Faglige læringsmål for BUK
De faglige læringsmålene for doktorgradsutdanningen er formulert ut fra kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Læringsmålene er følgende:
- Kandidatene skal beherske generell vitenskapsteori og metode, og de skal ha innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske diskusjoner.
- Gi kandidatene et grunnlag for innsikt i og kritisk refleksjon om teoriers, empirisk forskning og praksisfelts forståelser av barns og unges oppvekst, sosialisering, deltakelse og kompetanseutvikling samt om samfunnets og profesjoners forskjellige innsatser på dette området.
- Gi kandidatene kunnskap om sentrale problemstillinger i forskningsfronten på det faglige kjerneområdet barns og unges oppvekst, sosialisering, deltakelse og kompetanseutvikling og eget spesialområde.
- Gi kunnskapsgrunnlag for at kandidatene etter endt utdanning har kompetanse til å undervise og veilede innen feltet barns og unges oppvekst, sosialisering, deltakelse og kompetanseutvikling og eget spesialiseringsområde
- Gi kunnskapsgrunnlag for og trening i å drive og formidle forskning på internasjonalt nivå.
Doktorgradsutdanningen omfatter
- En godkjent opplæringsdel
- Et selvstendig forskningsarbeid i samarbeid med veiledere og eventuelt andre forskere
- Utarbeidelse av en doktorgradsavhandling basert på forskningsarbeidet
- Deltakelse i aktive forskermiljøer, nasjonalt og internasjonalt
- Faglig formidling som er nært relatert til doktorgradsarbeidet
Sist endret 3. okt. 2022 11:34