English version of this page

Hvordan skrive et godt populærvitenskapelig sammendrag

Det populærvitenskapelige sammendraget er en viktig del av formidlingen av ditt doktorgradsarbeid til omverdenen. Du skriver selv sammendraget og kommunikasjonsavdelingen sørger for publisering på høgskolens nettsider og distribusjon til andre medieredaksjoner. Sammendraget må leveres på norsk og engelsk siden forskningsarbeidet ditt skal formidles på både HINNs norsk- og engelskspråklige nettsider.

Tips til skriving av populærvitenskapelig sammendrag

Sammendraget bør løfte fram avhandlingens bidrag til forskningsfeltet og til samfunnet. Forklar hva din forskning har å si for folk utenfor ditt fagfelt. Tenk samfunnsnytte. Tenk anvendbarhet. Tenk konkrete eksempler.

• Overskrift: Lag en god og kort tittel som fanger interessen
  • Det viktigste først: Begynn med konklusjonen - hva har du funnet ut?
  • Hva er det "nye" du gjør i ditt doktorarbeid?
  • Hovedpoeng: Konsentrer deg om ett hovedpoeng, ikke hele avhandlingen
  • Unngå detaljer: Tenk hovedlinjer - unngå forbehold og presiseringer
  • Aktive setninger: Bruk direkte språk, unngå "man" og passive former
  • Skriv kort: En tredels side med enkel linjeavstand (maks 1500 tegn inkl. mellomrom)
  • Skriv enkelt: Bruk dagligspråk, unngå faguttrykk.
  • Sitér deg selv: Bruk gjerne egne spissformuleringer eller sitater fra avhandlingen.

Les gjerne sammendraget høyt for en venn som ikke er akademiker. Hvis teksten egner seg godt til høytlesning, vil den nesten alltid flyte godt i skriftlig form også.

Ta en titt på disputasoversikten på inn.no for å se hvordan tidligere sammendrag er utformet.

Skjema for formidling av doktoravhandling

Innsending av populærvitenskapelig sammendrag

Skjema for formidling med populærvitenskapelig sammendrag sammen med et elektronisk foto (jpg, liggende format og minimum 1 MB) av deg selv sendes inn til Redaksjonen (ole.ringlund@inn.no), med kopi til ph.d.-koordinator ved ditt program, tre uker før disputas. Kommunikasjonsavdelingen publiserer saken på høgskolens nettsider og vurderer hvordan doktorarbeidet kan formidles til andre redaksjoner ca. to uker før disputas.

Sist endret 22. mars 2023 12:30