Om arbeid med kvalitet i forskerutdanningen 

Det løpende arbeidet med kvalitet i ph.d.-utdanningen omfatter både opplæringsdelen og avhandlingsarbeidet. Kvalitetsarbeid i opplæringsdelen skjer i tråd med HINNs kvalitetssystem med en tilpassing av kvalitetsområdene til studieprogram på ph.d.-nivå.

Kvalitet i avhandlingsarbeidet

Arbeid med avhandlingen følger forskningens kvalitetsnormer og skjer i tråd med Forskrift for graden philosophie doctor (ph.d.) ved Høgskolen i Innlandet. Gjennom kvalitetsarbeidet skal forskerutdanningen legge til rette for å følge ph.d.-studentene i deres doktorgradsløp fra oppstart til den avsluttende vurderingen. Ved opptak skal det foreligge en prosjektbeskrivelse, hovedveileder og medveiledere oppnevnes, og det avgjøres hvilken forskergruppe stipendiaten skal inngå i. 

Jevnlig veiledning er en helt sentral del av arbeidet med kvalitet i avhandlingsarbeidet. Det er også deltakelse i forskergruppene der stipendiatene i ulike faser legger fram arbeidet sitt. Blant annet legger de fram forskningsdesign og forskningsetiske refleksjoner før datainnsamlingen starter. 

Stipendiat og hovedveileder rapporterer halvårlig om framdrift i avhandlingsarbeidet. Framdriftsrapportene inngår i halvårsrapporten om kvalitetsarbeidet som skrives av ph.d.-leder, behandles i ph.d.-utvalget og oversendes dekan. Halvårsrapportene danner grunnlag for den årlige kvalitetsrapporten som oppsummerer studieåret. Den oversendes dekan og HINNs FoU-utvalget ved prorektor forskning og gjøres tilgjengelig for ph.d.-studenter og fagmiljø i PROFFs fellesrom i Canvas. 

For arbeid med kvalitet i avhandlingen er midtveisevaluering og sluttevaluering (90 %) sentrale milepæler i den enkelte ph.d.-students læring. I disse evalueringene leser en ekstern leser tekstutkast. Ekstern vil si utover ph.d.-studentens veilederteam, normalt en HINN-intern midtveisleser og en HINN-ekstern sluttleser.  

Kvalitet i opplæringsdelen

I alle emner gjennomgås kurslitteratur og arbeidsmåter hver gang emnet settes opp. Emneansvarlig og ph.d.-leder samarbeider om det. Ph.d.-utvalget fastsetter årlig hvordan evalueringen av emnene skal foregå. Studieåret 2022-2023 skjer evalueringen siste kursdag etter en fastlagt mal som tar utgangspunkt i emnets læringsutbyttebeskrivelser. Deltakerne velger en person som oppsummerer evalueringen skriftlig. Evalueringen oversendes ph.d.-utvalget og legges ut i emnets Canvas-rom. Ved ph.d.-utvalgets behandling av evalueringen deltar emneansvarlig og representant for stipendiatene.   
 

Sist endret 19. des. 2022 13:42