English version of this page

Disputaser og avhandlinger

Per januar 2024 har 31 disputert på ph.d.-programmet Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK). Blant disse er det 7 monografier og 24 artikkelbaserte avhandlinger.

Disputaser og avhandlinger

Avhandlinger fra 2024

19.01.2023

Empowerment i børnehøjde av Christina Strandholt Andersen

Avhandlinger fra 2023

30.11.2023

Unge voksne med Downs syndrom i overgang til voksenliv av Kjersti Wessel Jevne

19.01.2023

When giving up is not an option, out of suffering have emerged the strongest souls: Coping, meaning making, and adversarial growth among young adults with refugee backgrounds av Mira Elise Glaser Holthe

Avhandlinger fra 2022

18.10.2022

Kartlegging av barnehagebarn : En empirisk studie av hvordan kartlegging inngår i barnehageansattes praksis og om de tar hensyn til barnets perspektiv av Bjørg Midtskogen

25.02.2022

Good starts : Mental Health and Resilience in Resettled Syrian Refugee Youth av Cecilie Ruud Dangmann

Avhandlinger fra 2021

16.12.2021

Rus og avhengighet som kroppslig eksistens : Fenomenologiske undersøkelser av Henrik Ravneng Johansen

29.10.2021

‘How can I participate’ – Development of ActiveYou II : Development of a new web-based, self-reported instrument to measure participation in physical leisure activities for children and youth with disabilities av Friedolin Steinhardt

23.09.2021

A privileged childhood? : Autobiographies of growing up in the Norwegian Foreign Service av Ragnhild Holmen Bjørnsen

23.06.2021

Curriculum Making for Social Learning : Exploring Policy and Practice in Norwegian Lower Secondary Education av Frode Restad

26.03.2021

No culture for career? : Conceptualisations of career as a cultural phenomenon and as experienced by tenth graders and career counsellors in Norway. av Ingrid Bårdsdatter Bakke

19.03.2021

Sårbare barnefamiliers erfaringer fra møter med norsk barnevern: en narrativ studie av Lena Cathrine Lossius Westby

Avhandlinger fra 2020

18.12.2020

Butikk eller pedagogikk? : En studie av store private barnehagekjeder i Norge. av Hanne Fehn Dahle

30.10.2020

Dialogenes vilkår i den flerkulturelle barnehagen : En etnografisk studie av barnehagens pedagogiske praksis. av Katrine Giæver

01.10.2020

Transformativ læring: å bringe noe kreativt nytt inn i eksistens. En sammenkobling av Roy Bhaskars kritiske realisme og Edmund O’Sullivans transformative læringsperspektiv av Eirin Annamo

30.09.2020

Digital dannelse: en kvalitativ studie av digitalisering og identitetsarbeid i skolen av Lillian Gran

22.09.2020

Cyber Operator Competencies: The Role of Cognitive Competencies in Cyber Operator Practice and Education av Øyvind Jøsok

18.09.2020

Usikkerheten i barnevernsarbeidet: en begrepsliggjøring av barneverntjenestens strategier overfor uforutsigbarhet, usikkerhet og tvetydighet ved beslutninger om hjelpetiltak av Elizabeth Langsrud

28.08.2020

Educating youth through sport in a high performance setting: A case study of Lillehammer 2016 Youth Olympic Games av Svein Erik Nordhagen

11.06.2020

Når stigma og skam står i veien for at barn som har foreldre med rusmiddelavhengighet får beskyttelse og meningsskapende samtaler. En kvalitativ studie av Turid Wangesteen

04.06.2020

Sårbarhet i møte med den tause Andre. En Kristeva-inspirert utforsking av barnehagelæreres samspill med barn som er nykommere til norsk språk og barnehagekontekst av Johanne Ilje-Lien

Avhandlinger fra 2019

05.12.2019

Om å holde noe av et barns liv i sin hånd : Samtaler mellom profesjonelle og barn som har psykisk syke eller rusavhengige foreldre: et etisk og narrativt perspektiv En hermeneutisk og fenomenologisk studie av Anne-Cathrine Grimsgaard

30.08.2019

Ways to be a person: How schools contribute to ‘making up’ intellectually disabled pupils av Øyvind Snipstad

 

Avhandlinger fra 2018

01.10.2018

Keeping Mind in Mind : Parental Reflective Functioning and Executive Functioning in Mothers with Substance Use Disorder av Ulrika Håkonsson

13.09.2018

«Du skal have agtelse for dit eget lille legeme» : Barn og unges seksualitet i tekster om oppdragelse 1792-1952 av Øystein Skundberg

14.05.2018

An embedded human rights logic? A comparative study of International Baccalaureate schools in different contexts. av Karen Parish

Avhandlinger fra 2017

12.12.2017

«Vi gjør noe med … eller hva skal jeg si da? Vi gjør noe anna!» : Elevbedrift som inkluderende arbeidsmåte for elever med særlige behov av Hege Merete Somby

13.10.2017

Norwegian Girls in Mainstream Blogging : Performed Blogging Selves, Experienced Digital Competences, Gendered Discourses av Karolina Dmitrow-Devold

09.06.2017

Kvalitet i norske skolers karriereveiledning : I spennet mellom storsamfunnets behov og elevenes autonomi av Erik Hagaseth Haug

Avhandlinger fra 2016

Avhandlinger fra 2015

18.09.2015


Tidlig innsats i skole og barnehage: Forutsetninger for forståelser av tidlig innsats som pedagogisk prinsipp av Stine Elisabeth Vik

30.04.2015

Kjærlighet og sosialt arbeid : en studie av kjærlighetens betydning i barnevernets praksis av Hilde Marie Thrana

30.01.2025

Barns demokratiske deltakelse i barnehagen: fordring og utfordring : en kritisk, tolkende studie av vilkår for at barns rett til medvirkning i barnehagen kan realiseres i samsvar med intensjonene av Mari Pettersvold

 

 

Avhandlinger fra 2014

10.06.2014

Symptomer på spiseforstyrrelser og bruk av dopingmidler blant kvinner og menn i behandling for rusmiddelavhengighet. av Heid Nøkleby

Sist endret 23. jan. 2024 15:41