English version of this page

Arbeidet med kvalitet i forskerutdanningen

Det løpende arbeidet med kvalitet i ph.d.-utdanningen omfatter både opplæringsdelen og avhandlingsarbeidet. Kvalitetsarbeid i opplæringsdelen skjer i tråd med HINNs kvalitetssystem med en tilpassing av kvalitetsområdene til studieprogram på ph.d.-nivå.

Arbeid med avhandlingen følger forskningens kvalitetsnormer og skjer i tråd med Forskrift for graden philosophia doctor (ph.d.) ved Høgskolen i Innlandet. Gjennom kvalitetsarbeidet skal forskerutdanningen legge til rette for å følge ph.d.-kandidatene i deres doktorgradsløp fra oppstart til den avsluttende vurderingen. Ved opptak skal det foreligge en prosjektbeskrivelse, og hovedveileder og medveileder oppnevnes.

Jevnlig veiledning er en helt sentral del av arbeidet med kvalitet i avhandlingsarbeidet. Alle veiledere skal ha doktorgrad eller tilsvarende kompetanse innenfor fagfeltet og være aktive forskere. Fakultetet, ph.d.-programmet og veilederne skal sammen sikre at ph.d.-kandidaten deltar i et aktivt forskningsmiljø. Det er etablert forskningsgrupper som har en spennvidde som favner INTOP sine fagområder der ph.d.-kandidatene har tilbud om å delta. 

For arbeid med kvalitet i avhandlingen er midtveisevaluering (50%) og sluttevaluering (80%), sentrale milepæler i den enkelte ph.d.-students læring. I disse evalueringene blir prosjektet vurdert av en ekstern som er utenfor ph.d.-kandidatens veilederteam. Innen seks måneder etter oppstart vil ph.d.-kandidaten også legge fram sitt prosjekt i et oppstartsseminar (20%).

Ph.d.-kandidaten og hovedveileder rapporterer årlig om framdrift i avhandlingsarbeidet. Framdriftsrapportene inngår i rapporten om kvalitetsarbeidet som skrives av ph.d.-leder, behandles i ph.d.-utvalget og oversendes dekan og HINN`s FoU-utvalg. Rapporten danner grunnlag for den årlige kvalitetsrapporten som oppsummerer studieåret. 

Det gjennomføres møter i studieprogramutvalget hvert semester. Ph.d.-kandidatenes tillitsvalgte innhenter tilbakemeldinger fra ph.d.-kandidatene, og ph.d. leder, tillitsvalgt, emneansvarlig og ph.d. koordinater går gjennom tilbakemeldingene og iverksetter tiltak. Referat fra disse møtene blir gjort tilgjengelig for alle ved programmet.


Fakultetet har ansvar for at opplæringsdelen sammen med avhandlingsarbeidet, gir utdanning på høyt faglig nivå og i henhold til internasjonal standard. Opplæringsdelen består av kurs hvor kravet for å bestå normalt er skriftlige eksamener i form av for eksempel essay eller paper. Kurssammensetningen skal sikre høy faglig kvalitet, hvor ph.d.-kandidaten i samarbeid med veileder sørger for å følge kurs slik at sammensetningen dekker de krav som er stilt til kursdelen.

I alle emner gjennomgås kurslitteratur og arbeidsmåter hver gang emnet settes opp. Dette er et samarbeid mellom emneansvarlig og ph.d.-leder. Deltakerne på hvert emne gjennomfører en evaluering på slutten av emnet. Evalueringene blir inkludert i kvalitetsrapporten, og gjort tilgjengelig for alle med tilknytning til programmet. Emneevalueringen behandles på studieprogramutvalgets møter.  

Det har i løpet av 2022 blitt gjennomført en periodisk evaluering av studieprogrammet. Periodisk evaluering gjennomføres hvert sjette år. Her blir det identifisert utfordringer og utformet tiltak som utvikler kvaliteten på studieprogrammet. Dette er et verktøy for å sikre at studieprogrammet er i samsvar med gjeldende regelverk. Les mer om evaluering av studietilbud her. 
 

Sist endret 13. mars 2024 11:00