenkning brukes til å forstå, designe, utvikle og dokumentere prosessen rundt utvikling av seriøse spill»? Oppgaven ser også på hvordan man lærer (pedagogikk), og hvordan man kan skape motivasjon (psykologi).

– Fokus er på «seriøse spill» som benyttes til læring og trening, men det betyr ikke at resultatene ikke er brukbare til utvikling av underholdningsspill, det er bare ikke fokus, forteller Nordby. 

Forskningen bidrar med en teoretisk ramme og praktiske innsikt i hvordan systemtenkning kan brukes til å forstå, designe og utvikle seriøse spill.

Dette kan igjen bidra til å gjøre seriøse spill til mer effektive verktøy for læring og kompetanseutvikling. Blant annet kan det brukes til å gjøre oss i stand til å forstå en av vår tids største utfordringer.

– Systemtenkning og forståelse av systemer er fundamentalt for å forstå hvordan klima- og værsystemer virker. Dermed er dette viktig for å forstå for eksempel klimakrisen. Seriøse spill kan benyttes for å formidle og påpeke hva som kan gjøres på en visuell, enkel og morsom måte, skriver Anders Nordby til inn.no.

Hovedfunn i doktorgradsarbeidet:

  • Ved å anvende systemtenkning får utviklere en bedre forståelse av de komplekse forholdene og samspillet i spillet. Denne helhetlige tilnærmingen muliggjør mer omfattende og effektiv design.
  • Vektleggingen av å skape modeller av systemer som kan testes, bidrar til å forbedre spillmekanikker og dynamikk og kan gi lavere utviklingskostnader.
  • Riktig dokumentasjon er avgjørende i enhver utviklingsprosess. Dokumentering ved hjelp av systemtenkning bidrar til bedre praksis, lettere kunnskapsdeling og potensielt akselerasjon av fremtidig utvikling av seriøse spill.

Her finner du mer informasjon om disputasen til Anders Nordby 24. januar 2024.

Kontaktinformasjon:

Bilde av Anders Nordby
Høgskolelektor
E-post
anders.nordby@inn.no
Telefon
+47 62 51 77 83

 


 

 

Emneord: disputas Av Ole Martin Ringlund, forskningsformidler
Publisert 10. jan. 2024 10:51 - Sist endret 10. apr. 2024 13:32