English version of this page

Organisering og regelverk

Nedenfor finner du forskrifter og regelverk som omhandler doktorgradsutdanning. Du finner også en oversikt over organiseringen av doktorgradsutdanning ved Høgskolen i Innlandet.  

Forskrifter og reglementer

Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Høgskolen i Innlandet (ph.d.-forskriften) - Lovdata

Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Høgskolen i Innlandet - Lovdata

Utfyllende bestemmelser for opptak til ph.d.-program ved Høgskolen i Innlandet

Ph.d.-håndbok for vitenskapelige doktorgradsutdanninger

Ph.d.-håndbok for kunstnerisk utviklingsarbeid

Ph.d.-programmenes retningslinjer finner du i studieomtalene

Ph.d. i anvendt økologi og bioteknologi

Ph.d. i barn og unges deltakelse og kompteanseutvikling

Ph.d. i helse og velferd

Ph.d. i innovasjon i tjenesteyting i offentlig og privat sektor

Ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag

Les mer om det systematiske kvalitetsarbeidet i ph.d.-utdanningene her.

Administrative prosedyrer og rutiner for ph.d.-utdanningen ligger som saksdokument 18/02560-6 i P360

Andre felles retningslinjer ved HINN

Etiske retningslinjer for veiledere ved HINN

Veiledning for ph.d.-kandidatenes tillitsvalgte og representanter

Retningslinjer for ansettelse som stipendiat

Retningslinjer for godkjenning av kurs på ph.d.-nivå

Retningslinjer for fellesgradssamarbeid og cotutelle-avtaler på ph.d.-nivå

Andre nasjonale retningslinjer

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring

Veiledning om bedømmelse av norske doktorgrader, anbefalt av UHR

Styret

Høgskolestyret har det overordnede ansvaret for forskerutdanningen ved HINN. Styret vedtar om høgskolen skal søke om akkreditering av ph.d.-utdanning, og om ph.d.-utdanninger skal avvikles. Styret mottar årlig rapport om ph.d.-utdanningenes virksomhet.

Rektor

Styrets ansvar for forskerutdanningen forvaltes av rektor. Rektor har fastsatt mandat og sammensetning for ph.d.-utvalgene på fakultet.

Les mer om Rektor/prorektorens rolle i kvalitetsarbeidet her.

HINNs FoU-utvalg

Høgskolens FoU-utvalg er et strategisk, samordnende og rådgivende organ når det gjelder HINNs forskningsvirksomhet, det kunstneriske og faglige utviklingsarbeidet og ph.d.-utdanningene. FoU-utvalget har delegert til Samarbeidsutvalg for forskerutdanning for å:

  • forvalte overordnet regelverk, felles retningslinjer og rutiner for ph.d.-programmene
  • behandle de årlige rapportene fra fakultetenes ph.d.-utvalg og fremme tiltak som sikrer ph.d.-programmenes kvalitet
  • gi råd til rektor angående vedtak som omhandler ph.d.-forskriften §§ 5-6, 5-7 og 5-8, vedrørende tvungen avslutning av ph.d.-utdanningen

Les mandatet til Samarbeidsutvalg for forskerutdanning her.

Les hele FoU-utvalgets mandat og sammensetning her.

Dekan

  • Dekan har overordnet ansvar for ph.d.-programmet, dets utvikling, bemanning, kvalitetsarbeid og samspill med omgivelsene.
  • Hvert år skal dekanen skrive en kvalitetsrapport som inkluderer en evaluering av ph.d.-utdanningen og dens studiekvalitetssikring.
  • Dekanen oppnevner ph.d.-utvalgets medlemmer.

Ved de fleste fakultetene er ansvaret for fakultetets tilnærming til forskning, forskningskultur og utvikling av forskergrupper delegert fra dekan til prodekan forskning. Prodekan forskning sitter derfor i fakultetets ph.d.-utvalg.  

Les mer om Dekan og prodekanenes rolle i studiekvalitetsarbeidet her.

Ph.d.-utvalg

Ph.d.-utvalg er det rådgivende organ for dekan i faglige beslutninger generelt og for innholdet i ph.d.-utdanningene spesielt. Utvalget har ansvar for at opplæringsdelen i ph.d.-utdanningene sammen med avhandlingsarbeidet utgjør en utdanning på høyt faglig nivå og følger internasjonale standarder.

Ph.d.-utvalget fungerer som studieprogramutvalg når studiekvalitetssaker skal behandles. Da kalles emneansvarlige inn til ph.d.-utvalgsmøtet, slik at sammensetningen tilsvarer studieprogramutvalgets.

Ph.d.-utvalgen behandler årlig kvalitetsrapport fra ph.d.-leder slik det står i kvalitetssystemet.

Les hele mandatet til Ph.d.-utvalgene her. Se det enkelte ph.d.-programs nettside for for informasjon om de enkeltes utvalgenes virke og medlemmer.

Ph.d.-leder

Ph.d.-leder er faglig leder og studieprogramansvarlig. Det vil si at ph.d.-leder har det daglige ansvaret for studiekvaliteten og for kvalitetsarbeidet. Ph.d.-leder skal påse at veiledningen fungerer etter forutsetningene og iverksette forbedringstiltak som ph.d.-utvalget har vedtatt.

Ph.d.-leder skal sørge for at det til enhver tid er valgt en tillitsvalgt blant ph.d-kandidatene.Les mer om studieprogramansvarliges rolle i kvalitetsarbeidet her.

Ph.d.-koordinator

Ph.d.-koordinator har ansvar for å koordinere daglig drift, og er kontaktperson for stipendiatene ved diverse spørsmål. Ph.d.-koordinator sitter også som sekretær i ph.d.-utvalget. 

Ph.d.-koordinatorene for de enkelte programmene deltar også i ph.d.-koordinatorforum. Dette forumet ledes av Prorektor forsknings stab. 

Institutt/personalansvarlig

Skal sikre at ph.d.-kandidaten til enhver tid har tilgang på nødvendig infrastruktur, jamfør Avtale om opptak til ph.d.-utdanning.

Skal sikre tilknytning til fagmiljø, med internasjonal orientering og eventuell tilknytning til forskergruppe

Personalansvarlig skal gjennomføre årlige medarbeidersamtaler med stipendiater som er ansatt ved HINN.

Ph.d.-kandidatenes tillitsvalgte

Tillitsvalgt er ph.d.-kandidatenes representant i både ph.d.-utvalget og andre møtefora på ph.d-programmene, og fungerer som ph.d.-kandidatenes talerør i det løpende kvalitetsarbeidet. Tillitsvalgt skal formidle synspunktene til ph.d.-kandidatene  på ph.d.-programmet, og representere i saker som blir tatt opp. Tillitsvalgt bidrar gjennom å gi tilbakemelding om emner eller forelesere m.m., og kan løfte større prinsipielle saker i ph.d.-utvalget. 

Den tillitsvalgte får kjennskap til andres personlige forhold, og har derfor taushetsplikt etter de regler som gjelder i forvaltningslovens § 13.

Veileder for ph.d.-kandidatenes tillitsvalgte og representanter

Ph.d.-kandidaten

Ph.d.-kandidater skal sette seg inn i de lover, forskrifter og retningslinjer som gjelder for dem, både som studenter og som arbeidstakere.

Den enkelte ph.d.-kandidat forventes å delta aktivt i fagmiljøet og i evaluering av emner, ph.d.-programmet og av læringsmiljøet.

Nyttige nettsider

Sist endret 31. mai 2024 14:28