30. august: Skape opplevelser rundt et tema

Jonas Karlsen Åstrøm undersøker tematisering fra flere sider i sin doktorgradsavhandling. 30. august 2022 disputerer han.

Portrettbilde av Jonas Karlsen Åstrøm

Jonas Karlsen Åstrøm disputerer 30. august

Jonas er ansatt på Høyskolen Kristiania, men har tatt doktorgraden sin her på Høgskolen i Innlandet på ph.d.-programmet INTOP.

Avhandlingen hans har tittelen «Tematisering i opplevelsesbasert reiseliv – gjest- og leverandørperspektiver».

I reiseliv er tematisering praksisen med å skape opplevelser rundt et hovedtema, skriver stipendiaten til inn.no.

– Jeg diskuterer hvilken rolle fysiske virkemidler og mer abstrakte dimensjoner spiller for turisters opplevelser og hvordan organisasjoner og bedrifter kan bruke dem for opplevelsesinnovasjon. Diskusjonene tar utgangspunkt i både gjeste- og leverandørperspektivet, forteller Karlsen Åstrøm.

Resultatene fra undersøkelsene kan ha betydning for innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv.

I denne avhandlingen er tematisering sett på som en prosess som kan lede til opplevelsesinnovasjon. Denne formen for opplevelsesinnovasjon kalles tematiseringsinnovasjon.

– Opplevelsesinnovasjon handler dypest sett om at organisasjoner skal kunne forbli relevante og overleve i fremtiden, sier stipendiaten.

Avhandlingen bidrar til fagfeltene på opplevelsesbasert reiseliv, markedsføring og ledelse. I en større sammenheng er resultatene fra denne avhandlingen et bidrag til hvordan organisasjoner og bedrifter kan skape nye, lønnsomme og minneverdige fysiske omgivelser av høy kvalitet.

Gjennom å tematisere sine omgivelser kan reiselivsledere og beslutningstakere skape unike opplevelser, differensiere seg fra sine konkurrenter og øke salget av produkter og tjenester, ifølge Jonas Karlsen Åstrøm.

Hovedfunn i doktorgraden:

Et formål med avhandlingen har altså vært å utforske og tydeligere definere hva temaer og tematisering i opplevelsesbasert reiseliv er.

Ett viktig funn er hvilke temafaktorer som bidrar til en tematisert kundeopplevelse. Temafaktorer er de fysiske og ikke-fysiske delene av tematiserte omgivelser. Sentrale temafaktorer som bidrar mest til turistens kundeopplevelse er:

  • Navn
  • Medarbeiderinteraksjon
  • Lyssetting

Et annet viktig funn er hvilke ikke-fysiske dimensjoner som er viktige å vurdere når du skal tematisere omgivelser. Tematiseringsdimensjoner er de abstrakte og immaterielle aspektene ved tematisering i opplevelsesbasert reiseliv. Disse ti tematiseringsdimensjonene er:

  • Autentisitet
  • Kronotop
  • Kohesjon
  • Digital teknologi
  • Immersjon
  • Interaksjon/samskaping
  • Flersanselighet
  • Nyhetsverdi
  • Gjenkjennbarhet
  • Historiefortelling/narrativ

Et tredje viktig funn er målene tematisering har i turisme. Formålene med tematisering i turisme er:

  • Å sørge for differensiering
  • Å øke salgene av et merke eller et produkt
  • Å skape bånd mellom gjester og et tema, merke, eller produkt
  • Å tiltrekke, stanse og få besøkende til å bli
  • Å påvirke eller endre de besøkendes atferd
  • Å forbedre ende-til-ende-opplevelsen

Sist, men ikke minst bidrar denne avhandlingen som en undersøkelse av hvordan temafaktorer, tematiseringsdimensjoner og tematiseringsformål kan fremme opplevelsesesinnovasjon.

Om disputasen:

Tittelen på avhandlingen er: "Theming in Experience-based Tourism - Visitor and Provider Perspectives"

Sted: Auditorium F på studiested Lillehammer og digitalt via Zoom - https://inn.zoom.us/j/67464132345?pwd=U3ZyK2lLVnRlcU1SV2c3WDdWdEdvUT09.

Webinar ID: 674 6413 2345. Passord: 013564

Prøveforelesningen starter kl. 10.15 - Tema er: «Theming in experience innovation; a new theoretical approach to innovation?”

Disputasen starter kl. 12.15

Bedømmelseskomiteen består av: 

  • Førsteopponent: Professor Lena Mossberg, Göteborgs universitet 
  • Andreopponent: Professor Flemming Sørensen, Roskilde universitet
  • Tredjeopponent/administrator: Førsteamanuensis Marit Engen, Høgskolen i Innlandet

Disputasleder: Dekan Marit Roland, Høgskolen i Innlandet 

Hovedveileder: Professor Terje Slåtten, Høgskolen i Innlandet 

Medveileder: Førsteamanuensis Monica Breiby, Høgskolen i Innlandet 

Ev. opponenter ex auditorio må melde seg i pausen mellom første og andre opponents innlegg. Dette gjøres ved å melde fra via sms til disputasleder (telefonnummer legges ut i chatten under disputasen). For de som er fysisk til stede, kan de ta direkte kontakt med disputasleder i pausen. Slike bidrag skal være godt forberedt og presist formulert. De skal ikke overstige 800 ord/10 minutters taletid. 

Veileder for bruk av Zoom

  • Disputasen strømmes via Zoom Webinar.
  • Delta i Zoomklienten. Alle deltakere må laste ned et program i forkant. Hvis dere ikke har det fra før, kan det hentes her (gratis). Velg den øverste, "Zoom Client for Meetings".
  • Logg inn 5 -10 minutter før sesjonene starter. De ansvarlige for sesjonene er på plass 10 minutter før sesjonene begynner
  • Sitt alene. Bruk din egen pc, og sitt ikke i samme rom som andre møtedeltakere.
  • Nettverkskabel istedenfor wifi. Det er mer pålitelig å bruke en fast nettverkskabel enn trådløst nett, da det minimerer risikoen for hakkende lyd og uskarp skjerm.
  • Ingen må benytte chattefunksjonen under prøveforelesning eller disputas. Har du tekniske spørsmål, kan disse sendes på e-post til mehran.amirnejad@inn.no
  • Forlat møte. Skal du forlate møtet underveis, trykk på «Leave Meeting» nederst på skjermen. Du vil kunne bli med igjen ved å bruke samme lenken over for å delta.

 

Emneord: disputas Av Ole Martin Ringlund
Publisert 16. aug. 2022 10:42 - Sist endret 30. mars 2023 13:15